Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9_2.6 Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Korekce odchylek správného držení těla Typ: DUM -

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9_2.6 Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Korekce odchylek správného držení těla Typ: DUM -"— Transkript prezentace:

1 Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9_2.6 Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Korekce odchylek správného držení těla Typ: DUM - kombinovaný Předmět: TVZ Ročník: 4. r. (6leté), 1. r. (4leté) Zpracováno v rámci projektu EU peníze školám CZ.1.07/1.5.00/ Zpracovatel: Mgr. Marcel Gibiec Gymnázium, Třinec, příspěvková organizace Datum vytvoření: květen 2014

2 Metodický list Prezentace je určena pro 1.ročník šestiletého studia a 1.ročník čtyřletého studia Prezentace je určena pro 1.ročník šestiletého studia a 1.ročník čtyřletého studia Učitel vysvětlí žákům podstatu vadného držení těla, zaměří se na nejčastější poruchy. Učitel vysvětlí žákům podstatu vadného držení těla, zaměří se na nejčastější poruchy. Ve druhé části učitel prezentuje žákům různé druhy cvičení, které vedou ke zlepšení držení těla, protažení a posílení důležitých partií. Ve druhé části učitel prezentuje žákům různé druhy cvičení, které vedou ke zlepšení držení těla, protažení a posílení důležitých partií.

3 Vadné držení těla Držení těla závisí na svalovém tonu (napětí) Držení těla závisí na svalovém tonu (napětí) Nižší napětí = vadné držení těla Nižší napětí = vadné držení těla Různé příčiny Různé příčiny nedostatek pravidelného pohybu nedostatek pravidelného pohybu nevhodné, jednostranné zatížení nevhodné, jednostranné zatížení sedavý způsob života sedavý způsob života obezita obezita

4 Vadné držení těla Metoda vyšetření: Metoda vyšetření: Školní test držení těla (podle Matthiase) Školní test držení těla (podle Matthiase) Žák ve stoji se napřímí a předpaží po dobu 30ti s. Pokud se jeho postoj změní, jde o posturální vadu dané skupiny Žák ve stoji se napřímí a předpaží po dobu 30ti s. Pokud se jeho postoj změní, jde o posturální vadu dané skupiny

5 Vadné držení těla Nejčastější odchylky: Nejčastější odchylky: Poruchy zakřivení páteře Poruchy zakřivení páteře hrudní kyfóza (kulatá záda) hrudní kyfóza (kulatá záda) bederní lordóza (prohnutá záda) bederní lordóza (prohnutá záda) skolióza (vybočení páteře) skolióza (vybočení páteře) Poruchy dolních končetin Poruchy dolních končetin Dolní končetiny do tvaru písmene „O“ Dolní končetiny do tvaru písmene „O“ Dolní končetiny do tvaru písmene „X“ Dolní končetiny do tvaru písmene „X“ Ploché nohy Ploché nohy

6 Vadné držení těla Jak zlepšit vadné držení těla? Jak zlepšit vadné držení těla? Pomocí vyrovnávacích cvičení Pomocí vyrovnávacích cvičení Dělení: Dělení: Uvolňovací cvičení Uvolňovací cvičení Protahovací cvičení Protahovací cvičení Posilovací cvičení Posilovací cvičení

7 Uvolňovací cvičení Hlavní cíl: Hlavní cíl: obnovit pohyblivost kloubů obnovit pohyblivost kloubů Význam: Význam: Rozcvičení (před náročnějšími cvičeními) Rozcvičení (před náročnějšími cvičeními) Zlepšení prokrvení (a tím látkové výměny) Zlepšení prokrvení (a tím látkové výměny) Prohřátí (zlepšení mechanických vlastností) Prohřátí (zlepšení mechanických vlastností) Podpora tvorby kloubní tekutiny (snížení tření a tím i opotřebení kloubních ploch) Podpora tvorby kloubní tekutiny (snížení tření a tím i opotřebení kloubních ploch) Zlepšení inervace Zlepšení inervace Zlepšení svalového tonu kolemkloubních svalů Zlepšení svalového tonu kolemkloubních svalů

8 Uvolňovací cvičení Jak cvičit: Jak cvičit: Volně, lehce a pomalu (co nejmenší svalové úsilí) Volně, lehce a pomalu (co nejmenší svalové úsilí) Provádět pohyb kolem všech možných pohybových os daného kloubu Provádět pohyb kolem všech možných pohybových os daného kloubu Cvičit do pasivní krajní polohy Cvičit do pasivní krajní polohy Správně dýchat Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Čeho se vyvarovat: Prudkých a násilných pohybů Prudkých a násilných pohybů Cvičení do aktivních krajních poloh Cvičení do aktivních krajních poloh

