Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Mgr. Daniela Navrátilová.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Mgr. Daniela Navrátilová."— Transkript prezentace:

1 AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Mgr. Daniela Navrátilová

2 Základní úkol českých podniků: celosvětová konkurenceschopnost (pojem) Dosažitelnost: pouze realizací nových nápadů, projektů Žádné nízkonákladové produkty

3 Největší efekty – propojení zdánlivě nesouvisejících poznatků - tzv. SERENDIPITY

4 Podmínky serendipitního myšlení: hodně znát – stále se učit (interdisciplinarita) touha po změně kreativní myšlení (vychovat novou generaci)

5 Předpověď důležitých objevů na léta : * 2020: Energie/Životní prostředí: Světlo bez drátů a konec elektrických sloupů v krajině 2021: Doprava: Dálnice bez řidiče 2022: Vesmír/Kosmonautika/Obrana: A380 jako verze létajícího hotelu 2023: Technologie: Vstupem do EU se Švýcarsko dostává na špičku výzkumu v Evropě * podle Eric de Riedmatten: Objevy 21. století. Praha: Mladá fronta, s. ISBN

6 2024: Komunikace: Elektronická škola se rozvíjí 2025: Doprava: Boom soukromých letů s krátkodobým pronájmem 2026: Komunikace: Zrod luminiscenčního vlákna  nahrazuje plazmu a pohřbívá TV 2027: Technologie: Přenašeč informací pomocí optického pera znamená konec počítačové klávesnice

7 2028: Doprava: Letouny na elektřinu, ekologičtí obři 2029: Doprava: TGV dosahuje mezi Lyonem a Římem rychlosti 500 km/h 2030: Vesmír/Kosmonautika/Obrana: První základna života na Marsu 2031: Zdraví: Alzheimrova nemoc překonána Genetické léčebné postupy činí zázraky

8 2032: Doprava: Autosalon je virtuální, představuje vozidla více než reálná 2033: Komunikace: Hlas si bere slovo Superasistent v kapse 2034: Technologie: Samočisticí beton pro zářivější fasády 2035: Energie/Životní prostředí: Zrození klimatizovaných měst

9 Být prvním v globálním světě

10 Propojit nové myšlenky s potenciálem podniku Potenciál: intelektuální (know-how, patenty, informace, vztahy se zákazníky, zkušenosti…) hmotný finanční Převaha významu intelektuálního potenciálu

11 Nutnost koherence potenciálu Příklad: Wal Mart – systém 4 vzájemně se podporujících a propojených kompetencí: agresivní management prodejního systému, podrobná analýza prodejních dat, vynikající logistika, důsledný management provozního kapitálu.

12 Využití znalostí trendů: zjistit trendy (deprese, obezita…) dopad trendů návrh nových produktů, metod, procesů… realizace

13 STRATEGICKÉ MYŠLENÍ MAKROSFÉRA - ekonomika - politika - věda a výzkum - demografie - ekologie - zdroje - právo - ostatní MAKROSFÉRA - ekonomika - politika - věda a výzkum - demografie - ekologie - zdroje - právo - ostatní POTENCIÁL PODNIKU - lidé - specifické přednosti - patenty K-H - finance - hmotný majetek - silné/slabé stránky - organizace a řízení - distribuční sítě - průhlednost procesů POTENCIÁL PODNIKU - lidé - specifické přednosti - patenty K-H - finance - hmotný majetek - silné/slabé stránky - organizace a řízení - distribuční sítě - průhlednost procesů MIKROSFÉRA - konkurence - substituty - dodavatelé - zákazníci MIKROSFÉRA - konkurence - substituty - dodavatelé - zákazníci POPTÁVKA - běžná - strategická autonomní vyvolaná POPTÁVKA - běžná - strategická autonomní vyvolaná KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE, NÁPADY, SERENDIPITY - produkty- organizace a řízení- nové trhy - technologie- logistika- motivace - distribuce- marketing- ostatní KOLEKTIVNÍ INTELIGENCE, NÁPADY, SERENDIPITY - produkty- organizace a řízení- nové trhy - technologie- logistika- motivace - distribuce- marketing- ostatní

14 ZÁKLADNÍ ANALÝZY A PROGNÓZY poptávka běžná strategická autonomní vyvolaná zdroje lidé finance suroviny jiné procesy technologické ostatní (distribuční, …) nepřekonatelná omezení rizika nezbytné podmínky právní finanční ostatní ZÁKLADNÍ ANALÝZY A PROGNÓZY poptávka běžná strategická autonomní vyvolaná zdroje lidé finance suroviny jiné procesy technologické ostatní (distribuční, …) nepřekonatelná omezení rizika nezbytné podmínky právní finanční ostatní STRATEGIE VLASTNÍKŮ IDEOVÝ NÁMĚT, NÁSTIN. STRATEGIE - vize - strat. cíle - spec. přednosti - strat. operace IDEOVÝ NÁMĚT, NÁSTIN. STRATEGIE - vize - strat. cíle - spec. přednosti - strat. operace KONZISTENTNOST - znalosti - technologie - distrib. sítě - infrastruktura - nákup - ostatní KONZISTENTNOST - znalosti - technologie - distrib. sítě - infrastruktura - nákup - ostatní STRATEGIE - mise - vize - strategické cíle - strategické operace STRATEGIE - mise - vize - strategické cíle - strategické operace ROZHODNUTÍ TOP MANAGEMENTU DOPRACOVAT NE KONEC ANO

