Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy."— Transkript prezentace:

1 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy. Morální hazard. Agency teorie. Nepříznivý výběr. Signalizační chování a filtrování (screening). Teorie firmy

2 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Asymetrická informace Jedna strana ekonomického vztahu je více informována než druhá. Tento vztah může nastat mezi prodávajícím a kupujícím (viz. následující kapitola) nebo mezi manažerem a vlastníkem firmy.

3 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Manažerské a behavioristické teorie firmy Vycházejí z oddělení vlastnictví a řízení firem; Odrážejí komplikovanost vztahů mezi vlastníky a manažery; Reagují na rozpor mezi ideálem dokonalé konkurence a reality; Přibližují ekonomickou teorii realitě. (Soukupová 2003)

4 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Vlastník v roli nájemce (Principal) Manažer v roli zmocněnce (Agent) Vlastník očekává výnost – deleguje pravomoci na manažera aby mu ho zajistil Motivace manažera k jednání v zájmu vlastníků – podíl na výnosu.

5 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Dokonalé informace (jistota) - výnos závislý jen na úsilí manažera, odměna jen podle výnosu pro vlastníka Symetrické informace (riziko) – výnos ovlivněn i vnějšími faktory, dělení rizika podle přístupu k riziku a pravděpodobnosti příznivého výsledku

6 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Agency teorie Asymetrické informace – vlastník nemůže odlišit úsilí manažera od vnějších faktorů, dělení rizika závislé na nechuti manažera k dodatečnému úsilí, jeho vztahu k riziku a dopadu jeho úsilí na pravděpodobnost příznivého výsledku. (Soukupová 2003)

7 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Morální hazard „Činnost jednoho ekonomického subjektu (informovaného), který při maximalizaci svého užitku snižuje užitek ostatních (neinformovaných) účastníků tržní transakce“. (Hořejší, et. al. 2011, s. 520) Za tuto činnost zpravidla nenese následky, protože není pozorovatelná a prokazatelná.

8 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Morální hazard Morální hazard ve vztahu nájemce – zmocněnec – Nájemce i zmocněnec mají vlastní zájmy a chtějí maximalizovat svůj užitek – Zmocněnec může maximalizovat svůj užitek na úkor nájemce – Zabránit tomu lze závislostí odměn zmocněnce na výnosu nájemce či kontrolou jeho činnosti (dodatečné náklady)

9 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Nepříznivý výběr „Proces, který vede k tomu, že « méně žádoucí » subjekty trhu (kupující nebo prodávající) se zúčastní dobrovolné směny spíše než ostatní.“ (Hořejší, et. al. 2011, s. 528) Asymetrická informace vede k vytěsňování kvalitního zboží z trhu zbožím méně kvalitním.

10 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Signalizační chování Překonává problém nepříznivého výběru. Pomocí signálů předává informovaná strana informace straně neinformované. Signálem např. záruky - riziko koupě nekvalitního produktu převádí z kupujícího na prodávajícího. Signály nezaručují kvalitu - jen napovídají. (Hořejší, et. al. 2011)

11 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Literatura SOUKUPOVÁ, Jana. Teorie firmy. první. Slaný : Melandrium, 2003. 126 s. kaptilola 2, ISBN 80- 86175-29-4. MACÁKOVÁ, Libuše, et al. Mikroekonomie: základní kurs. 11. Slaný : Melandrium, 2010. 275 s. kapitola 18, ISBN 978-80-86175-70-6. HOŘEJŠÍ, Bronislava, et al. Mikroekonomie. 5. Praha : Management Press, 2011. 574 s. kapitola 19 ISBN 978-80-7261-218-5.

12 Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Děkuji za pozornost


Stáhnout ppt "Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Tato prezentace vznikla s finanční podporou CERGE-EI. Využití ekonomie informací v teorii firmy."

Podobné prezentace


Reklamy Google