9 Protahovací cvičení Hlavní cíl: Hlavní cíl: Obnovit přirozenou délku svalů Obnovit přirozenou délku svalů Význam: Význam: Odstranění svalové dysbalance Odstranění svalové dysbalance Úprava svalového tonu Úprava svalového tonu Zlepšení mechanických vlastností svalů (pružnost, pevnost a odolnost) Zlepšení mechanických vlastností svalů (pružnost, pevnost a odolnost) Snížení tahu svalu v místě úponu (předcházení entezopatie) Snížení tahu svalu v místě úponu (předcházení entezopatie) Umožnění plného rozsahu pohybu (a tím zlepšení držení těla, poloh pro cvičení a pohybových návyků) Umožnění plného rozsahu pohybu (a tím zlepšení držení těla, poloh pro cvičení a pohybových návyků)

10 Protahovací cvičení Jak cvičit: Jak cvičit: Cvičit v nenáročných polohách (aby se svaly uvolnily) Cvičit v nenáročných polohách (aby se svaly uvolnily) Maximálně svaly uvolnit Maximálně svaly uvolnit Cvičit velmi pomalu (zabránit obranné kontrakci protahovaného svalu) Cvičit velmi pomalu (zabránit obranné kontrakci protahovaného svalu) Správně dýchat Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Čeho se vyvarovat: Rychlých, dynamických a švihových pohybů Rychlých, dynamických a švihových pohybů Cvičení bez předchozího uvolnění Cvičení bez předchozího uvolnění

11 Protahovací cvičení STATICKÁ (strečink) DYNAMICKÁ (rychlé a švihové pohyby) Pasivní protahování Neuromuskulární protahování Protahování aktivním stahem antagonistů Napětí – uvolnění - protažení

12 Posilovací cvičení Hlavní cíl: Hlavní cíl: Zvýšit zdatnost oslabených (nebo k oslabení náchylných) svalů Zvýšit zdatnost oslabených (nebo k oslabení náchylných) svalů Význam: Význam: Zvýšení síly svalů Zvýšení síly svalů Zvýšení svalového tonu Zvýšení svalového tonu Zvýšení vytrvalosti svalů (ekonomizace pohybů a adaptace svalů) Zvýšení vytrvalosti svalů (ekonomizace pohybů a adaptace svalů) Zlepšení koordinace svalů (nitrosvalová i mezisvalová koordinace) Zlepšení koordinace svalů (nitrosvalová i mezisvalová koordinace)

13 Posilovací cvičení Jak cvičit: Jak cvičit: Klást důraz na správné provedení Klást důraz na správné provedení Správně dýchat Správně dýchat Čeho se vyvarovat: Čeho se vyvarovat: Přílišnému přetěžování Přílišnému přetěžování Cvičení bez předchozího uvolnění a protažení Cvičení bez předchozího uvolnění a protažení

14 Posilovací cvičení STATICKÁ (izometrická práce, bez pohybu) DYNAMICKÁ (izotonická práce, s pohybem) rychlápomalá

15 Jaké cviky použít? 1. Krok – provést testová cvičení (zjistit, které skupiny jsou oslabené, zkrácené apod.) 2. Krok – sestavit soubor cviků zaměřené na oslabené svalové skupiny a) uvolňovací cviky b) protahovací cviky c) posilovací cviky 3. Krok – cvičit podle základních pravidel cvičení

16 Základní pravidla správného cvičení Cvičit přesně, pomalu a uvolněně Cvičit přesně, pomalu a uvolněně Cvičit pravidelně (nejlépe každý den alespoň 30 min.) Cvičit pravidelně (nejlépe každý den alespoň 30 min.) Při cvičení správně dýchat Při cvičení správně dýchat Necvičit „přes“ bolest Necvičit „přes“ bolest Neočekávat okamžitý výsledek Neočekávat okamžitý výsledek

17 Literatura Čermák, J. Chválová, D. Botlíková, V. Dvořáková, H. Záda už mě nebolí. Olomouc: Vašut, Čermák, J. Chválová, D. Botlíková, V. Dvořáková, H. Záda už mě nebolí. Olomouc: Vašut, Novotná, H. Kohlíková, E. Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia, Novotná, H. Kohlíková, E. Děti s diagnózou skolióza. Praha: Olympia, 2000.


Stáhnout ppt "Číslo šablony: III/2 VY_32_INOVACE_ P9_2.6 Tematická oblast: Vybraná témata z teorie tělesné kultury Korekce odchylek správného držení těla Typ: DUM -"

Podobné prezentace


Reklamy Google