Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068."— Transkript prezentace:

1 Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/ Vytvořil: Mgr. Lukáš Doležel VÝRAZY – sčítání, odčítání, násobení, dělení, rozklad na součin, vytýkání před závorku

2 ČÍSELNÝ VÝRAZ VÝRAZ S PROMĚNNOU 1 ; 7 ; 15 ; 48 ; 546 ; … + ; - ;. ; : { ; [ ; ( ; ) ; ] ; } - obsahuje čísla, matematická znaménka a závorky - obsahuje čísla, matematická znaménka, závorky a proměnnou (proměnné) a; b; x; y; z; … (10a - 8b) – (5a – 10b)(3 - 7) – (9 + 5) např.: např.:

3 Hodnota výrazu Číselného Např.: (10 – 4) = = 46 číselný výraz, který čteme jako součet součinu a rozdílu čísel 10 a 4. hodnota číselného výrazu Výsledek příkladu zapsaného pomocí čísel, matematických znamének a závorek nazýváme hodnota číselného výrazu.

4 S proměnnou Např.: 10. x + (10 – x) = (10 – 6) = = 64 výraz s proměnnou x Jestliže x = 6, pak … …hodnota výrazu je 64. Můžeme za ni dosadit číslo a vypočítat hodnotu výrazu. Říkáme, že jsme určili hodnotu výrazu pro danou proměnnou (dané proměnné).

5 SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ SČÍTÁNÍ, ODČÍTÁNÍ Např.: 6a + 3b -25a +b = -19a + 4b Mohu sčítat, odčítat pouze členy se stejnou proměnnou. Např.: (5x + 3y) – (8x – y) = 5x + 3y – 8x + y = -3x + 4y Pozor na znaménko mínus před závorkou!!!

6 NÁSOBENÍ NÁSOBENÍ Např.: (6a + 3b). 5a = 30a ab Např.: (-5x + 3y). (-3x) = 15x 2 + 9xy Např.: (-3a + 4b). (5a – 6b) = -15a ab + 18ab – 24b 2 = -15a 2 +38ab – 24b 2 Dvojčlenu jednočlenem Dvojčlenu dvojčlenem

7 DĚLENÍ DĚLENÍ Např.: (15ab + 9a) : 3a = 5b + 3 Např.: (-25x x) : (-5x) = 5x - 2 Např.: (15 b 2 -12ab + 9b) : (-3b) = -5b + 4a - 3 Dvojčlenu jednočlenem Trojčlenu jednočlenem Stanov podmínky Podmínka: 3a≠0 → a≠0

8 VYTÝKÁNÍ PŘED ZÁVORKU VYTÝKÁNÍ PŘED ZÁVORKU Např.: 20a + 4b – 12c =4. (5a + b – 3c) společný dělitel koeficientů je 4 Např.: -15x – 25y – 5 =-5. (3x + 5y + 1) společný dělitel koeficientů je -5; mohu vytknout i se znaménkem -

9 ROZKLAD NA SOUČIN ROZKLAD NA SOUČIN Např.: ab – 3b + ac – 3c =b (a – 3) + c (a – 3) = = (a – 3). (b + c) Zkouška:(a – 3). (b + c) =ab – 3b +ac -3c Zkoušku provedeme roznásobením závorek

10 ROZKLAD NA SOUČIN POMOCÍ VZORCŮ ROZKLAD NA SOUČIN POMOCÍ VZORCŮ a 2 + 2ab + b 2 = (a + b) 2 = (a + b). (a + b) a 2 - 2ab + b 2 = (a - b) 2 = (a – b). (a – b) a 2 - b 2 = (a + b) (a - b) Např.: 4a 2 – 4a + 1 =(2a – 1). (2a – 1) Např.: 36x xy + 4y 2 =(6x + 2y). (6x + 2y) Např.: 36x y 2 =(6x + 7y). (6x – 7y)

11 Použité zdroje: Objekty použité k vytvoření této prezentace jsou součástí Microsoft PowerPoint, dále vlastní nápady. Materiály jsou určeny pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech základních škol. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Lukáš Doležel. Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/


Stáhnout ppt "Zkvalitnění výuky přírodovědných předmětů s cílem zvyšování motivace žáků ke vzdělávání v těchto oborech registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.26/02.0068."

Podobné prezentace


Reklamy Google