Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. 23.2. 2008.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. 23.2. 2008."— Transkript prezentace:

1 CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D

2 2 pohledy na plánování cílů ► přímá, specifická motivační strategie ► rys osobnosti (cílem motivovaná osobnost)

3 Obecné zaměření cílů ► na proces (na mistrovství, na úkol)  vlastní standard  učení se  kontrola ► na výsledek (závodní orientace, ego- orientace)  motivace výhrou popř. vyhnutím se prohře  zaměření na nekontrolovatelné faktory

4 Proč si klást cíle? ► Vedou nás po cestě k výkonu ► Pomáhají sportovci podívat se na vlastní sny realisticky, uvědomit si, že existují různé cesty k cíli ► Pomáhají s dlouhodobou motivací ► Umožňují nám zhodnotit, co jsme udělali

5 Jak cíl funguje ► zaměřuje naši pozornost ► mobilizuje a reguluje množství úsilí, které jsme připraveni vložit do konkrétní činnosti teď a tady ► umožňuje vytrvat v dlouhodobém úsilí ► motivuje nás k přemýšlení nad různými alternativami dosažení toho, co chceme ► splněný naplánovaný cíl zvyšuje sebevědomí

6 Typy cílů (jednotlivec, tým) ► dlouhodobé vysněné cíle (kam směřuji) ► dlouhodobé realistické cíle (60%) ► krátkodobé cíle (pro dnešní trénink) ► výkonnostní cíle ► technické cíle ► postojové cíle ► cíle zaměřené na kontrolu chování ► strategické cíle ► kalkulovaný risk ► cíl sebeakceptace

7 Takže jaké cíle? ► Těžší cíle vedou k lepšímu výkonu než cíle snadné ► Jasně formulované jsou lepší než obecné ► Cíle musí být přijaty tím, kdo je bude plnit ► Cíle budou k ničemu bez zpětné vazby

8 SVOMD ► S - specifické cíle ► V – výzva ► O - osobní cíle ► M - měřitelnost, větší množství ► D - dosažitelnost

9 Jak naplánovat postup k cíli ► 1. Určete jeden aspekt výkonu (jeden typ cíle) který chcete zlepšit. ► 2. položte si postupně tyto otázky:  Jaké dovednosti/schopnosti je třeba vyvinout, aby jste tohoto zlepšení dosáhli?  Jaká činnost/cvičení vám pomůže zlepšit tuto dovednost/schopnost?  Jak můžete změřit nebo kvantifikovat tuto dovednost/schopnost?  Jaká je vaše současná úroveň této dovednosti/schopnosti?  Jaké úrovně výkonu by jste chtěli dosáhnout do určitého data?

10 Jak naplánovat postup k cíli ► 3. Přehledně si naplánujte (napište, připravte si rozvrh)  jaké cíle chcete dosáhnout do určitého data  jaké tréninkové prostředky musíte použít, aby jste těchto cílů dosáhli  jak budete měřit svůj výkon  nikdy nezapomínejte na to, že rozvrh můžete upravit podle měnících se okolností, např. onemocnění, zranění či jiných problémů

11 Briefing: před soutěží ► cíle výkonnostní ale hlavně procesní cíle ► 2-3 týdny před: zklamaná očekávání, katastrofy

12 Debriefing: po soutěži ► s časovým odstupem ► co se povedlo ► chyby: zaměřit se na chyby, ne na osobnost (ty vždycky, ty jsi…), sdělit, co příště jinak, jak změníme trénink, plán… ► kritika: sendvič (pochvala, chyba konstruktivně, kompliment)

13 Děkuji za pozornost!


Stáhnout ppt "CÍLE VE SPORTU PhDr. Eva Tomešová, Ph.D. 23.2. 2008."

Podobné prezentace


Reklamy Google