Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Výživa sportovců K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Výživa sportovců K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové."— Transkript prezentace:

1 Výživa sportovců K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové

2 Při výživě sportovců Bereme v úvahu Bereme v úvahu 1)Energetický (kalorický) přívod 2)Poměr energetických složek (C,T,B) 3)Příjem vitaminů a minerálních látek 4)Objem a stravitelnost 5)Chuť a zvyk sportovce 6)Dobu tréninku nebo závodu 7)Sportovní (roční) období

3 1. Energetický přívod Potřeba přibližně Potřeba přibližně 3200 kcal - mladý nesportující muž3200 kcal - mladý nesportující muž 4600 kcal - rychlostní sporty4600 kcal - rychlostní sporty 5000 kcal – krátkodobé silové sporty5000 kcal – krátkodobé silové sporty 5600 kcal – acyklické sporty (hry)5600 kcal – acyklické sporty (hry) 6000 kcal – cyklické vytrvalostní sporty6000 kcal – cyklické vytrvalostní sporty 7000 kcal – silové sporty (velcí jedinci)7000 kcal – silové sporty (velcí jedinci) Ztráty při vstřebávání, proto příjem +10%.

4 2a. Potřeba bílkovin Bílkoviny: do 15% energetického příjmu, běžná populace 1g/kg, sportovci 1,5 – 2g/kg - 60% živočišné, silové sporty až 3 g/kg (více nestráví), bílkovinné koncentráty, fortifikovaná strava, růst svaloviny, kulturisté. ! anabolika. Specificko- dynamický účinek bílkovin (několik hodin +30% BM), ! hyperurikemie – dna.Bílkoviny: do 15% energetického příjmu, běžná populace 1g/kg, sportovci 1,5 – 2g/kg - 60% živočišné, silové sporty až 3 g/kg (více nestráví), bílkovinné koncentráty, fortifikovaná strava, růst svaloviny, kulturisté. ! anabolika. Specificko- dynamický účinek bílkovin (několik hodin +30% BM), ! hyperurikemie – dna.

5 2b. Potřeba cukrů Cukry: 55% energetického příjmu z toho 35% jednoduché a 55% ostatní, 300g glykogen, Rubnerův zákon izodynamie (potřeba nejméně 10%, „tuky hoří v plameni uhlovodanů“), nedostatek – glukoneogenéza, hladovění až ketóza.Cukry: 55% energetického příjmu z toho 35% jednoduché a 55% ostatní, 300g glykogen, Rubnerův zákon izodynamie (potřeba nejméně 10%, „tuky hoří v plameni uhlovodanů“), nedostatek – glukoneogenéza, hladovění až ketóza. Pohotový zdroj anaerobní energie – hlavně pro nesetrvalé stavy metabolizmu.Pohotový zdroj anaerobní energie – hlavně pro nesetrvalé stavy metabolizmu. Jen 4,1 kcal/g – při velkých energetických příjmech ! na velký objem jídla.Jen 4,1 kcal/g – při velkých energetických příjmech ! na velký objem jídla.

6 2c. Potřeba tuků Tuky: 30% energetického příjmu, vytrvalostní sporty více, tuky se využívají hlavně v setrvalých stavech metabolizmu, jsou potřebné také pro vstřebávání v tucích rozpustných vitaminů, nebezpečí živočišných tuků (cholesterol), ! hůře stravitelné.Tuky: 30% energetického příjmu, vytrvalostní sporty více, tuky se využívají hlavně v setrvalých stavech metabolizmu, jsou potřebné také pro vstřebávání v tucích rozpustných vitaminů, nebezpečí živočišných tuků (cholesterol), ! hůře stravitelné.

7 3. Příjem vitaminů a minerálních látek Potřeba většiny vitaminů je při fyzické práci vyšší, ale jejich nadměrný příjem nezvyšuje výkon! Hypovitaminóza jej ale může snížit! Doplnění dep.Potřeba většiny vitaminů je při fyzické práci vyšší, ale jejich nadměrný příjem nezvyšuje výkon! Hypovitaminóza jej ale může snížit! Doplnění dep. Nerostné látky: příjem včetně vody během sportu, po sportu není problém voda a Na+, pozor na doplnění ztráty K+!Nerostné látky: příjem včetně vody během sportu, po sportu není problém voda a Na+, pozor na doplnění ztráty K+!

