Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Do jaké míry máme pod kontrolou naše rozhodování? Eva Rozehnalová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Do jaké míry máme pod kontrolou naše rozhodování? Eva Rozehnalová."— Transkript prezentace:

1 Do jaké míry máme pod kontrolou naše rozhodování? Eva Rozehnalová

2 Základní literatura: Riegel, K. (2007): Ekonomická psychologie. Grada, Praha. Hubinková, Z. a kol. (2008) Psychologie a sociologie ekonomického chování. Grada, Praha. Lea, S.E., Tarpy, R.M., Webley, P. (1994). Psychologie ekonomického chování. Grada, Praha.

3 Hlavní obory a instituce Ekonomická psychologie Behaviorální ekonomie Experimentální ekonomie Neuroekonomie Sociální psychologie Psychologie práce a organizace Psychologie trhu Organizace IAREP a SABE (1982)

4 Adam Smith (1723 – 1790) Stěžejní dílo: Původ bohatství národů Vlastní zájem je silnější motivací než laskavost, lidumilství či mučednictví. Další dílo: Úvod do teorie mravních citů Když bude každý člověk sledovat svůj zájem, bude prosperovat celá společnost

5 Maurice Allais (1911 – 2010) Francouzský ekonom Nobelova cena 1988 V roce 1953 provedl studii známou jako „Allaisův paradox“

6 Vernon Smith (1927) Nobelova cena 2002 Laboratorní experimenty již od počátku 60. let Experimentálně ověřil vytvoření cenového equilibria Studoval rozdíly ve výsledcích u různých typů aukcí

7 Herbert Simon ( ) Nobelova cena 1978 Omezená racionalita (bounded rationality) a výzkum řešení problémů Jedinci jsou limitováni jak množstvím informací, které mají, tak omezenými kongnitivními schopnostmi i množstvím času, který mohou rozhodování věnovat. To je nutí vybrat si tu možnost, která je jako první uspokojí; využívají celou řadu zkratek a heuristik

8 Daniel Kahneman (1934) a Amos Tversky ( ) Nobelova cena 2002 "Prospect theory: an analysis of decision under risk" (Econometrica, 1979)

9 Vývoj v čase 9

10 Jak vypadá náhoda? ANANANAN N = 2 r

11 Jaká je šance na úspěch? Pokus: náhodně se střídající světlo zelené a červené, jedna barva se vyskytuje třikrát častěji Např.: Červená-červená-zelená-červená-červená- červená-zelená-červená-červená-červená Dvě možné strategie: 1. stále hádám jednu barvu (úspěšnost 75%) 2. pokusím se odhadnout, jaká přijde barva, na základě minulé zkušenosti, mám šanci na větší úspěch Realita: úspěšnost u druhé strategie je cca 60%

12 Silný zákon malých čísel 12 Leonard Koppett Tvrdil, že nalezl systém, pomocí kterého dokáže predikovat, zda trh v daném roce poroste, či klesne. Od roku 1981 předpovídal správně výsledky až do roku 1990, kdy mu předpověď nevyšla. V dalších sedmi letech předpověď znovu naprosto spolehlivě vycházela. Novinář Sporting News, predikci prováděl na základě výsledků soutěže Super Bowl.

13 Silný zákon malých čísel Chobotnice Paul 13 Opička Lukerija

14 Daniel Kahneman (1934) a Amos Tversky ( ) Nobelova cena 2002 "Prospect theory: an analysis of decision under risk" (Econometrica, 1979) Heuristiky rozhodování Reprezentativnosti Dostupnosti Ukotvení Efekt rámce

15 Efekt rámce (framing effect) Představte si, že se Evropa připravuje na vlnu asijské nemoci, o které se předpokládá, že zabije 600 lidí. Jsou navrženy dva alternativní programy: A) bude zachráněno 200 lidí B) existuje 1/3 pravděpodobnost, že bude zachráněno všech 600 lidí a 2/3 pravděpodobnost, že se nezachrání žádní lidé C) zemře 400 lidí D) 1/3 pravděpodobnost, že nikdo nezemře a 2/3 pravděpodobnost, že 600 lidí zemře

16 Další možná zkreslení Efekt vlastnictví (endowment effect) Efekt přehnané sebejistoty (overconfidence effect) Efekt příležitostných nákladů (oportunity cost effect) Efekt vytěsnění a vtažení (c rowding in effect ; crowding out effect)

17 Teorie sebe-percepce D. J. Bem většinou předpokládáme, že postoj je příčinou chování, někdy tomu ale může být i naopak; zvláště tehdy, kdy jsou naše vnitřní „klíče“ slabé, rozporuplné nebo neinterpretovatelné Vysvětluje například foot-in- the-door efekt Nebo efekt overjustification

18 Nové směry v rozhodování Metoda uspokojování Metoda vylučovací Případově založené rozhodování Emotivní rozhodování

19 Shrnutí Standardní ekonomická teorie: „homo oeconomicus“ Racionalita Očekávaný užitek Sobectví Ekonomická psychologie Člověk zpracovává a vyhodnocuje informace vědomým způsobem, ale výsledná rozhodování jsou ovlivněny také emocemi, postoji, duševními modely a předsudky, zkušenostmi s rozhodnutími a jejich důsledky, apod. Omezený vlastní zájem Omezená racionalita Omezená sebekontrola

20 Dražba Draží se 20 Kč Minimální příhoz 1Kč Vítěz je ten, kdo dá nejvyšší nabídku, ale cenu za něj platí ten, kdo dal druhou nejvyšší nabídku.

21 Teorie cenové tvorby anglická aukce, kde nabízející oznamují svoje návrhy v rostoucím pořadí tak dlouho, až není žádná vyšší nabídka předložena holandská aukce, kde je původní vysoká cena postupně snižována, až se najde kupec aukce první ceny, kde jsou nabídky podány v zalepených obálkách a výherce platí svojí vlastní cenu aukce druhé ceny, organizovaná stejně, ale výherce platí druhou nejvyšší nabídnutou cenu Vernon Smith prokázal, že prodávající může očekávat stejnou cenu v anglické aukci a aukci druhé ceny. Zároven však jejich experimenty nepotvrdily, že bude dosaženo stejné prodejní ceny při holandské aukci a aukci první ceny.

22 Živočišné pudy v ekonomii Animal spirits George A. Akerlof a Robert J. Shiller Stanovení mezd a cen je závislé na vnímání spravedlnosti Sociálně psychologická teorie směny – teorie rovnosti – na každé straně by se vstupy měly rovnat výstupům Výzkum Petera Blaua: výměna zkušeností u vládních agentů, kteří mají na starost složité soudní pře.

23 Zajímavá literatura Kahneman, D., & Tversky, A. (1979). Prospect theory: an analysis of decision under risk. Econometrica, 47(2), 263– 291 Tversky, A., & Kahneman, D. (1981). The framing of decisions and the psychology of choice. Science, 211(4481), 453–458 Ariely, D. (2008). Jak drahé je zdarma. Práh, Praha. Hill, D. (2010) Emocenomie: Vliv emocí na obchodní úspěch. Fragment, Akerlof G. A., Schiller, R.J. (2010). Živočišné pudy: Jak lidská psychologie řídí ekonomiku. Dokořán a Argo, Praha.


Stáhnout ppt "Do jaké míry máme pod kontrolou naše rozhodování? Eva Rozehnalová."

Podobné prezentace


Reklamy Google