Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo."— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 13Číslo DUM3.2_13_ 4 PředmětSpolečenské vědy, Tělesná výchova Tematický okruhZdravý životní styl Název materiáluZdravá výživa AutorMgr. Hana Topičová Datum tvorby 20. duben 2013Ročník 1. – 3. ročník Anotace Materiál slouží k doplnění učiva o zdravé výživě. Materiál může být použit jak ve výkladové tak opakovací části vyučovací hodiny. Součástí materiálu jsou otázky a úkoly podchycující všeobecné povědomí žáků o zdravé výživě Metodický pokyn Prezentace, výklad s otázkami a úkoly pro žáky v oblasti problematiky vlivu zdravé výživy a zdravého životního stylu na zdraví člověka. Cílová skupina žáků: 15 – 19 let Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Hana Topičová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků (NÚV).

2 Zdravá výživa Zdravá výživa má pro člověka veliký význam a souvisí se zdravým životním stylem, který napomáhá k prevenci civilizačních chorob, ale také k prevenci chřipek a nachlazení v období epidemií. Zdravá strava je velmi důležitý činitel, který ovlivňuje kvalitu života a celkové zdraví člověka. Zdravě žít = zdravě jíst + dostatečně se pohybovat

3 Složení stravy Strava obsahuje různé živiny. Neexistuje potravina, která by obsahovala všechny živiny najednou. Strava musí obsahovat tyto základní živiny:  bílkoviny  cukr a škrob  tuky  vlákninu  vodu  vitaminy  minerální látky

4 Základní živiny Bílkoviny = základní stavební látky pro stavbu tělesných tkání. Zdravá strava předpokládá zastoupení: Cukr a škrob = nejrychleji využitelný zdroj energie pro lidský organismus; okamžitě se spaluje. Nadměrné množství cukru se přeměňuje v tuk a ukládá se v těle.  živočišných bílkovin (obsažené zejména v mase, vejcích mléce)  rostlinných bílkovin (obsažené zejména v obilovinách a luštěninách) Vyskytují převážně v rostlinných potravinách (brambory, obilniny).Dalšími zdroji jsou sladkosti, cukrovinky a slazené nápoje.

5 Základní živiny Tuky = zajišťují udržení tělesné teploty, mechanickou ochranu orgánů, jsou zdrojem energie pro metabolismus buněk, jsou nositeli nezbytných látek jako jsou esenciální mastné kyseliny nebo vitaminy rozpustné v tucích (A,D,E,K). Ukládají se v těle jako zásobní látka a při fyzické námaze se uvolňují jako energie. Zdrojem tuků jsou potraviny jak živočišného původu (máslo, sádlo, maso, mléko), tak rostlinného původu (slunečnicový, řepkový, olivový olej; mák, len)

6 Základní živiny Vláknina = zlepšuje práci střev (umožňuje lepší průchod potravy střevy) a zvyšuje objem stravy – (na první pohled se sní větší porce, ale protože tělo neumí energii obsaženou ve vláknině využít, nezvětší se množství přijaté energie. Je obsažena např. v celozrnném pečivu, luštěninách, ovoci a zelenině. Nezbytnou součástí příjmu vlákniny je dostatečná konzumace tekutin. Voda = tvoří 50 – 60 % hmotnosti lidského těla. Člověk ji ztrácí vyměšováním, potem, slzami. Je nutné dodržovat pitný režim – 1,5 – 3 litry tekutin denně. Při nedostatku tekutin dochází k dehydrataci, která může způsobit až smrt.

7 Základní živiny Vitaminy  rozpustné ve vodě (C a vitaminy skupiny B) = každý má specifickou funkci – např.:  podporují imunitní systém (vitamin C)  působí jako antioxidanty (vitaminy C, E)  podporují využití živin či nervovou funkci (vitamin B) Většinou si je tělo neumí vytvořit samo - např.:  vitamin C lze čerpat z ovoce a zeleniny  vitaminy B a E např. ze semen a ořechů Vitaminy dělíme podle vlastností na:  rozpustné v tucích (A,D,E,K)

8 Základní živiny Minerální látky = plní v těle mnoho nezbytných funkcí – jsou např. nezbytné pro růst kostí a zubů (fosfor, vápník), pro tvorbu krvinek (železo), pro správnou funkci štítné žlázy (jód), správné využívání vody v těle (sodík, draslík), zdraví vlasů a pokožky (křemík, zinek). Zdrojem minerálních látek je maso, ryby, zelenina, luštěniny, semena a ořechy.

