Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací oblast: Odborné činnosti Vzdělávací okruh:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací oblast: Odborné činnosti Vzdělávací okruh:"— Transkript prezentace:

1

2 Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací oblast: Odborné činnosti Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů Vyučovací předmět: Příprava pokrmů Ročník: 1. Téma: Výživa člověka Učivo: Potraviny rostlinného původu – Zelenina a brambory Průřezová témata: Mediální výchova Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací oblast: Odborné činnosti Vzdělávací okruh: Výživa a příprava pokrmů Vyučovací předmět: Příprava pokrmů Ročník: 1. Téma: Výživa člověka Učivo: Potraviny rostlinného původu – Zelenina a brambory Průřezová témata: Mediální výchova

3 POTRAVINY ROSTLINNÉHO PŮVODU ZELENINA a BRAMBORY Jsou to jedlé části rostlin, jejich kořeny, bulvy, listy, natě, květenství a plody. Obr. 1 Obr. Č. 1 Obr. 1 brambory Obr. 0 Hlávkový salát

4 CO ZELENINA OBSAHUJE? Hlavní složkou zeleniny je stejně jako u ovoce voda %. Obsah bílkovin je v zelenině zanedbatelný, stejně tak tuků. Zelenina je však výborným zdrojem vlákniny a obsahuje velké množství vitaminů a minerálních látek. CO ZELENINA OBSAHUJE? Hlavní složkou zeleniny je stejně jako u ovoce voda %. Obsah bílkovin je v zelenině zanedbatelný, stejně tak tuků. Zelenina je však výborným zdrojem vlákniny a obsahuje velké množství vitaminů a minerálních látek. Obr. 2 Obr. 3 Obr. 4 Obr.2

5 Druhy zeleniny: DRUHY ZELENINY kořenová - mrkev, petržel, ředkev, celer, křen, - brambory /hlízy/ - kořenová zelenina obsahuje sacharidy, a proto dodává více energie, nemá ale tolik vitaminu C, jako např. listová zelenina DRUHY ZELENINY kořenová - mrkev, petržel, ředkev, celer, křen, - brambory /hlízy/ - kořenová zelenina obsahuje sacharidy, a proto dodává více energie, nemá ale tolik vitaminu C, jako např. listová zelenina Obr. 5 Obr. 6

6 Jsou bohaté na vitaminy a minerální látky košťálová - zelí, kapusta, brokolice, kedlubna, květák, čínské zelí košťálová - zelí, kapusta, brokolice, kedlubna, květák, čínské zelí Obr. 7 Obr. 8 Obr. 9 JSOU BOHATÉ NA VITAMÍNY A MINERÁLNÍ LÁTKY

7 Jsou základní potravinou při přípravě pokrmů cibulová - cibule, pór, česnek - má antioxidační účinky – čistí organizmus od toxinů cibulová - cibule, pór, česnek - má antioxidační účinky – čistí organizmus od toxinů Obr. 10 Obr. 11 Obr. 12 Jsou základem většiny teplých pokrmů

8 Mají vysoký obsah vitaminu C listová - hlávkový salát, špenát, chřest naťová: pažitka, kopr, petrželka, bylinky listová - hlávkový salát, špenát, chřest naťová: pažitka, kopr, petrželka, bylinky Obr. 13 Obr. 15 Obr. 16 Obr. 17 Obr. 14

9 Využití hlavně ve studené kuchyni k přípravě salátů, ale i v teplé kuchyni, meloun k osvěžení plodová - rajče, paprika, lilek, okurky, melouny Obr. 18 Obr. 19 Obr. 20 Obr. 21 Obr. 22 Obr. 23

10 Obsahují mimo jiné sacharidy a vlákninu lusková - hrášek, fazolka Obsahují také vlákninu lusková - hrášek, fazolka Obsahují také vlákninu Obr. 24 Obr. 25 Obr. 24

11 Brambory mají nepřeberné množství úprav a využití – kaše, saláty, hranolky, noky, halušky, knedlíky atd., nejzdravější jsou ale brambory pouze vařené BRAMBORY je to velmi oblíbená zelenina, která obsahuje malé množství tuků, ale velké množství vitaminu C, vitamin B6 a draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak jako většina příloh mají ale vysoký glykemický index – tj. hodně sacharidů, proto je lepší menší množství nazelenalé a klíčící brambory obsahují toxické látky, proto je nekonzumujeme Brambory mají nepřeberné množství úprav a využití – kaše, saláty, hranolky, noky, halušky, knedlíky atd., nejzdravější jsou ale brambory pouze vařené BRAMBORY je to velmi oblíbená zelenina, která obsahuje malé množství tuků, ale velké množství vitaminu C, vitamin B6 a draslík, který pomáhá snižovat krevní tlak jako většina příloh mají ale vysoký glykemický index – tj. hodně sacharidů, proto je lepší menší množství nazelenalé a klíčící brambory obsahují toxické látky, proto je nekonzumujeme Brambory mají nepřeberné množství úprav a využití – kaše, saláty, hranolky, noky, halušky, knedlíky atd., nejzdravější jsou ale brambory pouze vařené Obr. 27 Obr. 28 Obr. 26

12 Nezapomeň jíst zeleninu každý den, dodá ti zdraví a dobrou náladu Otázky na zopakování učiva: Jaké základní druhy zeleniny znáš? Je zelenina zdravá a proč? Jaký máš oblíbený salát? Víš, jak se připravuje? Jak dlouho vaříme brambory? Vyjmenuj některé pokrmy z brambor. Nezapomeň jíst zeleninu každý den, dodá ti zdraví a dobrou náladu Otázky na zopakování učiva: Jaké základní druhy zeleniny znáš? Je zelenina zdravá a proč? Jaký máš oblíbený salát? Víš, jak se připravuje? Jak dlouho vaříme brambory? Vyjmenuj některé pokrmy z brambor. Nezapomeň jíst zeleninu každý den, dodá ti zdraví a dobrou náladu Obr. 29

13 Autorkou materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Hana Kladnická Projekt je financován z Evropského sociálního fondu, ze státního rozpočtu ČR a z rozpočtu hl. m. Prahy prostřednictvím Operačního programu Praha – Adaptabilita. Použitý software: Microsoft Office PowerPoint 2010 (držitel licence ZŠPr a PrŠ, Vinohradská 54, Praha 2) Použit é zdroje :


Stáhnout ppt "Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Škola: Praktická škola dvouletá Vzdělávací oblast: Odborné činnosti Vzdělávací okruh:"

Podobné prezentace


Reklamy Google