Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Návaznost obchodních písemností Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Návaznost obchodních písemností Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr."— Transkript prezentace:

1 Návaznost obchodních písemností Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Marie Vašíčková Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorMgr. Marie Vašíčková Označení DUM VY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-Obk/2-EK-3/4 Název DUMNávaznost obchodních písemností Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/ 01 Obor vzděláváníManagement hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětObchodní korespondence Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 16 – 17 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, nutno doplnit výkladem; náplň: obchodní písemnosti při uzavírání, plnění a porušování kupní smlouvy Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaKupní smlouva, poptávka, nabídka, objednávka, urgence, reklamace, upomínka Datum

3 Návaznost obchodních písemností Náplň učiva Písemnosti při uzavírání kupní smlouvy Písemnosti při plnění kupní smlouvy Písemnosti při porušování kupní smlouvy

4 Návaznost obchodních písemností Při nákupu a prodeji zboží a služeb následuje po sobě řada obchodních dopisů, které lze rozdělit do tří skupin: Písemnosti při uzavírání kupní smlouvy Písemnosti při plnění kupní smlouvy Písemnosti při porušování kupní smlouvy

5 Písemnosti při uzavírání kupní smlouvy Poptávka je písemnost, kdy kupující hledá vhodného obchodního partnera. Odesílatel v ní žádá informace o konkrétním zboží nebo službě. (Pozor: poptávka po něčem, ale dotaz na něco ).

6 Nabídka (vyžádaná) je reakce prodávajícího na poptávku. V této písemnosti je uveden popis nabízeného zboží nebo služby, cena, dodací, přepravní a platební podmínky. Nabídka (nevyžádaná) vychází z iniciativy prodávajícího, poptávka jí tedy nepředchází.

7 Objednávka je dopis zasílaný kupujícím a představuje návrh kupní smlouvy. Obsahuje všechny podstatné náležitosti k tomu, aby mohl být obchod uzavřen. Po jejím odeslání se odběratel zavazuje objednané zboží odebrat. Pro dodavatele se objednávka stane závaznou teprve tehdy, až ji potvrdí (samostatným dopisem nebo potvrzením kopie objednávky).

8 Písemnosti při plnění kupní smlouvy Odvolávka a přepravní dispozice je písemnost zasílaná u složitějších obchodů a postupným plněním dodávky na více míst. Kupující v ní upřesňuje jakým způsobem, kdy a na jaké místo má být dodávka doručena.

9 Návěští zásilky (avízo) je ohlášením expedice zásilky. Tuto písemnost odesílá prodávající. Používá se v případě, kdy kupující musí zajistit vykládání a uskladnění dodávky, aby nedošlo ke zbytečným majetkovým ztrátám.

10 Písemnosti při porušování kupní smlouvy Pobídka (urgence) je písemnost, kterou může psát jak kupující, tak prodávající, pokud druhý obchodní partner nedodržel smluvní podmínky (např. odběratel si nasmlouvané zboží nevyzvedl nebo dodavatel nedodržel termín dodávky).

11 Reklamace je psaná odběratelem. Předmětem tohoto dopisu je závada v dodávce. Může se týkat chybného množství, jiného druhu či kvality zboží, popřípadě poškození zásilky. Reklamovat je možné i cenu, vypočet na faktuře apod.

12 Upomínky píše dodavatel a týkají se nezaplacení faktury po dodávce. Upomíná se obvykle třikrát. 1. upomínka bývá pouze připomenutím nezaplacené dodávky. 2. upomínka je důraznějším upozorněním na neuhrazenou fakturu. 3. upomínka je označena jako pokus o smír. Věřitel v ní upozorní svého dlužníka na možnost předání celé záležitosti obchodnímu soudu

13 Kontrolní otázky: 1.Do jakých skupin členíme obchodní písemnosti? 2.Do jaké skupiny patří nabídka? 3.Který z obchodních partnerů píše reklamaci a čím se tato písemnost zabývá? 4.Jak nazýváme 3. upomínku a co je jejím obsahem?

14 Seznam obrázků:

15 Seznam použité literatury: [1] FLEISCHMANNOVÁ E., KULDOVÁ O., ŠEDÝ R., Obchodní korespondence pro střední školy, nakladatelství Fortuna, Praha, 2010, ISBN


Stáhnout ppt "Návaznost obchodních písemností Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr."

Podobné prezentace


Reklamy Google