Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

27.10.2009Eva Kocourková1. Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "27.10.2009Eva Kocourková1. Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury."— Transkript prezentace:

1 27.10.2009Eva Kocourková1

2 Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury průmyslu Cíle konkurence, odhad předností a slabin Odhad reakce konkurenta Tvorba informačního systému, zdroje informací Konkurenční strategie Závěr 27.10.2009Eva Kocourková2

3 Dříve x Dnes Dříve ignorování konkurence Dnes konkurenční boj zahraničních i domácích firem firmy by měly konkurenční strategii svých protivníků, jejich podnikatelskou filosofii, tradice, zvyky apod. firma vyrábí a zákazník pečlivě vybírá z pestré nabídky zvětšení vlastního podílu na trhu je možné jen na úkor podílu konkurenta => tzn. přitáhnout zákazníky konkurenta znamená nabídnout něco lepšího, levnějšího, užitečnějšího => firma musí neustále srovnávat své výrobky, ceny, odbyt i propagaci s konkurencí 27.10.2009Eva Kocourková3

4 Identifikace konkurence Nejdůležitější informace o konkurentech které potřebuje firma získat: Kdo jsou hlavní konkurenti ? Jaké jsou jejich strategie ? Jaké jsou jejich cíle ? Jaké jsou jejich přednosti a slabiny ? Jaké jsou možné jejich reakce ? 27.10.2009Eva Kocourková4

5 Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Hlavní konkurenti firmy nabízející podobné výrobky stejným zákazníkům za podobné ceny (Volkswagen – General motors) Konkurenti jsou všichni výrobci podobných výrobků (Ford – Opel) Konkurenti – firmy nabízející stejnou službu (OA, motorky, jízdní kola, NA) Konkurenti všichni soutěžící o tytéž zákazníkovi peníze (OA – cestovní kanceláře) 27.10.2009Eva Kocourková5

6 Konkurenti podle průmyslového pohledu – typy struktury průmyslu Ryzí monopol pouze jedna firma nabízí určitý produkt v jedné zemi či oblasti (pošta, energetické společnosti) pokud není regulován, může stanovit vysoké ceny minimální reklama  zákazník nemá jinou volbu 27.10.2009Eva Kocourková6

7 Ryzí oligopol málo firem, které nabízejí tentýž výrobek (olej, nafta) výrobky se dají většinou rozlišit jenom cenou 27.10.2009Eva Kocourková7

8 Diferencovaný oligopol několik firem nabízející částečně rozdílné výrobky rozdíly v kvalitě, vlastnostech, nebo službách. snaha získat vedení alespoň v jedné z těchto oblastí, zaujmout zákazníky a dosáhnout zisk 27.10.2009Eva Kocourková8

9 Monopolistická konkurence mnoho konkurentů, kteří jsou schopni odlišit své výrobky nebo služby zaměření na určitý typ zákazníka Dokonalá konkurence velký počet firem nabízející stejné výrobky nebo služby 27.10.2009Eva Kocourková9

10 Identifikace strategií konkurence Nejintenzivnější boj firmy jedné strategické skupiny  stejná strategie, stejný cílový trh Soupeření mezi různými skupinami zaměření na stejný okruh zákazníků zákazníci nevidí velké rozdíly v nabídce jednotlivých strategických skupin skupina chce rozšířit své tržní spektrum  Firma musí porovnat svůj profil a strategie s konkurentem  na základě důkladného zhodnocení se může lépe orientovat a pohybovat na trhu. 27.10.2009Eva Kocourková10

11 Cíle konkurence Další otázky O co konkurence usiluje ? Co stimuluje její chování ?  Maximalizace zisku x dlouhodobý nízký zisk  Váha přikládaná běžné ziskovosti, podílu na trhu, toku hotových peněz, předním technologiím, úrovni služeb 27.10.2009Eva Kocourková11

12 Odhad předností a slabin konkurence Získání informací o: prodeji podílu na trhu zisku návratnosti investic obratu peněz nových investicích využití kapacity 27.10.2009Eva Kocourková12

13 Odhad reakce konkurenta Reakce závisí na: podnikových cílech přednostech a slabinách firmy filosofii podnikání na podnikové kultuře jiných hodnotách 27.10.2009Eva Kocourková13

