Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět :Geometrie Ročník : 5.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět :Geometrie Ročník : 5."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět :Geometrie Ročník : 5. Téma : obvody obrazcu Autor : Jana Kamena

2 Kde postaví sadař plot, když chce oplotit sad? Namaluj. Obvody geometrických obrazců – trojúhelníku, čtverce, obdélníku Jakou dráhu uběhne závodník, musí-li proběhnout danými stanovišti? Kde se vybuduje ohrada pro ovečky?

3 Jak určíme velikost ohrady ve tvaru obdélníku? Jak určíme délku krajky na ozdobení ubrusu ve tvaru čtverce? Jak určíme velikost dráhy ve tvaru trojúhelníku?

4 Budeme postupovat tak, že změříme strany obdélníku, čtverce, trojúhelníku a délky těchto stran sečteme. obvod Určíme obvod obdélníku, čtverce, trojúhelníku.

5 Obvod trojúhelníku Pamatuj! Obvod trojúhelníku je součet všech jeho stran. Vypočítej obvod trojúhelníku ABC Obvod trojúhelníku určíme výpočtem: /AB/ + /BC/ + /CA/ = 5 cm + 7 cm + 4 cm = 16 cm Obvod trojúhelníka ABC je 16 cm. Obvod značíme písmenem o. Obvod trojúhelníka tedy vypočítáme podle vzorce: A B C a = 7 cm b = 4 cm c = 5 cm o = a + b + c

6 Obvod rovnoramenného a rovnostranného trojúhelníku AB C E F G ab c ef g o = a + b + c a = b o = 2. a + c o = e + f + g e = f = g o = 3. e rovnoramenný rovnostranný

7 Obvod obdélníku Maminka šije ubrus ve tvaru obdélníku. Potřebuje zjistit, kolik krajky musí koupit na olemování ubrusu. Víš, co si musí tedy nejprve zjistit? (Musí nejdříve zjistit délku všech stran.) Při tomto úkolu jí pomáhají i její dvě děti Honzík a Katka. Každý z nich postupoval jiným způsobem, ale nakonec všichni dospěli ke stejnému výsledku. Přijdeš i ty na tři způsoby výpočtu? Zkus to: cm 50 cm

8 Všichni jste počítali obvod obdélníku. Nyní se přesvědčíme, zda postupovali stejně jako ty. Maminka Honzík Katka sečetla délky všech stran obdélníku: 50 cm + 80 cm + 50 cm + 80 cm = 260 cm využil vlastnosti protějších stran obdélníku ( ví, že protější strany obdélníku mají stejné délky) a počítal takto: cm cm = 260 cm sečetla délku kratší a delší strany (ví, že jsou to strany sousední) a výsledek vynásobila dvěma: (50 cm + 80 cm). 2 = 260 cm

9 Pamatuj! Pamatuj! Obvod obdélníku je součet délek všech jeho stran. Obvod označujeme písmenem o. Obvod obdélníku, který má strany o délkách a,b, můžeme počítat trojím způsobem: a b b a o = a + b + a +b o = 2. a + 2. b o = 2. (a + b) 1) sečteme délky všech čtyř stran, 2) vynásobíme dvěma délky sousedních stran a součiny sečteme, 3) sečteme délky sousedních stran a součet vynásobíme dvěma. a b

10 Obvod čtverce Tatínek chce oplotit zahrádku ve tvaru čtverce. Jak určí délku pletiva? Co musí udělat? Jak si může práci usnadnit? Která vlastnost čtverce mu k tomu pomůže? Řešení: Tatínek musí zmeřit délky stran a určit obvod čtverce.

11 Pamatuj! Pamatuj! Obvod čtverce je součet délek všech jeho stran. Obvod označujeme písmenem o. a a a a Obvod čtverce o straně a můžene počítat dvojím způsobem. 1) sečteme délky jeho čtyř stran. o = a + a + a + a 2) délku strany vynásobíme čtyřmi. o = 4. a Řešení předchozí úlohy: Přesně takto mohl postupovat i tatínek. 1) Nejdříve všechny strany změřit a potom sečíst (to by se ale dost nachodil). 2) Vybral si proto druhý způsob - změřit délku jedné strany a vynásobit ji čtyřmi. Dodnes využívá poznatků ze školy, které mu pomáhají usnadnit si úkoly.

12 Zopakuj si: Vzorce pro výpočet obvodu Trojúhelníko = a + b + c Obdélník o = a + b + a + b o = 2. (a + b) o = 2. a + 2. b Čtverec o = a + a + a + a o = 4. a

13 Zásobník příkladů na procvičení 1) Urči obvod čtverce o straně a = 4 m. 2) Obdélníková zahrada pana Nováka má rozměry 25 m a 37 m. Čtvercový sad pana Procházky má stranu 25 m. Kdo spotřebuje na oplocení více pletiva a o kolik? Nezapomeň při výpočtu uvádět jednotky. 3) Jak vypočítáš obvod rovnostranného trojúhelníku? Jakou znalost tady využiješ? 4) Zkus vypočítat obvod dopravní značky „ Dej přednost v jízdě“, která má tvar rovnostranného trojúhelníku se stranou 85 cm. Jak si usnadníš výpočet, 5) Maminka chce čtvercový ubrus obšít krajkou. Má pruh krajky dlouhý 5 m a vypočítala si, že jí ještě 40 cm zbude. Kolik měří strana ubrusu? 6) Obrázek má rozměry 70 cm a 50 cm. Postačí k jeho orámování lišta, která je 2 m dlouhá? 7) Tatínek chce oplotit pozemek ve tvaru obdélníku. Rozměry jsou 40 m a 20 m. Kolik spotřebuje pletiva, pokud počítá 2 m s vjezdem pro zahradní techniku?

14 Použité zdroje 1) URL [cit ]http://gnosis9.net/img2/strom.png Obrázky: 2] URL cit.[ ]http://www.jilova.cz/novinky/img/content_picture_bezec.jpg 3) URL cit. [ ]http://nd01.jxs.cz/285/069/c9e1ed6f0d_ _o2.gif 4] URL


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět :Geometrie Ročník : 5."

Podobné prezentace


Reklamy Google