Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
DIDAKTIKA ATLETIKY I.stupeň ZŠ
Typy a struktura atletických hodin Rozvoj pohybových schopností
2
Atletika na I.stupni ZŠ Rozvoj základních pohybů (běh, skok, hod, překonávání překážek) přirozenou formou – rozvoj základních pohybových schopností(PS) Nácvik atletických pohybových dovedností (PD)– komplexně, zjednodušená forma, zlehčené podmínky Výuka realizovaná na základě nápodoby (zrakový analyzátor) Realizace v tělocvičně, stadion, terén RVP – atletika hod v sezónních blocích (podzim, jaro)
3
Typy atletických hodin
Několik dělení: A) dle místa realizace (stadion, tělocvična, terén) B) dle náplně (rozvoj PS, nácvik PD, kombinovaná, diagnostická)
4
Struktura atletických hodin
Úvodní část Průpravná část Hlavní část Závěrečná část
5
Atletická hodina v tělocvičně
Úvodní část (rušná č.-hra na lehké rozehřátí) 5 min Průpravná část (rozcvičení hlavních svalových skupin statickou formou; speciální rozcvičení dynamickou formou) 10 min Hlavní část (I. část – nácvik, opakování PD; II. část rozvoj PS formou her a soutěží) 25 min Závěrečná část (uvolňovací cvičení) 5 min
6
Atletická hodina na stadionu
Úvodní část (rozběhání m) 5 min Průpravná část (rozcvičení hlavních svalových skupin statickou formou; speciální rozcvičení dynamickou formou, speciální běžecká cvičení) 10 min Hlavní část (I. část – nácvik, opakování PD; II. část rozvoj PS formou her a soutěží) 20 min Závěrečná část (vyklusání 400 m, uvolňovací cvičení) 10 min
7
Atletická hodina v terénu
Úvodní část (rozběhání 3-5 min) 5 min Průpravná část (rozcvičení hlavních svalových skupin statickou formou; speciální rozcvičení dynamickou formou, speciální běžecká cvičení) 10 min Hlavní část (rozvoj PS formou her a soutěží zaměřených na vytrvalost,obratnost) 25 min Závěrečná část (uvolňovací cvičení) 5 min
8
Rozvoj PS Základní PS (R,V,S,O)
Rychlostní sch. - rychlost reakce, akcelerační rychlost, rychlost jednoduchých pohybů, lokomoční a frekvenční sch. Vytrvalost sch. - obecná vytrvalost Silové sch.- odrazová síla,odhodová síla Obratnostní sch.- koordinace, pohyblivost
9
Rozvoj rychlosti - zásady
Zvýšené úsilí „naplno“ Zpočátku jednoduchá cvičení, později složitější Využití soutěživosti Důležité důkladné rozcvičení Důležitá doba odpočinku (př. rychlostní cvičení trvá 15 s, doba odpočinku 2-3 min) Teplé prostředí, dobrý terén
10
Rozvoj silových sch.- zásady
Důkladné rozcvičení Nezatěžujeme kloubní aparát a páteř nadměrným zatěžování (tvrdé dopady,nošení břemen, hod těžkým náčiním apod.) Cvičíme s „vlastním tělem“ V průběhu zařazujeme cvičení na uvolnění a protažení svalů
11
Rozvoj vytrvalosti - zásady
Běhy v různém prostředí (stadion, terén) Učitel by měl fungovat jako vodič a určovat tempo 1.-2. tř. 5 min; 3-4.tř. 8 min Lze zařadit i formou soutěže (nekonečná štafeta) Ve vyučovací jednotce zařazujeme na konec hlavní části nebo do závěrečné části Metoda rozvoje: nepřerušovaná
12
Rozvoj koordinace a pohyblivosti- zásady
Atletické činnosti provádíme v různém prostředí, s různým náčiním, v různých variantách (hody na cíl, skoky s obraty atd.) Všechna cvičení provádíme oboustranně Používáme sluchové i zrakové signály Pohyblivost – volíme statická i dynamická cvičení
13
Literatura DOSTÁL, E. a kol. Didaktika školní atletiky. Praha: SPN, 1983. CHOUTKOVÁ, B., FEJTEK , M. Malá škola atletiky. Praha : Olympia, 1989. VALTER,L a NOSEK,M. Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí n.L: UJEP, 2007. FEJTEK, M., Atletika v ročníku základní školy. , Praha: SPN, 1991 .
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.