Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková."— Transkript prezentace:

1 Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

2 Charakteristika DUM Název školy a adresaStřední odborná škola Otrokovice, tř. T. Bati 1266, Otrokovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ /1 AutorPaedDr. Blanka Slováčková Označení DUMVY_32_INOVACE_SOSOTR-Mn-ON/4-ON-3/12 Název DUMFilozofie – Platón Stupeň a typ vzděláváníStředoškolské vzdělávání Kód oboru RVP63-41-M/01 Obor vzděláváníManagement hotelových a turistických služeb Vyučovací předmětObčanská nauka Druh učebního materiáluVýukový materiál Cílová skupinaŽák, 18 – 19 let Anotace Výukový materiál je určený k frontální výuce učitelem, případně jako materiál pro samostudium, nutno doplnit výkladem, náplň: charakteristika filozofie Platóna Vybavení, pomůckyDataprojektor Klíčová slovaMýtus jeskyně, ideje, ideální stát, erós Datum

3 Filozofie – Platón Náplň výuky Život Platóna Sokrates a Platón Díla Platóna Erós Dialektika Schéma Platónova pojetí idejí Ideální stát podle Platóna Význam Platóna

4 Obr. 1: Platón (427 př.n.l. – 347 př.n.l.)

5 Život Platóna  Narodil se 427 př.n.l. ve významné athénské rodině  Dostal jméno Aristoklés po svém dědovi  Přezdívku Platón (široký, mohutný) mu prý dal jeho zápasnický trenér; jiní ji odvozovali od jeho nezvykle širokého čela.  V mládí dostal vynikající vzdělání v gramatice, hudbě a gymnastice  S filosofií jej seznámil Kratylos, žák Hérakleita  Od 20 do 28 let byl žákem Sokrata  Po jeho smrti cestoval do Itálie, na Sicílii, do Egypta a do Kyrény  Asi 387 př.n.l. založil v Athénách v “Akadémově háji“ slavnou Akademii  Roku 529 n.l. ji zrušil císař Justinián  Jedním z nejvýznamnějších žáků Akademie byl Aristoteles  Po Platónově smrti však Akademii převzal jeho synovec Speussipos.  Platón zemřel v Athénách ve vysokém věku 82 (nebo 84) let.

6 Sókratés a Platón  Platón měl k Sókratovi velice blízko a téměř všechno, co o Sókratovi víme, víme od Platóna  Ve svých dialozích se Platón tváří jako pouhý tlumočník myšlenek Sókratových (který, jak známo, nic nenapsal) a v Sedmém listu dokonce říká, že o svých vlastních myšlenkách nikdy nic nenapsal a nenapíše, protože filosofie se musí vyučovat ústně, v rozhovoru a společném „úsilí myšlení“.  Sókratův proces a smrt jsou přímo tématem tří dialogů (Obrana, Kritón a Faidón)  Sókratés mluví o pomluvách a obvinění z korupce (v Theaitétovi a v Eutyfrónovi)  V Menónovi ho varuje Anytas  V Ústavě a v Gorgiovi Sókratés vysvětluje, proč k tomu musí dojít  V Obraně si Sókratés stěžuje, že ho Aristofanés zostudil a způsobil jeho soud  V Sympoziu spolu a s dalšími přáteli hodují  V Kratylu Sókratés chválí Eutyfrónovu moudrost  V Eutyfrónovi jej zesměšňuje a karikuje

7 Díla Platóna  Platónova díla mají vesměs formu dialogu (rozhovoru), kde většinou vystupuje Sókratés jako hlavní postava Další díla:  Symposion či Hostina  Ústava či Republika  Zákony

8 Erós  K poznávání idejí se může povznést pouze ten, kdo má filosofický pud (Erós)  Tím dává tomuto slovu zduchovnělý (vyšší) význam. Erós je puzením smrtelníka povznést se k nesmrtelnosti.  Pojem „platonická láska“ ve smyslu neopětované či „duchovní“ lásky mezi mužem a ženou, z níž je vyloučen sexuální styk, spočívá na nepochopení Platónova textu. Na příslušném místě lze číst: „Špatný je nízký, přízemní milovník, který více než duši miluje pouhé tělo.“

9 Dialektika  Nazírání krásy je přípravou, avšak vlastním prostředkem k poznávání idejí je dialektické myšlení (pojmové myšlení).  Při tvoření pojmů je třeba vyvarovat se toho, abychom z pouhých slov chtěli získat poučení, jež nám může poskytnout jen pojem věcí (viz Kratylos).  Dialektika je umění proniknout společným hledáním v rozhovoru k tomu, co je všeobecně platné.

10 Schéma Platónova pojetí idejí Mýtus o jeskyni: Jsme přikováni zády ke vchodu, odkud přichází světlo. Předměty za vchodem vrhají na zeď před námi stíny. Stíny považujeme za skutečnost.  Viditelné věci jsou pomíjivé  Ideje jsou věčné, mimo prostor a čas skutečné. Jsou předobrazem skutečnosti konkrétních a jednotlivých věcí.  Duše jsou věčné a nesmrtelné, dočasně sestupují do lidí. Díky svému rozumu jsou duše v říši idejí.  Rozpomínání se (= anamnéza) na svět idejí tvoří obsah poznání  Podnětem k poznání je láska jako touha po ideálním světě. Obr. 2: Schéma Platónova pojetí idejí

11 Ideální stát podle Platóna Stát má tři přirozené úkoly: výživu a zisk jako základ obranu navenek řízení rozumem Stát má tři přirozené stavy: Řemeslníky, obchodníky, rolníky (starají se o hmotné potřeby) strážce, vojáky (prosazují vůli a čest) vládce a filosofy (uplatňují rozum) (V 35 letech odchází filozof ze školy, 20 let se snaží pracovat ve prospěch státu a až poté se může stát opravdovým filosofem.) V ideálním státě řízeném filozofy žijí nejvyšší třídy ve spotřebním komunismu, aby byli nezištní.

12 Význam Platóna  Platónův vliv na celou západní filosofii je nedozírný.  Ve starověku na něj navázal platónismus  Ovlivnil křesťanské myšlení prostřednictvím Augustiána, Prokla a Areopagity ve středověku  Z jeho učení vychází renesanční myšlení  Myslitelé novověku čtou jeho díla

13 Kontrolní otázky : 1.Povyprávěj stručný životopis Platóna. 2.Jaký byl vztah mezi Sokratem a Platónem? 3.Jmenuj díla Platóna. 4.Co si představoval filozof pod pojmem erós? 5.Co si představoval filozof pod pojmem dialektika? 6.Vysvětli schéma Platónova pojetí idejí. 7.Jaký je ideální stát podle Platóna? 8.Jaký je význam Platóna?

14 Seznam obrázků: Obr. 1: anonym, [vid ], dostupné z: Obr. 2: anonym, [vid ], dostupné z:

15 Seznam použité literatury: [1] ADAMOVÁ, Lenka, DUDÁk, Vladislav, VENTURA, Václav. „Základy Filozofie a etiky, Základy společenských věd, Pro střední školy“ 3. vyd., Praha, Fortuna, 2001, s ISBN [2] DVOŘÁK, Jan a kol. „Odmaturuj ze společenských věd“ 1. vyd., Brno, DIDAKTIS, 2008, s ISBN [3] anonym, [vid ], dostupné z:

16 Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Filozofie – Platón Střední odborná škola Otrokovice www.zlinskedumy.cz Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je PaedDr. Blanka Slováčková."

Podobné prezentace


Reklamy Google