Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Geometrie Ročník : 5. Téma : ctverec Autor : Jana Kamena

2 Čtverec Ukazuj, pojmenuj, co umíš a zapiš: - strany čtverce vrcholy čtverce rovnoběžné strany kolmé strany vyznač úhly jaké jsou všechny úhly? A B CD a b c d

3 Pár kontrolních otázek Kolik má čtverec vrcholů? Kolik má čtverec stran? Kolik má čtverec úhlů? Poznáš mě? Mám stejný počet vrcholů jako čtverec, stejný počet stran jako čtverec, stejný počet úhlů jako čtverec, ale nejsem čtverec. Jaký obrazec jsem?

4 Co víš o čtverci? Čtverec je Má strany vrcholy pravé úhly Doplň: a = b c d Všechny strany čtverce jsou Všechny úhly čtverce jsou Protější strany čtverce jsou Sousední strany čtverce jsou AB CD a b c d

5 Porovnej nás Co vše už o mně víš? Jak rozumíš větě, že jsem zvláštní případ obdélníku? Jaké jsou všechny moje strany? Jaký je hlavní rozdíl mezi námi?

6 Zapiš rovnoběžnost a kolmost stran čtverce AB CD AB CB AB CD AB CB BC AD BC DC BC AD BC DC CD AD CD AD DA BA DA BA Porovnej počty AB CD

7 Tady čtu pár Tady čtu pár dobrých rad, než vůbec dobrých rad, než vůbec začneš rýsovat! začneš rýsovat! 1) Před samotným rýsováním si připrav vše potřebné 1) Před samotným rýsováním si připrav vše potřebné (ořezanou tužku, pravítko, funkční kružítko, (ořezanou tužku, pravítko, funkční kružítko, trojúhelník s ryskou, nelinkovaný sešit, popř. učebnici). trojúhelník s ryskou, nelinkovaný sešit, popř. učebnici). 2) Rýsuj pečlivě, bez tlaku na tužku, jedním tahem. 2) Rýsuj pečlivě, bez tlaku na tužku, jedním tahem. Používej tužku s tvrdou tuhou. Používej tužku s tvrdou tuhou. 3) Pokud ti úkol nejde hned lehce, 3) Pokud ti úkol nejde hned lehce, nevzdávej se. nevzdávej se. Konstrukce čtverce Narýsuj čtverec KLMN o straně délky 4 cm.

8 POSTUP: POSTUP: 1) Čtverec si nejprve načrtneme. Náčrtek provádíme vždy „od ruky“. Bez pravítka. Náčrtek si popíšeme (tj.označíme vrcholy a délku strany). Uvědomím si vlastnosti čtverce (kolmost sousedních stran shodnost protějších i sousedních stran). 2) Narýsuji přímku p a na ní úsečku KL o délce 4 cm. 3) Pomocí trojúhelníku s ryskou sestrojím v bodech K a L kolmice k přímce p. 4) Na kolmicích sestrojím body M, N tak, aby /KN/ = 4 cm, /LM/ = 4 cm 5) Sestrojím úsečku MN. 6) Zvýrazním čtverec KLMN. K L MN 4 cm pKL MN

9 Tak a máme po práci, provedeme kontrolu! Přesvědčíme se, že narýsovaný čtverec má strany o délkách 4 cm. Pomocí trojúhelníku s ryskou si ověříme kolmost sousedních stran. Pokud ti něco nesouhlasí, negumuj a zkus úkol znovu.

10 Pár příkladků na rýsování čtverce 1) Narýsuj čtverec ABCD. Velikost strany je 60 mm. Udělej si náčrt. 2) Narýsuj libovolný čtverec. 3) Rýsuj čtverce v libovolných polohách. 4) Narýsuj libovolný čtverec. Podle místa v sešitě narýsuj další dva čtverce tak, aby byly větší než čtverec první. 5) Vymysli podobný příklad a narýsuj. A B T U K L

11 A teď zase trochu zábavy Ze čtvrtky papíru si vystřihni čtverec.Porovnávej různými způsoby jeho strany (Můžeš použít kružítko, pravítko, proužek papíru, můžeš poměřovat překládáním atp.) Co máš měřením délek stran ověřeno? Zkus provádět náčrty různě velkých čtverců. Asi takto: Jak se ti daří nakreslit čtverec od ruky? Ověř si měřením, jak se ti podařilo čtverce načrtnout.

12 Použité zdroje 3) Rosecká Z. -Jak je lehká geometrie- pracovní sešit pro 5. r., 1. vydání, Brno: Nová škola 2003, s Obrázky: 1) URL [cit ]http://www.dermasmart.cz/userdata/pictures/OTAZNIK.gif 2) URL [ cit ]http://www.harewood.org/_imagebank/Character_WORM_web.jpg 4) RNDr. Jaroslava Justová – Matematika pro 4. ročník 2.díl, 2.vydání,Praha: Alter 2003, s. 43 Literatura


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Geometrie Ročník : 5."

Podobné prezentace


Reklamy Google