Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR"— Transkript prezentace:

1 Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR
Poznámky k letecké dopravě v ČR Ladislav Bína, Fakulta dopravní ČVUT Diskusní fórum, Liberální institut, Praha,

2 Hlavní organizační a provozní složky letecké dopravy v ČR
Ministerstvo dopravy a organizační složky státu (Úřad pro civilní letectví, Ústav pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod) Řízení letového provozu Letecké společnosti Letiště Dále uvedené poznámky k letecké dopravě v ČR se budou týkat leteckých společností a letišť v ČR Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

3 České letecké společnosti
České aerolinie a.s. společnost s velkou tradicí majoritní akcionář MF ČR (91,75%) k : 5,46 mil. PAX, zaměstnanců, 50 letadel nelétá dálkové linky vlastními letadly Travel Service, a.s. charterová letecká společnost provozující také pod značkou Smart Wings pravidelné nízkorozpočtové linky největší česká soukromá letecká společnost 2009: 2,7 mil. PAX, 24 letadel Ostatní letecké společnosti Silver Air s.r.o. Praha CZ – 5, LR Airlines, s.r.o. Ostrava CZ – 7, ABS Jets, a.s. Praha CZ – 8, Grossmann Jet Service, s.r.o. Praha CZ – 9, Central Charter Airlines, a.s. Ostrava CZ – 10 Silesia Air, s.r.o. Praha CZ – 51, DSA, a.s. Praha CZ – 52, Time Air, s.r.o. Praha CZ – 53 Aerotaxi, s.r.o. Praha CZ – 56, JOB Air – CCA, s.r.o. Ostrava CZ – 57, Air Prague, s.r.o. Praha CZ – 59 VAN AIR Europe, .a.s. Brno CZ – 61, Aero-taxi OKR, a.s. Liberec CZ – 63, CTR flight services, s.r.o. Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

4 Dílčí závěr k leteckým společnostem v ČR
Existuje konkurence, nikoliv monopol v pravidelné i charterové letecké dopravě ČSA jsou v majoritním vlastnictví českého státu, vliv politických reprezentací Žádná společnost neprovozuje dálkové linky vlastními letadly, což je z řady důvodů nevýhoda i pro budoucnost samotných leteckých společností Dálkové linky nejsou v blízké budoucnosti nahraditelné, u evropských linek je zjevná rostoucí konkurence dynamicky se rozvíjející vysokorychlostní železniční sítě Vůči srovnatelným evropským zemím má ČR velkou perspektivu v letecké přepravě jak cestujících, tak leteckého zboží Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

5 připravuje se projekt společnosti Penta – letiště Vodochody
Česká letiště Praha (majitel: ČR), Brno, Ostrava, Karlovy Vary (majitelé: kraje), Pardubice (majitel: město Pardubice) připravuje se projekt společnosti Penta – letiště Vodochody Majoritní postavení má letiště Praha Ve srovnání s Rakouskem a s dalšími evropskými zeměmi obdobné velikosti nalétává Prahu málo dálkových linek Praha: Delta  Atlanta, New York Korean  Soul/Incheon Vídeň Austrian  NYC JFK, Washington DC, Toronto, Tokyo, Bangkog Pokračování – srovnání českých letišť s ostatními srovnatelnými evropskými státy Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

6 Hlavní organizační a provozní složky letecké dopravy v ČR
Ministerstvo dopravy Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

7

8 Závěr k problematice letišť
Hlavní rysy rozvoje letišť v ČR: z hlediska ekonomiky je nejzajímavější oblastí pro letectví v ČR oblast Prahy a okolí – zde je největší potenciál pro výnosy z letectví, analytici v polovině roku 2010 odhadovali postupný růst výkonů civilní letecké dopravy mezi 3-4% po roce V dlouhodobých predikcích kolem roku 2030 EUROCONTROL očekává nárůst v Evropě o 80 %. V ČR je dokonce očekáván nárůst výkonů o 144%, dle predikce společnosti Cyrus by mělo být na lezišti Ruzyně v roce 2030 odbaveno 29,26 mil PAX/rok. V těchto souvislostech vyvstávají otázky typu: kde v území letiště Ruzyně hledat další disponibilní stavebné plochy k výstavbě doplňkových odbavovacích kapacit, operačních stání letadel apod.?, připravovaná „BIS-dráha“ na Letišti Praha Ruzyně přinese potenciál pro další rozvoj a navýšení provozu letiště, což znamená rovněž navýšení ekonomického potenciálu celého regionu letiště a dále bude zvýšena ekonomická efektivnost letiště, rozšíření Letiště Vodochody může do regionu přinést další rozvoj letecké přepravy, jedná se o investici soukromého investora, tj. bez vlivu na státní rozpočet; Letiště Vodochody s provozem středně velkých a menších dopravních letadel (maximálně kategorie C, jak je v projektu uvažováno) by mohlo sloužit jako doplnění Letiště Ruzyně; vzhledem k zaměření na tento typ letadel se nejedná o přímou konkurenci, regionální letiště obecně vždy přinášejí pozitiva jednotlivým regionům; letiště, která umožňují přepravu civilních osob a zboží do regionu přinášejí další příležitosti pro firmy a podnikatele; jedná se o podstatné zlepšení komfortu dopravy osob - možnost dopravy přímo z regionu, dále přítomnost funkčního letiště v oblasti může být rovněž klíčová pro dopravu některých speciálních polotovarů, surovin a dalších zboží pomocí letecké Cargo přepravy, Významně negativním rysem jsou postoje některých politiků. Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha

9 Doc. Ing. Ladislav Bína, CSc. Fakulta dopravní ČVUT v Praze
Děkuji za pozornost Doc. Ing. Ladislav Bína, CSc. Fakulta dopravní ČVUT v Praze TEL: Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR, Liberální institut, Praha


Stáhnout ppt "Konkurence vs. monopol v letecké dopravě v ČR"

Podobné prezentace


Reklamy Google