15 ANALÝZY A PROGNÓZY - poptávka - konkurence - silné a slabé stránky - příležitosti a hrozby - zdroje - procesy - ekologie - rizika VIZE - produkty - zákazníci - regiony - spec. příležitosti STATEGICKÉ CÍLE STRATEGICKÉ OPERACE - majitelé - vymezení - pracovníci - náklady - region - stakeholders ANALÝZY A PROGNÓZY - poptávka - konkurence - silné a slabé stránky - příležitosti a hrozby - zdroje - procesy - ekologie - rizika VIZE - produkty - zákazníci - regiony - spec. příležitosti STATEGICKÉ CÍLE STRATEGICKÉ OPERACE - majitelé - vymezení - pracovníci - náklady - region - stakeholders ZÁSADNÍ VELITELSKÉ ROZHODNUTÍ - volba varianty, - kvantifikace tržeb a zisku ZÁSADNÍ VELITELSKÉ ROZHODNUTÍ - volba varianty, - kvantifikace tržeb a zisku STRATEGICKÝ TÝM - výběr - školení - hodnocení STRATEGICKÝ TÝM - výběr - školení - hodnocení ROZPRACOVÁNÍ STRATEGICKÝCH OPERACÍ STRATEGICKÉ OPERACE - nové produkty, inovace - prodej, marketing, nové trhy, servis, distribuční síť - náklady, ceny, kalkulace, efektivita, snížení bodu zvratu - procesy - finance, dividendy, efektivita - personalistika, motivace, vzdělávání - logistika, nákup, zásoby - kvalita - facility management - IT a controlling - ekologie, energetika, H 2 O - aliance, fúze - investice - organizace a řízení - ukončení dosavadních aktivit STRATEGICKÉ OPERACE - nové produkty, inovace - prodej, marketing, nové trhy, servis, distribuční síť - náklady, ceny, kalkulace, efektivita, snížení bodu zvratu - procesy - finance, dividendy, efektivita - personalistika, motivace, vzdělávání - logistika, nákup, zásoby - kvalita - facility management - IT a controlling - ekologie, energetika, H 2 O - aliance, fúze - investice - organizace a řízení - ukončení dosavadních aktivit

16 SYSTÉM STRATEGICKÉHO ŘÍZENÍ REALIZACE HODNOCENÍ AKTUALIZACE - základní hypotézy - vývoj makrookolí, mikrookolí - plnění strategických operací - hodnocení základních ukazatelů - upřesnění na - další rok - další strategické období - vytížení kapacit - hvězdičková tabulka HODNOCENÍ AKTUALIZACE - základní hypotézy - vývoj makrookolí, mikrookolí - plnění strategických operací - hodnocení základních ukazatelů - upřesnění na - další rok - další strategické období - vytížení kapacit - hvězdičková tabulka REALIZACE

17 Hlavní myšlenka = SERENDIPITY: propojení vzájemně vzdálených znalostí s potenciálem podniků a tvůrčím myšlením pracovníků

18 Konkretizace „ideové představy“ v olomouckém regionu: portál informací o objevech, trendech, vynálezech (BEACON, UP, technologické parky, celosvětové informační databáze, OK4Inovace, OK4EU, RIS aj.) vznik nápadů (MVŠO + další VŠ, podniky, obyvatelé olomouckého regionu) – žádné utopie, ale prakticky využitelné nápady realizace: existující i nově vzniklé podniky

19 Praktický příklad: inovační centrum BEACON informace o trendech *** meteorologické změny deprese ICTobezita miniaturizace *** nápady ??? modlomatelektronické protihlukové stěny superžidleSW pro obézní děti SW + HW pro obézní jedlíky (měření nakoupených a konzumovaných kalorií) elektronická sportovní obuv (měření pohybu) komplexní vařící domácí robot regulující kvalitu stravy nástin strategie strategie realizace aktualizace

20 B usiness E ducation A cceleration of Innovation CON sulting

21 NOVÁ TVÁŘ OLOMOUCKÉHO REGIONU t q spokojenost obyvatel produkce sofistikovaných produktů zaměstnanost počet obyvatel průměrná mzda

22 VÍTĚZSTVÍ: NOVÁ TVÁŘ OLOMOUCKÉHO REGIONU

23 Poznámka: metodický návod k provedení všech zmiňovaných procesů je uveden v této literatuře: SOUČEK, Z. a kol. Strategické řízení podniku vsuperturbulentním globálním světě - Díl I-V. Olomouc: Moravská vysoká škola Olomouc, SOUČEK, Z. Zvítězíme i v globální ekonomice. Praha: Professional Publishing, 2008.

24 DĚKUJI ZA POZORNOST Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Moravská vysoká škola Olomouc Ústav managementu a marketingu odborný garant


Stáhnout ppt "AKCELERAČNÍ PROGRAM pro přenos poznatků výzkumu a vývoje do praxe Prof. JUDr. Zdeněk Souček, DrSc. Mgr. Daniela Navrátilová."

Podobné prezentace


Reklamy Google