Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 letecká doprava – úvod : faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???):  specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???):

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " letecká doprava – úvod : faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???):  specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???):"— Transkript prezentace:

1  letecká doprava – úvod : faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???):  specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???):  kde doposud došlo k deregulaci (???) aeromobilita (???) typy aerolinií (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě r – 2010

2 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

3 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

4 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

5  obtížnost klasifikací aerolinií: specifická strategie každého dopravce mnoho hledisek a přístupů:  top-down postupy – hledání podobností s pomocí dat o přepravních výkonech, koncentraci/dekoncentraci sítě, příjmech, …)  bottom-up postupy – intuitivnější přístupy s kritérii jako např. (ne-)využívání hubů, orientace na sekundární a terciární města, orientace na určité tržní niky, …  mnoho výsledných klasifikací Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Typy aerolinií a vývoj ve střední Evropě

6  nejčastěji čtyři základní kategorie: síťové aerolinie (národní, klasické, tradiční, vlajkové, poskytující plné služby, …):  KLM, Air France, British Airways, bmi, Lufthansa, ČSA, LOT, … nízkonákladové aerolinie (nízkorozpočtové, no-frills, …):  Ryanair, easyJet, bmibaby, Wizzair, SmartWings, … regionální aerolinie:  Air Berlin, Lufthansa Cityline, Tyrolean Airways, Eurolot, … charterové aerolinie:  Hapag Loyd, Condor Flugdienst, LTU, Travel Service, … Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

7  síťové aerolinie: znaky:  spíše koncentrované radiálně orientované sítě → hub-and- spoke (prostorová a časová koncentrace, přestupy): vysoká hodnota nepřímé konektivity integrace geografických úrovní (typy hubů, např. hinterland hub) tržní dominance na domácím letišti  segmentovaná paluba letadla – několik tříd: economy, business, first class další přechodné kategorie Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

8 KLM, Amsterdam Schiphol – wave-system Dopravní systémy Geografie letecké dopravy

9 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy

10  cenová diskriminace (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

11  cenová diskriminace  členství v aliancích (???)  věrnostní programy  … Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

12 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě  síťové aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI – sedadel VI – sedadel komplexní a geograficky stabilní nabídka

13  nízkonákladové aerolinie: Southwest Airlines (USA, Texas) znaky:  tlak na nízkou cenu letenek: nárůst výkonů a produktivity + redukce nákladů řada strategií: ultra low-costy – low-costy – semi low-costy  spíše méně koncentrované sítě → point-to-point: ale zdaleka ne čisté poit-to-point sítě  preference specifických tržních nik: II. letiště v I. městech (???) II. a III. města (airline-pushed routes) letní prázdninové destinace Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

14 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

15  ddd Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě Pramen: Reynolds-Feighan (2010)

16 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě  low-costy v CZ, SK, PL a HU: VI – sedadel (společnost GO, jen 1 linka) VI – sedadel rychlá expanze, orientace na spojení s Londýnem a dalšími místy na britských ostrovech, pomalé zahušťování tras do zbytku Evropy

17  regionální aerolinie: znaky:  vnitřně heterogenní skupina, často zbytková kategorie – společnosti, které nelze zařadit jinam  obsluha geograficky menších trhů (ostrovy, periferie, …)  obsluha tras s menší poptávkou cestujících: vzájemné přímé spojení menších měst zapojení menších měst do sítí síťových dopravců (hub-feeder)  nezávislé společnosti  společnosti těsně spolupracující s příslušnou síťovou aerolinií: např. Tyrolean Airways, Eurolot, Lufthansa Cityline pozná to cestující (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

18 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

19  různorodost prostorových strategií: dekoncentrované × mírně koncentrované × silně koncentrované sítě mini-hub proč je pro síťovou aerolinii výhodné spolupracovat s regionálním dopravcem:  pokles nákladů (???)  vzestup flexibility (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

20 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě  regionální aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI – 399 sedadel VI – sedadel expanze, orientace spíše na kratší trasy (DE, AT, PL,)

21  charterové aerolinie: znaky:  nepravidelná přeprava osob – přeprava, která je „zajišťována na přímou objednávku, při níž je pronajímána zpravidla celá kapacita letadla, které je provozováno v časech a na tratích specificky dohodnutých s objednatelem. U nepravidelné dopravy se v zásadě jedná o přepravu velkých skupin cestujících, které letí do stejného místa určení a dostatečně využijí kapacitu nasazeného letadla. Nepravidelná přeprava cestujících je zvláště využívána cestovními kancelářemi k přepravě cestujících do turistických středisek nebo jinými organizacemi, které jsou schopny zabezpečit dostatečný počet cestujících.“ (Pruša et al., 2002, 11) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

22  častá vertikální integrace s touroperátory: internalizace transakčních nákladů (???) Německo – TUI (27 %), C&N (23 %), LTU (20 %) TUIfly, LTU – cca 70 až 90 % letů pro své touoperátory  spojení center v bohatých, severněji položených evropských státech (DE, UK, SE) s destinacemi masového turismu (Středomoří, Kanárské ostrovy, Karibik, Maledivy, Thajsko, …)  dekoncentrované sítě, často II. letiště a města, v noci  silná konkurence ze strany LCCs (???) Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

23 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

24

25 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě

26 Dopravní systémy Geografie letecké dopravy ve střední Evropě  non-ECAA aerolinie v CZ, SK, PL a HU: VI – sedadel VI – sedadel dominance dálkových tras, r a 95 – využívání V. letové svobody (Pan Am, Delta Air Lines, TWA – lety PRG/BUD/WAW – FRA/VIE apod.)


Stáhnout ppt " letecká doprava – úvod : faktory růstu letecké dopravy od 60. let 20. století (???):  specifika CEEC (???) deregulace a její geografické dopady (???):"

Podobné prezentace


Reklamy Google