Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Šetření čtenářské gramotnosti Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Šetření čtenářské gramotnosti Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání."— Transkript prezentace:

1 Šetření čtenářské gramotnosti Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání

2 „Čtenářská gramotnost představuje porozumění, využívání, posuzování a angažování se v psaných textech za účelem dosažení cílů jedince, rozšíření jeho znalostí a potenciálu a aktivní účasti ve společnosti“. Definice čtenářské gramotnosti PISA 2012: Šetření čtenářské gramotnosti

3 Tři základní vlastnosti úloh Situace (kontexty a účely čtení) Formáty a typy textů Postupy (čtenářské procesy, mentální činnosti, přístupy Obtížnost úloh je ovlivňována pomocí vlastností textu a proměnných týkajících se dovedností). Koncepce čtenářské gramotnosti Šetření čtenářské gramotnosti

4 1.Osobní (např. osobní dopis, beletrie, informační texty) 2.Veřejné (oficiální dokumenty nebo veřejná oznámení 3.Vzdělávací (např. učební texty) 4.Pracovní (např. pokyny k práci, návody, hledání zaměstnání v inzerci) Situace Šetření čtenářské gramotnosti

5 TEXTY Šetření čtenářské gramotnosti FORMÁT TEXTU souvislý (vyprávění, výklad, popis, polemické texty, pokyny) nesouvislý (seznamy, tabulky, grafy, diagramy, jízdní řády) smíšený (článek v časopise, příručka, reportáž) TYPY TEXTŮ vyprávění výklad popis polemický text (diskuze) Instrukce (recept, návod) transakce

6 1.Vyhledávání a získávání - úlohy zaměřené na získávání informací 2.Propojování a interpretace - úlohy zaměřené na vztahy mezi určitými částmi textu, v rámci celého textu, čtenář má vytvořit interpretaci 3.Posuzování a vyhodnocování - úlohy zabývající se posouzením obsahu textu a posouzením formy textu, čtenář vychází z vědomostí, které v textu nejsou obsaženy, aby je dal následně do souvislosti s textem Postupy Šetření čtenářské gramotnosti

7 Vztah mezi koncepčním rámcem a dílčími škálami dle aspektů Šetření čtenářské gramotnosti Čtenářská gramotnost Využívání informací pocházejících přímo z textu Vyhledávání a získávání informací Získávání informací Propojování informací a interpretace Utváření celkového porozumění Vytváření interpretace Využívání znalostí, které v textu nejsou obsaženy Posuzování a vyhodnocování informací Posuzování obsahu textu a jeho vyhodnocování Posuzování formy textu a její vyhodnocování

8 Prezentace získaných výsledků čtenářské gramotnosti Šetření čtenářské gramotnosti 1. pomocí počtu bodů na škálách výsledků -na celkové škále -na pěti dílčích škálách postupy textový formát 2.pomocí šesti úrovní způsobilosti 1.Vyhledávání a získávání 2.Propojování a interpretace 3.Posuzování a hodnocení 4.Souvislé 5.Nesouvislé

9 Ukázka textu Na prvním místě divadlo Šetření čtenářské gramotnosti

10 Na prvním místě divadlo – Otázka 3 Co dělaly postavy ve hře krátce před tím, než se zvedla opona? Situace: osobní Formát textu: souvislý Typ textu: vyprávění Postup: Propojování a interpretace Formát otázky: otázka s tvorbou krátké odpovědi Stupeň obtížnosti: úroveň 6 Popis otázky: vyžaduje schopnost vysoké úrovně interpretace a pochopení smyslu otázky ve vztahu k textu. Žáci musí rozlišovat mezi postavami a herci. Ukázka otázky z nejvyšší úrovně způsobilosti Šetření čtenářské gramotnosti

11 Ukázka otázky z nejvyšší úrovně způsobilosti (úloha k textu Na prvním místě divadlo) Šetření čtenářské gramotnosti Hlasitý mužský hovor - herci Postavy : „Právě jsme přišli z jídelny, kde jsme se výborně navečeřeli a vypili dvě lahve šampaňského.“

12 Šetření čtenářské gramotnosti Výsledky zemí OECD v jednotlivých úrovních čtenářské gramotnosti

13 Děkuji za pozornost Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání Fráni Šrámka 37, Praha 5 Tel.: ǀ


Stáhnout ppt "Šetření čtenářské gramotnosti Mgr. Zuzana Janotová Oddělení zjišťování výsledků vzdělávání."

Podobné prezentace


Reklamy Google