9 Hodnota stravy Energetická Biologická = množství energie, které se uvolní z potraviny při jejím využití v organismu – měří se v jednotkách kcal nebo kJ (1 kcal = 4,2 kJ) = obsah biologicky významných látek pro správnou funkci tělesných orgánů (zejména vitamíny, bílkoviny, minerální látky

10 Energetický výdej a spotřeba Každá činnost lidského organismu je spojena s výdejem energie. Denní spotřeba kalorií (energie) se skládá ze: = množství energie, kterou tělo potřebuje k udržení života v klidové poloze. =množství energie,kterou tělo potřebuje k jakékoliv formě činnosti. Základní potřeby Pracovní potřeby

11 BMI BMI = hmotnost vyjádřená v kilogramech dělená druhou mocninou výšky udané v metrech = u žen by měla být nižší než 23, u mužů než 25; vyšší než 18) BMI = index tělesné hmotnosti KategorieBMI Těžká podvýživa≤ 16,5 Podváha16,5 – 18,5 Ideální váha18, Nadváha Mírná obezita Střední obezita Morbidní obezita> 40

12 Energetický výdej a spotřeba Pokud je člověk obézní a chce snížit svou váhu – výdej kalorií musí být vyšší než příjem. Člověk v pásmu podvýživy by měl zvýšit příjem kalorií nad výdejem. Člověk by měl přijímat tolik kalorií, aby si udržel (dosáhl) ideální váhu. Obr. 1

13 Zdravá výživa Strava by měla být pestrá:ovocezeleninamaso rybydrůbežcereálie mléčné výrobkyobilniny tuky obsaženy i v libovém mase, sýrech apod. Strava by měla dodávat tělu základní živiny – tj. sacharidy, bílkoviny, tuky - ve vyváženém poměru Strava by měla obsahovat dostatečný přísun vitaminů, minerálních látek a rostlinných vláknin, tekutin Obr. 2

14 Zdravá výživa Jíst pravidelně – rozložit si příjem energie ze stravy do více denních dávek - nejlépe do pěti konzumovaných v průběhu celého dne Nepravidelný příjem = organismus šetří a vytváří si i z mála zásoby – vede k nadváze či obezitě

15 Otázky a úkoly Energetická hodnota průměrného hamburgeru činí 260 kcal. Obr kg Squash 10987Fotbal Aerobic 8765Bowling 5443Jízda na kole 8 km/h; Plavání rekreační 80 kg70 kg60 kg50 kg Tělesná hmotnost a kcal spálené za minutu Aktivita Spočítejte: a) jak dlouho musíte jet na kole, příp. plavat b) jak dlouho musíte hrát bowling c) jak dlouho musíte cvičit aerobic d) jak dlouho musíte hrát fotbal e) jak dlouho musíte hrát squash abyste spotřebovali energii přijatou z tohoto hamburgeru?

16 Otázky a úkoly 1.Napište, všechny potraviny (včetně tekutin), které jste během včerejšího dne zkonzumovali. Co byste mohli zlepšit – které potraviny vynechat a které přidat. Které případné chyby jste udělali. 2. Sestavte si jídelníček na jeden týden s ohledem na zásady zdravé výživy. 3. Spočítejte si svůj index tělesné hmotnosti BMI a pokud neodpovídá ideální váze, zamyslete co uděláte, abyste ji dosáhli.

17 Použité zdroje Obr. 1 FDOMINEC. [cit ]. Dostupný pod licencí Creative Commons na WWW: Obr. 2 [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW: Obr. 3 THEDAPPERDAN. [cit ]. Dostupný pod licencí Public domain na WWW:


Stáhnout ppt "Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0052Číslo sady 13Číslo."

Podobné prezentace


Reklamy Google