Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

R Y C H L O S T Michal Lehnert 1.Charakteristika R, R jako faktor sportovních výkonů. 2.Biologické základy R. 3.Členění rychlostních schopností – druhy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "R Y C H L O S T Michal Lehnert 1.Charakteristika R, R jako faktor sportovních výkonů. 2.Biologické základy R. 3.Členění rychlostních schopností – druhy."— Transkript prezentace:

1

2 R Y C H L O S T Michal Lehnert

3 1.Charakteristika R, R jako faktor sportovních výkonů. 2.Biologické základy R. 3.Členění rychlostních schopností – druhy R. 4.Tréninkové aspekty R. 5.Specifika tréninku R u dětí. 6.Diagnostika R.

4 Schopnost konat pohybovou činnost bez odporu nebo s malým odporem co nejrychleji. RYCHLOST

5 „koordinačně-kondiční“ schopnost předpokladem pohybu provedeného vysokou až maximální rychlostí (ve smyslu fyzikálním) různý význam rychlosti (R) ve sportovních odvětvích vysoká genetická podmíněnost a nezávislost druhů R - vzít v úvahu při výběru talentů a v tréninku R ovlivněna ostatními motorickými schopnostmi RYCHLOST

6 Z anatomicko-fyziologického hlediska je R určena především: Nervovo-svalovou koordinací (rychlost vedení vzruchů, střídání kontrakce a relaxace) zastoupením rychlých svalových vláken (až 80-90%) a jejich rozměry) anaerobním alaktátovým energetickým systémem hormonálním působením (testosteron, kortizol…) pohyblivostí kloubních spojení antropometrickými ukazateli… BIOLOGICKÉ ZÁKLADY

7 Jednoduchá AKČNÍ Jednotlivého pohybu (acyklická) Komplexního pohybového projevu REAKČNÍ RYCHLOST Výběrová

8 A) Rychlost reakční A) Rychlost reakční - co nejrychlejší zahájení pohybu na podnět (zrakový, sluchový, taktilní, kinestetický). 1.Jednoduchá 1.Jednoduchá (stanovená reakce na očekávaný nebo neočekávaný podnět). 2.Výběrová ( 2.Výběrová (reakce na rozličné očekávané nebo nečekané podněty - pohyb soupeře, let míče, změna vnějších podmínek apod., na které sportovec reaguje některou ze zvládnutých a známých pohybových činností). -Prodloužena o rozhodování a volbu řešení. -Významně ovlivněna anticipací! ČLENĚNÍ RYCHLOSTI

9 B) Rychlost akční 1.Jednotlivého pohybu (acyklická) - jednorázové provedení pohybu s maximální rychlostí 2.Komplexní 2.Komplexního pohybového projevu (nejčastěji jako R lokomoční) -R frekvenční -R akcelerační -R se změnou směru ČLENĚNÍ RYCHLOSTI

10 B) Rychlost akční 1.Acyklická (jednotlivého pohybu ) - jednorázové provedení pohybu s maximální rychlostí 2.Cyklická ( co nejvyšší frekvence opakovaných stejných pohybů. 2.Cyklická (nejčastěji jako R lokomoce) - co nejvyšší frekvence opakovaných stejných pohybů. Varianty: -R akcelerační -R frekvenční -R se změnou směru ČLENĚNÍ RYCHLOSTI ????

11 K dlouhodobé strategii rozvoje rychlostních schopností přistupujeme již v dětském věku od 8 do 10 let Maxima rychlostních schopností se dosahuje (až na některé výjimky) kolem 18 až 21 let To neznamená, že rychlostní trénink později opomíjíme !!! METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI

12 Odpočatý sportovec, prohřáté a uvolněné svalstvo. Maximální úsilí, koncentrace a motivace, zvládnutí techniky (kontrolovaný pohyb). Metoda opakováníMetoda opakování: -doba cvičení do s (herní formou i déle) -počet opakování v sérii 3-5 -počet opakování v tréninkové jednotce do 15(20) - při poklesu rychlosti trénink ukončit -plný interval zotavení - 2-5(8) min, obvykle aktivní. METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI

13 Variabilita tréninku = prevence vzniku rychlostní bariéry. Zaměřit se na končetiny i trup. U dospělých převažuje specifický rychlostní trénink (pohyby, ve kterých se má dosáhnout co nejvyšší R). Využívat principu (metody) kontrastu, nadmaximální rychlosti. Využívat okamžité zpětné vazby (dosažený čas stanovit co nejpřesněji). METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI

14 Frekvenční rychlost – nejlépe při rychlosti 95 maxima. Rychlostní vytrvalost – volit specifické vzdálenosti. Silový trénink realizovat tak, aby mohla být S využita při rychlostních projevech (specifičnost, trénink rychlé a výbušné S, využívat doplňkových odporů…). S rostoucí koordinační náročností rychlostního výkonu se zvyšuje význam tréninku koordinačních schopností. V ročním cyklu 1-3x/týden, v přípravě po období zaměřeném na sílu a vytrvalost, částečně souběžně se silou. METODIKA TRÉNINKU RYCHLOSTI

15 Využít citlivého období rozvoje: cca 8-12 (13) let, u chlapců i déle. Zařazovat široké spektrum cvičení, všechny druhy R. Dbát na technické provedení cvičení a na včasné propojení rychlosti a techniky (když technika v hrubých rysech zvládnuta). Trvání cvičení nejčastěji do 6(8) s. Trénovat v menších objemech, ale častěji. Upřednostňovat soutěžení. SPECIFIKA TRÉNINKU U DĚTÍ

16 DIAGNOSTIKA RYCHLOSTI Diferencovaný přístup vzhledem k odlišnostem mezi jednotlivými druhy R. Terénní a laboratorní testy. Měří se většinou elektronicky (jinak pozor na chybu měření).

17 Reakční RReakční R (obvykle jednoduchá reakce) pomocí měřících přístrojů (reaktometrů), orientačně i terénními testy založenými na měření dráhy volně padajícího předmětu, který testovaná osoba zastavuje zachycením. Akcelerační RAkcelerační R obvykle měřena současně s hodnocením rychlostně-silových charakteristik vyhodnocováním parametrů průběhů křivky síla – čas. Frekvenční RFrekvenční R hodnocena tappingem rukou nebo nohou. PŘÍKLAD DIAGNOSTIKY RYCHLOSTI

18 1.Charakterizujte R jako motorickou schopnost a jako faktor sportovních výkonů. 2.Jakými předpoklady je R určena z biologického hlediska?. 3.Jaké druhy R lze rozlišit? 4.Objasněte základní požadavky na efektivní trénink R. 5.Jaká jsou specifika tréninku R u dětí? 6.Jak lze R diagnostikovat?


Stáhnout ppt "R Y C H L O S T Michal Lehnert 1.Charakteristika R, R jako faktor sportovních výkonů. 2.Biologické základy R. 3.Členění rychlostních schopností – druhy."

Podobné prezentace


Reklamy Google