14 Podle reakce můžeme rozdělit konkurenty na: Laxní konkurent reaguje zdlouhavě, pomalu, nevýrazně  firma spoléhá na věrnost zákazníků  spoléhá na neinformovanost zákazníků  nemá na reakci finanční prostředky Vybíravý konkurent nereaguje vůbec nebo jen v některých případech 27.10.2009Eva Kocourková14

15 Tygr reaguje rychle a velice důrazně na možné ohrožení pozice na trhu většinou silné firmy s dominantním postavením na trhu Scholastický konkurent nepředvídavý způsob reakce 27.10.2009Eva Kocourková15

16 Tvorba informačního systému Slouží k identifikaci konkurence a k efektivní reakci na její chování 4 části tvorby IS: 1. Založení systému  Identifikace nejdůležitějších informací  Určení zdrojů inf.  Jmenování týmu 27.10.2009Eva Kocourková16

17 2. Sběr informací Primární inf.: Výzkum a aktivity firmy Sekundární inf.: Statistiky, ročenky,účetní závěrky atd. 3. Hodnocení a analýza Prověření z hlediska platnosti, spolehlivosti Třídění Závěry 4. Předání a zpětná reakce Informace posílány na klíčová místa Zodpovězení informací týkající se konkurence 27.10.2009Eva Kocourková17

18 Co musí firma vědět o konkurenci? Popis sortiment, trh, podíl na trhu, zisk, tržby, návratnost investic, nové investice Strategie výzkum a vývoj, výrobní, marketingová, finanční, personální, cena, výrobek, distribuce, propagace Cíle (marketingové, finanční) Slabiny / přednosti Způsob reakce 27.10.2009Eva Kocourková18

19 Zdroje informací Zaměstnanci konkurence (uchazeči o místo) Konkurz na neexistující pozici Lukrativní podmínky přilákající zaměstnance konkurence  Získání důležitých informaci na pohovorech Informace od lidí, které mají obchodní styk s konkurencí Informace od klientů 27.10.2009Eva Kocourková19

20 Informace z veřejných dokumentů Ročenky, periodika, internet Pozorování konkurence Analýza výrobků konkurence 27.10.2009Eva Kocourková20

21 Konkurenční strategie Podle pozice na trhu dělíme firmy na: Vůdce, vedoucí trhu největší podíl na trhu v příslušném oboru největší inovátor, vítězí v technologiích, klade důraz na výzkum a vývoj určuje další směřování trhu Pokud si chce udržet své postavení musí se zaměřit na: zvyšování celkové poptávky na trhu vyhledáváním nových zákazníků, nových způsobů použití výrobku obranu dosavadního podílu na trhu– nenechat nechráněné místo na trhu získat větší podíl na trhu, s cílem zvýšení zisku 27.10.2009Eva Kocourková21

22 Vyzyvatel útočí na vůdce a na ostatní s cílem většího podílu na trhu, ovládá do 30 % celkového trh Následovatel následuje vedoucí firmu, nesnaží se bojovat o prvenství ani o pozice na trhu, pokrývá do 20 % trhu. chce upevnit svůj podíl, neriskuje Troškař obsluhuje velmi malý segment trhu orientuje se na malé tržní výklenky a mezery na trhu, které nepokrývá velká firma. jeho oborová orientace je úzce specializovaná a jeho pozice na trhu nepřesahuje 10 %. 27.10.2009Eva Kocourková22

23 Závěr Důležité vědět, co nabízí konkurence Firmy by svým konkurentům měly věnovat stejnou pozornost jako svým zákazníkům. Firma musí neustále srovnávat své výrobky, ceny, odbyt i propagaci s konkurencí. Porovnávat v čem je lepší nebo naopak horší než konkurence zlepšovat své strategie, ať už útočné nebo obranné. 27.10.2009Eva Kocourková23

24 Děkuji za pozornost 27.10.2009Eva Kocourková24


Stáhnout ppt "27.10.2009Eva Kocourková1. Obsah prezentace Konkurence dříve a dnes Identifikace konkurence Úrovně konkurence podle nahraditelnosti výrobků Typy struktury."

Podobné prezentace


Reklamy Google