Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit."— Transkript prezentace:

1 C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit

2 Kondiční trénink  Aerobní trenink  Anaerobní trénink

3 Aerobní a anaerobní trénink  dělení na základě způsobu energetického krytí pohybové činnosti  Znalost těchto zón – zásadní význam pro správnou manipulaci se zatěžováním

4 Anaerobní trénink  cíl: udržení nebo rozvoj funkční způsobilosti hráče pro krátkodobou vysoce intenzivní pohybovou činnost  Anaerobní výkonnost

5 Aerobní trénink  cíl: udržení nebo rozvoj funkční způsobilosti hráče pro déletrvající pohybovou činnost  Aerobní výkonnost (vytrvalost)

6 3 zóny energetického krytí pohybové činnosti  Anaerobní (neoxidativní) alaktátová kapacita  Anaerobní (neoxidativní) laktátová kapacita  Aerobní (oxidativní) kapacita

7 Anaerobní alaktátová zóna  Zdroj krytí: ATP-CP (okamžitá energie ve svalu)  Krátká vysoce intenzivní činnost (do sekund)  Vysoká intenzita svalového stahu – rychlá unavitelnost

8 Anaerobní laktátová kapacita  Zdroj krytí: anaerobní glykolýza (štěpení cukrů a tuků bez O2)  Submaximální až maximální intenzita činnosti (40-50/90 sekund)  Vzestup kys. mléčné – pokles intenzity činnosti

9 Pozor!! Laktátové zatížení  Nedělat záměrně a pravidelně u hráčů do 15 let  Důvod 1: při pohybové činnosti dochází k narušení koordinace, schopnosti optimální reakce na situaci, nárůstu chyb=vzestup nepřesnosti.

10  Důvod 2: děti do 15 let nemají oproti starším jedincům dostatečné množství enzymu, který štěpí a odbourává laktát

11 Aerobní zóna  Zdroj krytí: cukry, tuky za přístupu O2  Střední až mírná intenzita činnosti (od 90 sekund a více)  Umožňuje udržet intenzitu činnosti na dlouhodobě optimální úrovni bez vzestupu laktátu.

12  Anaerobní i aerobní trénink je přítomen u všech věkových kategorií

13 Druhy tréninkového procesu  Nácvik  Herní trénink  Kondiční trénink  Regenerační trénink

14  Vhodné kombinovat herní a kondiční trénink (zejména u mladších hráčů)  Do herního cvičení dostat kondiční aspekt !!!

15  Do hráčů chceme dostat rychlost, sílu, vytrvalost – to je naším cílem!!!  Zejména to u nich vyžadujeme v typických herních situacích, s míčem, v souboji se soupeřem

16 Kondiční trénink, resp. kondičně- herní trénink  Rozvoj pohybových schopností (kondiční a koordinační)  Rychlost  Síla  vytrvalost

17  Souvislost zón energetického krytí pohybu a pohybových schopností  Každá pohybová schopnost musí být rozvíjena v dané energetické zóně, aby docházelo ke zvyšování trénovanosti tj. adaptaci organismu na zatížení

18 Anaerobní trénink  Trénink pohybové rychlosti  Rychlostně vytrvalostní trénink  Trénink explozivní výbušné síly

19 Aerobní trénink  Trénink vytrvalosti (krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá  Nácvik dovedností

20 Míra specifičnosti  Rozvoj pohybových schopností v typických fotbalových situacích  Tj. herní prostor, herní situace, míč, soupeř – toto je důležité!!!

21 Manipulace se zatížením  Je zcela zásadní a její znalost je nezbytná proto, abychom dosáhly požadovaných změn = adaptace organismu na zatížení  = rychlejší, silnější, vytrvalejší hráč

22  Intenzita činnosti  Délka trvání činnosti  Počet opakování v sérii  Počet sérií  Délka trvání odpočinku mezi intervaly zátěže v sérii  Délka trvání a charakter odpočinku mezi sériemi

23 Rozvoj rychlosti  Zatížení do 5 sekund  Počet opak. v sérii:4 – 8  Počet sérií v TJ:3 – 5  IO mezi starty:30 – 60s  IO mezi sériemi:4 – 6 min  IZ:IO1 : 6-12

24  Zatížení do 7-8 sekund  Počet opak. v sérii:3 – 5  Počet sérií v TJ:2 – 3  IO mezi starty:1 – 3 min  IO mezi sériemi:5 – 10 min  IZ:IO1 : 6-12

25 Rozvoj rychlostní vytrvalosti  Zatížení do 10 sekund  Počet opak. v sérii:8 – 12  Počet sérií v TJ:1 – 2  IO mezi sériemi:4 – 6 min  IZ:IO1 : 3-5

26  Zatížení sekund  Počet opak. v sérii:8 – 12  Počet sérií v TJ:1  IZ:IO1 : 3-4

27 Rozvoj explozivní síly  Spočívá v podněcování explozivní síly v koncentrické kontrakci, které bezprostředně předchází excentrické protažení svalu  vyvinutí určité většinou maximální úrovně síly v co nejkratším čase

28  Volit pohyby velmi podobné činnostem v utkání  Odporem je hmotnost vlastního těla  Svalová práce v cyklu „protažení – zkrácení“ svalu

29  Skoky, poskoky, přeskoky, odrazy,  Snožmo, střídavě  Stranou, čelem, vpřed, vzad, do strany  Propojení s rozvojem rychlostních schopností = Rychlostně silová cvičení

30  Zatížení do cca 10 sekund  Počet opak. v sérii:2 – 12  Počet sérií v TJ:1 – 5  IO mezi sériemi:2 – 4 min  IZ:IO1 : 10-12

31 Rozvoj vytrvalosti  Aerobní trénink nižší intenzity  Aerobní trénink vyšší intenzity

32  Vyšší aerobní výkonnost dovoluje realizovat činnosti vyšší intenzity  Podporuje schopnost zotavit se po krátkém vysoce intenzivním zatížení

33  Za zvážení stojí volba metody rozvoje vytrvalosti: souvislá x intervalová

34 Krátkodobá vytrvalost  Zatížení 2-3 minuty  Počet sérií v TJ:3 – 6  IO mezi sériemi:4 – 6 min  IZ:IO1 : 2-3

35 Střednědobá vytrvalost  Zatížení 6-8 minut  Počet sérií v TJ:2 – 5  IZ:IO1 : 0,5-1

36 Upozornění !!!!!  čím mladší děti – rozvoj síly, rychlosti, vytrvalosti v obecné rovině v průpravných hrách  Zároveň zábava, hravost, soutěživost, zájem, snaha, motivace

37 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "C licence FAČR Biomedicínské aspekty pohybových aktivit."

Podobné prezentace


Reklamy Google