Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: července 2012

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: července 2012"— Transkript prezentace:

1 Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace
Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.1.12 Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Téma: Cenové praktiky Anotace: Prezentace seznamuje studenty s nejčastěji používanými praktikami firem, které používají při stanovení ceny svých výrobků a služeb. Nabízí také studentům příklady k výpočtům a zamyšlení se nad tím, k čemu nás spotřebitele prodejci nutí.

2 CENOVÉ PRAKTIKY Prodejci používají určité „triky“, aby cena pro kupující vypadala příznivěji.

3 1. Cena je stanovena takovým způsobem,aby vypadala výhodnější
Končí číslicí „9“ např. 99,90 Kč vypadá lépe než 100 Kč Uvádí se cena bez DPH a malým písmem pak cena s DPH Na cenovku se uvede přeškrtnutá vyšší cena a výrazněji pak cena snížená (ceny jsou často smyšlené) Inzerování slevových akcí a výprodejů tj. tabulky s nápisy AKCE…

4 2. Balíčky a antibalíčky Výrobky se prodávají v balíčcích za zvýhodněnou cenu 2+1 zdarma, apod. Ke koupi něco zdarma…. Cena za kompletní zájezd, jídlo v restauraci…. Celý balíček stojí méně, než kdybychom koupili zboží samostatně, často do balíčku bývá vkládáno hůře prodejné zboží

5 3. Vyrovnávací ceny - Používá se u prodejen, kde mají široký sortiment zboží (nejznámější potraviny, drogerie…) Některé druhy mají výrazně nízké ceny, což se vyrovnává vyššími cenami dalšího zboží Cílem je přilákat zákazníky do prodejny s předpokladem, že nakoupí nejen zboží ve slevě

6 Nejčastější typy nabízených slev: a) hotovostní slevy – souží ke zlepšení likvidity prodejců, jsou odměnou pro zákazníka za včasnou platbu b) naturální slevy – ke koupenému produktu se přidává další zboží, např. nejčastěji 3 za cenu 2 c) množstevní slevy – poskytovány jsou za nákup ve velkém nebo za pravidelné nákupy (věrnost dodavateli) d) funkční slevy – jsou poskytovány obchodníkům a organizacím za to, že zabezpečují některé funkce (distribuce, prodej, servis, propagace) e) sezónní slevy – poskytují se za nákup mimo sezónu (výprodej) f) psychologické slevy – výrobek původně prodáván za cenu vysokou a následně je nabízen za cenu běžnou.

7 výhodné balení sleva akce výprodej V obchodě je často vidět nápis:
Jaké jiné nápisy ještě v obchodech bývají? výhodné balení sleva akce výprodej

8 Někteří obchodníci jsou nepoctiví a inzerují falešné množstevní slevy.
Koupíte si něčeho víc a myslíte, že je to za výhodnou cenu, ale ve skutečnosti je to opak.

9 Příklady: 8 kg pracího prášku stojí 397 Kč. Obchodník na obalu inzeruje, že nyní balení obsahuje 20% navíc a prášek stojí 449 Kč. Je to skutečně výhodné? Dětské mléko 800 ml stojí v obchodě 349 Kč. Nyní v akci je 3x 600 ml za cenu 989 Kč. Je akce skutečně výhodná? Obchod A nabízí 150 g baleného sýru za cenu 19,90 Kč. Obchod B nabízí 120 g téhož výrobku za 15,20 Kč. Obchod C pak 100 g za 12,90, nyní však se slevou 19%. Kde je nejvýhodnější sýr koupit? 8 rolí běžně stojí 99,90 Kč, nyní je sleva 39%. Jiný prodejce nabízí 5 rolí za 69,90 Kč, nyní je sleva 14%. Kde nakoupit?

10 Proč jsou takto ceny výrobků „různě“ uváděny?
K čemu jsou spotřebitelé nepřímo nuceni?

11 Použité zdroje: vlastní tvorba autora


Stáhnout ppt "Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: července 2012"

Podobné prezentace


Reklamy Google