Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jazykový rozbor všestranný pro 9. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova VY_12_INOVACE_05 Leden 2011 Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jazykový rozbor všestranný pro 9. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova VY_12_INOVACE_05 Leden 2011 Mgr."— Transkript prezentace:

1

2 Jazykový rozbor všestranný pro 9. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova VY_12_INOVACE_05 Leden 2011 Mgr. Dana Kubínková

3 Materiál je určen k procvičování učiva

4 Procvičování a prověřování učiva pro 9. ročník Všestranný jazykový rozbor

5 Text, se kterým budeme pracovat Pracovní list pro žáky Na telegrafní drát nad našimi hlavami usedla vlaštovka a něco nám přehorlivě vypravovala. Číslicemi označ druhy slov. ( Rozbor slovní a tvaroslovný)

6 Rozbor větný Na telegrafní drát nad našimi hlavami usedla vlaštovka a něco nám přehorlivě vypravovala. 6 5 Kolik je ve větě základních skladebních dvojic? Je to věta jednoduchá nebo souvětí?

7 Rozbor větný Vlaštovka usedla. Vlaštovka vypravovala. 2věty. Je to souvětí souřadné či podřadné? Čím jsou k sobě věty připojeny? Napiš, jaký je poměr mezi větami nebo druh Vv. Kolik přívlastků závisí na podst.jm. drát? Ve 2. větě jsou dva předměty. Které to jsou a se kterým pádem se pojí? Do textu napiš všechny základní i rozvíjející větné členy

8 Rozbor větný - řešení Jedná se o SS, věty připojeny spojkou a v poměru slučovacím. Na podst. jm. drát závisí 2 přívlastky: holý – telegrafní a rozvitý – nad našimi hlavami Pt něco se 4. pádem, Pt nám se 3. pádem Na telegrafní drát nad našimi hlavami Pk sh. Pum. Pk sh. Pk nesh. usedla vlaštovka a něco nám Přs. Po Pt 4.p. Pt 3.p. přehorlivě vypravovala. Pu zp. Přs.

9 Rozbor slovní a tvaroslovný Druhy slov jste určili, u zájmen určete druh. U slovesa usedla určete osobu, číslo, způsob, čas. Časujte toto sloveso v podmiňovacím způsobu, napište 1. osobu čísla jed. a množného a 2. osobu čísla jed. a množ. Od slovesa sednout utvořte podmiň. způsob pro 2. osobu jed. čísla. Ve slově našimi odůvodni krátká i.

10 Rozbor slovní a tvaroslovný Řešení Druhy slov jste určili, u zájmen určete druh. Přivlastňovací, neurčité, osobní U slovesa usedla určete osobu, číslo, způsob, čas. 3., jed., ozn., přít. Časujte toto sloveso v podmiňovacím způsobu, napište 1. osobu čísla jed. a množného a 2. osobu čísla jed. a množ. Usedla bych, usedly bychom, usedla bys, usedly byste Od slovesa sednout utvořte podmiň. způsob pro 2. osobu jed. čísla. Sedl by sis Ve slově našimi odůvodni krátká i. Těmi - našimi

11 Rozbor lexikální a sémantický Které příslovce nejsilněji působí: přehorlivě- velmi horlivě - příliš horlivě - nadmíru horlivě? Vysvětli spojení: hlava státu, hlava rodiny, hlava v knize, hlava šroubu - vyhledej ve Slovníku spis. češ. Vysvětli význam rčení: Sláva mu stoupla do hlavy. Věší hlavu. Nevím, kde mi hlava stojí. Staví se na hlavu.

12 Pravopisný rozbor Odůvodni pravopis: s našimi hlavami Vypravovala

13 Hodnocení Máš dobře alespoň polovinu odpovědí? Dobře Máš drobné nedostatky? Chvalitebně Rozumíš všemu, máš mezery v jednom úkolu? Výborně Napiš sebehodnocení: co ti jde a co nejde


Stáhnout ppt "Jazykový rozbor všestranný pro 9. ročník ZŠ Jazyk a jazyková komunikace – Český jazyk a literatura – Jazyková výchova VY_12_INOVACE_05 Leden 2011 Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google