Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Blended learning ve vzdělávání akademických pracovníků aneb Ke konstruktivismu konstruktivisticky Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Blended learning ve vzdělávání akademických pracovníků aneb Ke konstruktivismu konstruktivisticky Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni."— Transkript prezentace:

1 Blended learning ve vzdělávání akademických pracovníků aneb Ke konstruktivismu konstruktivisticky Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni

2 Projekt Konstruktivismus v praxi vysokých škol Cíl projektu:  seznámit začínající akademické pracovníky s principy konstruktivistické výuky,  motivovat je pro využití konstruktivismu v jejich vlastní pedagogické praxi.

3 Konstruktivismus versus instruktivismus Konstruktivismus versus instruktivismus Východiska:  Srovnání konstruktivismu a instruktivismu,  hledání funkčního uplatnění obou přístupů ve výuce,  příklady nenahraditelnosti instruktivních výukových metod,  výhody metod konstruktivistických,  příklady funkčního uplatnění konstruktivistických výukových metod,  metody kritického myšlení.

4 Tři formy vzdělávání Blended learning:  prezenční hromadná a skupinová výuka  distanční výuka – on-line kurz  individuální konzultace tutorů s účastníky vzdělávacího programu Didaktický princip: učení se vlastní činností (learning by doing) Když je muž hladový, můžeš mu dát rybu, ale mnohem lepší je dát mu prut a naučit ho, jak si ji má chytit sám. Čínské a africké přísloví Délka vzdělávacího programu: 2 měsíce

5 Struktura vzdělávacího programu

6 On-line kurz Struktura kurzu:  Úvod  7 kapitol  20 studijních článků  5 diskuzních fór  3 úkoly  2 autotesty  2 dotazníky https://moodle.zcu.cz/

7 Tutorské vedení v tandemu  Každý tutor je odpovědný za jednu studijní skupinu.  Oba plní 4 typy tutorských rolí:  Roli pedagogickou  - společně rozvíjejí odbornou diskuzi, - individuálně poskytují zpětnou vazbu členům své skupiny, - individuálně poskytují konzultace jednotlivým členům své skupiny.  Roli řídicí - společně řídí učební aktivity na tutoriálech i v on-line kurzu.  Roli sociální – společně sestavují skupiny a podporují práci ve skupinách.  Roli technickou – odstraňují případné technické problémy v on-line kurzu. Výhody tutorování v tandemu:  Tutoři se navzájem doplňují.  Mohou působit jako sehraný tým, ale zároveň představit dva přístupy k tematice (aktivista versus skeptik).  Účastníci kurzu jsou inspirováni dvěma styly tutorského vedení. Dobrá zkušenost a zážitky z on-line kurzu motivovaly dva účastníky prvního běhu vzdělávacího programu k rozhodnutí, že připraví vlastní on-line kurz pro podporu výuky svých disciplín. Domluvili se na spolupráci - tj. rovněž naplánovali přípravu a vedení kurzu v tandemu.

8 Úvodní tutoriál Cíl: motivační a socializační Vliv průběhu úvodního tutoriálu na průběh kurzu: aktivní účast 17 účastníků kurzu v diskuzi Slabší účast v diskuzi: 5 účastníků, kteří se úvodního tutoriálu nemohli zúčastnit „Vzhledem k nedostatku času jsem se diskusí bohužel aktivně nezúčastnila. Ale diskuse jsem poctivě pročítala a komunikace ostatních byla naprosto vyčerpávající.“

9 Průběžný tutoriál Cíl: Prezentace skupinových úkolů: návrhy různých možností využití konstruktivistických přístupů na přednášce, semináři nebo cvičení ve výuce technických, jazykových či ekonomických disciplín Princip sestavení skupin: 2 – 4 účastníci ze stejného pracoviště Výsledky: prezentace vykazující značnou míru tvořivosti doprovázené odbornou diskuzí, zpětná vazba od kolegů i tutorek

10 Závěrečný tutoriál Skupinová práce Hodnocení didaktické transformace disciplín vyučovaných účastníky kurzu v 6 tematických oblastech:  Motivace  Zkušenost  Aktivita  Kooperace  Pluralita  Reflexe Účastníci v menších skupinách dostali anonymní řešení od všech ostatních vždy k jednomu tematickému okruhu. Úkol: shrnout téma a kriticky zhodnotit náměty jednotlivých účastníků. Na základě diskuze pak v on-line prostředí účastníci své náměty upravili a doladili.

11 Evaluace Pozitivně hodnocené aspekty:  kombinovaná forma výuky s těžištěm v on-line kurzu,  aktivní práce tutorek a jejich snaha o individuální přístup,  pedagogická účinnost studia hodnocena kladně především vyučujícími humanitních disciplín. Negativně hodnocené aspekty:  Vyučující z fakult s technickým zaměřením postrádali více příkladů aplikace konstruktivistických přístupů v technických disciplínách. Tato zpětná vazba je důležitá pro zvýšení efektivity studia v dalších bězích vzdělávacího programu.

12 Děkujeme za pozornost.


Stáhnout ppt "Blended learning ve vzdělávání akademických pracovníků aneb Ke konstruktivismu konstruktivisticky Lucie Rohlíková Jana Vejvodová ZČU v Plzni."

Podobné prezentace


Reklamy Google