Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

 Detail stanovené ceny  Balíčky a „antibalíčky“  Vyrovnávací ceny  Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: " Detail stanovené ceny  Balíčky a „antibalíčky“  Vyrovnávací ceny  Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost,"— Transkript prezentace:

1  Detail stanovené ceny  Balíčky a „antibalíčky“  Vyrovnávací ceny  Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost, obsah a příklady z praxe škol. Praha. Národní ústav odborného vzdělání, 2008

2  Cena je stanovena takovým způsobem, aby vypadala výhodná  Například končí číslicí 9 (nebo lichou číslicí)  Kupující vnímá tuto cenu podle první části čísla (například 89,90,- Kč vypadá stále lépe než 90,- Kč)  Nejedná se o žádnou novinku, tuto strategii zastávali obchodníci už dříve. Známým obchodníkem, který toto používal byl i Tomáš Baťa

3  Některé výrobky se prodávají v balíčcích. Celý balíček stojí méně, než součet jednotlivých výrobků v balíčku  Nemusí to však platit vždy, navíc balíček může vedle lákavé součásti obsahovat i nepotřebné a neprodejné výrobky  Na principu balíčků jsou stanoveny i tarify mobilních telefonů. Když si předplatím určité minuty volání, pak jsou levnější  U finančních produktů (účet u banky) mohou balíčky obsahovat službu, kterou nevyužívám (např. obsluha běžného účtu telefonem) Platím tak za něco, nepotřebuji  Opačným případem může být účet v restauraci. Objednáme si například vepřové ražniči a myslíme si, že cena uvedena na jídelním lístku nám také bude účtována. Ale na účtu je zvlášť vepřové ražniči, zvlášť opečené brambory a zvlášť okurkový salát. Cena za takový oběd je pak mnohem vyšší

4  Používají se v supermarketech, kde mají široký sortiment zboží  Princip je takový, že některé druhy mají nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami jiných výrobků (například levné maso a drahé mléčné výrobky)  Cílem je, aby zákazník byl nalákán na nízké ceny a nakoupil i zboží s vyššími cenami  Jiná možnost je u prodeje výrobků, ke kterým je nutno dokupovat spotřební materiál (například levná tiskárna a zisk se generuje z prodeje náplní do ní)

5  Zpravidla ne, protože mají stanovenou cenovou politiku s delším výhledem  Například stanoví cenu pro sezonu (např. vánoční období) mnohem vyšší a počítají s pozdějšími výprodeji  Zároveň při výprodejích se prodá velké množství zboží a tím se vyrovná nižší zisk z jednoho kusu

6  Velcí obchodníci disponují odborníky včetně právníků k obhájení svého způsobu prodeje  Zákazník vstupuje do vztahu s prodejcem zpravidla nepoučen a v případě problému často rezignuje a neumí hájit svá práva  Aby tento strav nebyl tak dramaticky nevyvážený, je státem stanoven orgán, který má ochraňovat kupující  Jedná se o Českou obchodní inspekci (ČOI)  Zákazník, pokud se cítí prodávajícím poškozen, může tuto instituci žádat o řešení  Podněty je možné podávat i prostřednictvím elektronického formuláře na webu:  Cenové praktiky (www)


Stáhnout ppt " Detail stanovené ceny  Balíčky a „antibalíčky“  Vyrovnávací ceny  Slevy - prodávají obchodníci se ztrátou?  Zdroj: Petr Kinský a kol.: Finanční gramotnost,"

Podobné prezentace


Reklamy Google