Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management Ing. Luboš Krejčí, CSc.LS 2009.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management Ing. Luboš Krejčí, CSc.LS 2009."— Transkript prezentace:

1 DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management Ing. Luboš Krejčí, CSc.LS 2009

2 Facility management Dle IFMA: Metoda, jak v organizacích sladit pracovní prostředí, pracovníky a pracovní činnosti. Zahrnuje v sobě principy obchodní administrativy, architektury, humanitních a technických věd.

3 Facility management Cílem je posílit ty procesy v organizaci, pomocí nichž pracoviště a pracovníci podají nejlepší výkony a v konečném důsledku pozitivně přispějí k ekonomickému růstu a celkovému úspěchu organizace. Zajišťuje služby, které co nejlépe podporují hlavní proces podniku a to v takové podobě, která je: - nákladově optimální - pro pracovníka nejpříjemnější - legislativně a formálně regulérní - ekologická a energeticky efektivní - odpovídající firemním standardům

4 Standardy v oblasti FM Norma ČSN EN dvě části: ČSN EN Termíny a definice ČSN EN Průvodce přípravou FM smluv Oblast Facility Managementu může být seskupena podle požadavků klienta a ty mohou být souhrnně zařazeny do dvou hlavních skupin:  prostor a infrastruktura  lidé a organizace Základním konceptem Facility Managementu je zajištění integrovaného řízení na strategické a taktické úrovni tak, aby došlo ke sladění dohodnutých poskytovaných podpůrných služeb (FM-služeb).

5 Facility management Dvě základní oblasti: - Hard services – technická správa objektů a jejich technologií (VZT, ZTI, ÚT,…) - Soft services – netechnické služby (úklidové, administrativní služby, ostraha projektů, údržba venkovních ploch,…)

6 Facility manager - snaha o dosažení optimální výše provozních nákladů a zajištění kvality poskytovaných služeb V praxi existují dva typy manažerů: Facility manažer společnosti (Corporate Facility Manager) - je podrobně seznámen s detaily primárního procesu ve své společnosti a je obeznámen se schopnostmi a požadavky jednotlivých zaměstnanců, zná vstupy, výstupy a požadavky jednotlivých zařízení. Facility manažer dodavatelské společnosti (zejména u velkých FM dodavatelů) - nemůže být dopodrobna seznámen se všemi detaily primárního procesu svého klienta a zejména nemůže znát jeho střednědobé= a dlouhodobé strategie, ale musí znát činnost svého klienta natolik, aby mohl bezchybně zajišťovat podporu těchto procesů. Jeho priorita je tak více v provozu a střednědobém a krátkodobém plánování.

7 Pravomoce interního a externího facility manažera

8 Postavení facility manažera

9 Facility management FM přináší:  Snížení základních nákladů (5% - 30%)  Zvýšení výkonnosti  Zkvalitnění kontroly  Vyšší využití zdrojů / majetku  Lepší obchodní přehled  Zvýšená flexibilita  Povýšení expertních zkušeností/technologií  Zkvalitnění servisů a služeb  Vyšší uspokojení zákazníků  Snadnější komunikace

10 Outsourcing služeb Proč služby outsourcovat: - plné soustředění na vlastní “core“ byznys - zvýšení kvality procesů a snížení nákladů na ně - externí dodavatel přebírá zodpovědnost za svěřené činnosti, dělí se o možná rizika z nich plynoucí - outsourcing vede ke zprůhlednění nákladů na podpůrné činnosti a následné optimalizaci na ně - výhoda strategického partnera - know-how specializovaného externího dodavatele dává přirozený prostor pro optimalizaci, rozvoj a růst kvality podpůrných procesů ve firmě -

11 Informační podpora FM CAFM (Computer aided facility management) - systémy pro plánování a řízení podpůrných procesů Kvalitní a stále aktuální pasporty jsou pro řízení podpůrných procesů klíčovou událostí. - prostorový pasport (údaje o prostoru) - technický pasport (data o majetku) - stavební pasport (data o konstrukčních prvcích a dílech objektu)

12 Zapojení FM - nejlépe již ve fázi projektování (řešení uspořádání jednotlivých prostor, jejich vybavení a následné využití pro zajištění bezproblémového provozu) - s ohledem na technologie je úkolem FM ve fázi projektování určit takovou technologii, která má nejlepší poměr mezi pořizovací cenou a provozními náklady - v současnosti mnoho developerů využívá v přípravě projektu služeb facility manažerů

13 Facility management Příklad zajišťovaných služeb: Správa objektů Technická supervize majetku Technicko inženýrské zajištění oprav a investic Technická správa a údržba Účetnictví a správa daní Evidence majetku Nájemní vztahy Realitní činnost – zprostředkování nájmů Agenda pojištění Správa pohledávek Autoprovoz Fotodokumentace Mzdová agenda

14 Facility management Pokud je facility management důsledně zaveden lze ušetřit až 30% provozních nákladů a až 40% prostoru.

15 Facility management Snižování nákladů: - až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku snížení prostojů - až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku zvýšené účinnosti využívání servisních prostor a vybavení - 10 až 20% snížení nákladů na údržbu v důsledku efektivnější práce s náhradními díly a materiály - až 10% snížení nákladů na údržbu v důsledku prodloužení životnosti - až 20% snížení nákladů na údržbu v důsledku účinnějšího dohledu a kontroly

16 Obecné přínosy FM - snížení provozních nákladů - zvýšení výkonnosti zaměstnanců - jednorázově zvýšit zisk - snížení poptávky v prostoru - strategická vize pro plánování - přesnější účetní a skladové přijímání - separace nájemného a odpisů - optimalizace fondů - přesné adresování nákladů

17 Hlavní oblasti využití FM  průmyslové podniky  finanční instituce  administrativní centra  nákupní centra  nemocnicím, univerzitám  státní instituce

18 KONEC Zdroje: Dotazy (Facility management ušetří spoustu nákladů i starostí) (Facility management) (Facility manažer a jeho role) (Facility management)


Stáhnout ppt "DEVELOPMENT DVP - 6 Facility management Ing. Luboš Krejčí, CSc.LS 2009."

Podobné prezentace


Reklamy Google