Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním."— Transkript prezentace:

1 Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

2 Všechny děje v organismech probíhají ve vodných roztocích. Obsah vodíkových kationtů H + a hydroxidových aniontů OH - ve vodném roztoku určuje kyselost a zásaditost prostředí, v němž probíhají chemické reakce. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

3 Ve vodě: NaOH → Na + + OH - Anionty OH - způsobují zásaditost vodného roztoku. HNO 3 → H + + NO 3 - Kationty H + způsobují kyselost vodného roztoku. Kyselost a zásaditost roztoků se zjišťuje vhodnými indikátory. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

4 Indikátory – chemické látky, které při změně kyselosti nebo zásaditosti roztoku mění barvu. Mezi indikátory, které si můžeme sami vyrobit patří výluh z červeného zelí, červené řepy, nebo z plodů borůvky. Oba indikátory jsou jenom orientační, nelze pomocí nich určit, jak je roztok kyselý, nebo zásaditý. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. indikátorkyselý roztokneutrální roztok zásaditý roztok lakmusčervené zbarvení fialové zbarvení modré zbarvení fenolftaleinbezbarvé červenofialové Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

5 Červenofialové zbarvení fenolftaleinu v zásaditém prostředí: Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Obr. 1 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

6 Stupnice pH Kyselost a zásaditost určujeme podle hodnot pH. pH nabývá hodnot 0 – 14. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

7 Měření pH vodných roztoků. Univerzálním indikátorovým pH papírkem Speciálními přístroji tzv. pH metry Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

8 Indikátorové pH papírky Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Obr. 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

9 pH metr Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Obr. 3 Obr. 4 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

10 Univerzální indikátorový pH papírek Jsou napuštěny směsí několika různých indikátorů. Dokáží se různě zbarvovat v závislosti na pH měřeného roztoku. Každé hodnotě pH pak přísluší na univerzálním indikátorovém papírku jiná barva. Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

11 Obr. 5 Obr. 2 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

12 Úloha: Změřte pH látek uvedených v tabulce látkapřibližné pH změřené indikátorovým papírkem rozpuštěný Celaskon rozpuštěné tuhé toaletní mýdlo nápoj Coca Cola ocet tekutý písek na mytí nádobí mléko šampon rozpuštěná jedlá soda citronová šťáva voda z kohoutku rozpuštěný prací prášek Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

13 Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků: Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Obr. 6 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

14 Obr. 7 Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků: Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

15 Měření pH daných látek – laboratorní práce žáků: Obr. 8 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

16 přibližné pH změřené indikátorovým papírkem Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Obr. 9 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

17 Obr. 10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

18 Závěr (pH daných látek naměřeno žáky): Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. látkapřibližné pH změřené indikátorovým papírkem rozpuštěný Celaskon4 rozpuštěné tuhé toaletní mýdlo 6 nápoj Coca Cola4 ocet3 tekutý písek na mytí nádobí8 mléko5 šampon5 rozpuštěná jedlá soda7 citronová šťáva4 voda z kohoutku4 rozpuštěný prací prášek10 Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

19 Obr. č Volně šiřitelné Obr. č. 2 – vlastní archiv autora Obr. č Creative Commons Attribution 2.0 Generic license Obr. č Volně šiřitelné Obr. č Creative Commons Attribution-Share Alike 2.5 Generic license Obr. č. 6 – 10 vlastní archiv autora Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.


Stáhnout ppt "Kyselost a zásaditost vodných roztoků. pH Učební materiál vznikl v rámci projektu INFORMACE – INSPIRACE – INOVACE, který je spolufinancován Evropským sociálním."

Podobné prezentace


Reklamy Google