8 4. Objem a stravitelnost Při shodném energetickém příjmu má největší objem jídlo s převahou glycidů a celulózy, nejmenší jídla tučná.Při shodném energetickém příjmu má největší objem jídlo s převahou glycidů a celulózy, nejmenší jídla tučná. Nejstravitelnější jsou glycidy, nejhůře tuky, omezení stravitelnosti bílkovin. Ne každý je schopen strávit více než 2,5 g/kg.Nejstravitelnější jsou glycidy, nejhůře tuky, omezení stravitelnosti bílkovin. Ne každý je schopen strávit více než 2,5 g/kg.

9 5. Chuť a zvyk sportovce Respektovat, individualizovat, doporučovat tendence, „nelámat přes koleno“.Respektovat, individualizovat, doporučovat tendence, „nelámat přes koleno“. Nejsou rozdíly výkonnosti vegetariánů.Nejsou rozdíly výkonnosti vegetariánů. Viděl jsem zásadní rozdíly ve výživě sportovců Mongolů (jedí hlavně maso a tuk) a Korejců (hlavním energetickým zdrojem jsou glycidy), ale neviděl jsem rozdíly v jejich výkonnosti. GI obtíže měli pouze v okamžiku, kdy u nás na soustředění museli jíst naši stravu! Každý národ si proto vozí na soutěže svá „specifika“.Viděl jsem zásadní rozdíly ve výživě sportovců Mongolů (jedí hlavně maso a tuk) a Korejců (hlavním energetickým zdrojem jsou glycidy), ale neviděl jsem rozdíly v jejich výkonnosti. GI obtíže měli pouze v okamžiku, kdy u nás na soustředění museli jíst naši stravu! Každý národ si proto vozí na soutěže svá „specifika“.

10 6. Závislost na době tréninku a závodu Individualizovat! Již 24h před závodem se vyvarovat těžce stravitelných a neobvyklých jídel. Poslední velké jídlo 3-4h před, 1h před kaloricky bohatý nápoj, ! na mnoho glukózy (vyloučení inzulínu a hypoglykémie právě v době závodu).Individualizovat! Již 24h před závodem se vyvarovat těžce stravitelných a neobvyklých jídel. Poslední velké jídlo 3-4h před, 1h před kaloricky bohatý nápoj, ! na mnoho glukózy (vyloučení inzulínu a hypoglykémie právě v době závodu). Trvá-li závod do 2h není obvykle třeba energii přijímat (ale vodu a minerály samozřejmě ano).Trvá-li závod do 2h není obvykle třeba energii přijímat (ale vodu a minerály samozřejmě ano). Při extrémních vytrvalostních závodech (La Manche) přijímat tekutou, teplou a energeticky bohatou stravu. Po vyzkoušení a podle chuti (šodó, rozvařené a ochucené vločky, čokoláda, džus).Při extrémních vytrvalostních závodech (La Manche) přijímat tekutou, teplou a energeticky bohatou stravu. Po vyzkoušení a podle chuti (šodó, rozvařené a ochucené vločky, čokoláda, džus).

11 7. Sportovní (roční) období Přípravné období - největší příjemPřípravné období - největší příjem Závodní období – pozor na časováníZávodní období – pozor na časování Přechodné období – pozor na tloustnutíPřechodné období – pozor na tloustnutí Úprava (snižování) tělesné hmotnosti u sportů soutěžících ve váhových kategoriích.Úprava (snižování) tělesné hmotnosti u sportů soutěžících ve váhových kategoriích. „Zlehčení“ problematiky „zdravé výživy“.„Zlehčení“ problematiky „zdravé výživy“.


Stáhnout ppt "Výživa sportovců K. Barták Ústav tělovýchovného lékařství LF a FN, Hradec Králové."

Podobné prezentace


Reklamy Google