Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."— Transkript prezentace:

1 Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_MH.1.15 Vytvořeno: Ověřeno: Třída:EK1

2 Lokální větry Vzdělávací oblast:Enviromentální vzdělávání Předmět:Meteorologie a hydrologie Ročník:1. Autor:Radomíra Hradilová Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:dataprojektor, notebook s připojením na internet Klíčová slova:bóra, bríza, fén, blizzard, tornádo Anotace: Materiál je určen pro výuku předmětu meteorologie. Poskytuje informace o místních větrech a obsahuje interaktivní prvky k aktivizaci žáků a procvičení učiva.

3 Bríza Bríza je pravidelný vítr vznikající na mořském pobřeží díky rozdílu změny teploty vzduchu ve dne a v noci. S pomocí obr.1 a obr. 2 popište a zdůvodněte směr proudění mezi pevninou a mořemobr.1obr. 2 – Ve dne: – V noci: Odpověď: – Ve dne z moře na pevninu (pevnina se rychleji ohřívá, ohřátý vzduch stoupá nahoru a uvolňuje místo chladnému vzduchu od moře) – V noci z pevniny na moře (pevnina se rychleji ochlazuje, chladný vzduch klesá dolů a vytlačuje teplejší vzduch nad mořem nahoru)

4 Fén je teplý suchý vítr vanoucí z jižního směru, překonávající východo-západně orientovaná pohoří na jižní straně pohoří dojde k vypadávání srážek, na severní pak již jde o studený vzduch, který se s klesající nadmořskou výškou více otepluje. Příklady: – přechod přes Alpy – severní strana Alp včetně přilehlých jižních svahů Šumavy a Blanského lesa je výrazně teplejší a sušší

5 Fén Popište a vysvětlete děje na obrázcích s využitím informací z předcházejícího snímku. Fén 1 Fén 2 Fén 3

6 Bóra je studený, kontinentální vítr, který vzniká nad pevninou u moří, která jsou blízko pohoří způsobuje prudký pokles teploty, vlnobitívlnobití častý výskyt v těchto oblastech: pobřeží Jadranu, oblast Novorosijska, Nová Země, Bajkal, údolí Rhony – místní název mistrál. Obrázek

7 Blizard Blizard je označení pro silný, velmi studený, suchý vítr, často doprovázený silným sněžením. Teplota při blizardu klesá často hluboko pod bod mrazu. Vítr vane z moře na pevninu. Blizard Jsou typické pro Severní Ameriku, kde se objevují převážně v zimě, při severozápadním proudění v týlu cyklóny. Při blizardu napadne v mnoha případech až 5 nebo 6 metrů nového sněhu.

8 Tornádo Velmi rychle stoupající větrný proud, vznikající při nerovnoměrném rozložení teploty a tlaku vzduchu při zemském povrchu v Česku v posledních letech tento jev se vyskytuje poměrně častěji než v minulých desetiletí mnohem častější je v Severní Americe nebo některých státech JV Asie, rychlost tornáda může přesáhnout 200 km/htornáda

9 Porovnejte místní větry podle nebezpečnosti a ničivé síly  –  – bóra – fén, bríza

10 Porovnejte místní větry podle nebezpečnosti a ničivé  – tornádo, blizard  – bóra – fén, bríza

11 Použité zdroje Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.


Stáhnout ppt "Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/34.0386 „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola."

Podobné prezentace


Reklamy Google