Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Pitný režim Ztráta tekutin odpovídající 4% tělesné hmotnosti (u 70kg sportovce asi 3 l) redukuje výkon o 40%.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Pitný režim Ztráta tekutin odpovídající 4% tělesné hmotnosti (u 70kg sportovce asi 3 l) redukuje výkon o 40%."— Transkript prezentace:

1 Pitný režim Ztráta tekutin odpovídající 4% tělesné hmotnosti (u 70kg sportovce asi 3 l) redukuje výkon o 40%.

2 •Rychlost vstřebávání tekutin v zaž. traktu závisí na koncentraci nápoje: •hypotonický roztok - jeho koncentrace je nižší než koncentrace plazmy, snadno se vstřebává. •izotonický •hypertonický •Poměr Na a K by měl být 3-4:1, další vhodné ionty jsou Mg, Ca, Cl (ten je již v soli s Na)

3 •Nepoužívat látky dráždící zaž. trakt - CO 2, kofein, chinin… •Umělá sladidla nejsou vhodná, vhodná je směs sacharózy a glukózy v poměru 1:1 •Mírně kyselý nápoj podporuje chuť k dalšímu pití - citrónová, pomerančová nebo grapefruit. šťáva (jablečná obsahuje i draslík) •Nejvhodnější teplota nápoje- v létě o C, v zimě kolem 20 o C

4 Teplota nápoje při sportování v zimě •Teplota by se měla blížit teplotě lidského těla - snáze prochází trávicím traktem, extrémní teplotu nápoje si musí tělo upravovat: – studený nápoj hrozí následným nastydnutím (průdušky jsou prokrvené), –horký nápoj způsobuje pocení (ztráta energie) a mate sliznici (zhoršují se její přirozené reflexní reakce).

5 Rehydratační nápoje - u výkonů nepřekračujících 1 hod a při výkonech za vysoké teploty vzduchu. •Nejdůležitější je dodání tekutin (ne energie) •S nízkým obsahem sacharidů 2 - 3% ( g cukru na 1 l). •Vhodnější je zastoupení více druhů sacharidů v nápoji

6 Rehydratačně-energetické nápoje - doba zátěže nad 1 hod •Kromě zavodnění i dodání energie •Obsah sacharidů 4 - 8% - tato koncentrace ještě neovlivňuje významně dobu vstřebávání vody a slouží již i jako zdroj energie

7 Energetické nápoje - fáze regenerace, zátěž nad 3 hodiny •Obsah sacharidů nad 8%, ale i 20% a více

8 Jak postupovat? •20 min před výkonem 0,4l rehydratační nápoj a pokračovat v doplňování tekutin při zátěži (asi 0,5 - 0,8l za 1 hod) •Při výkonu nad 1 hod přejít na nápoj rehydratačně-energetický •Po výkonu - při velkých ztrátách tekutin rehydratačně - energetiké nápoje •při menších ztrátách a dobrém doplňování energetický nápoj


Stáhnout ppt "Pitný režim Ztráta tekutin odpovídající 4% tělesné hmotnosti (u 70kg sportovce asi 3 l) redukuje výkon o 40%."

Podobné prezentace


Reklamy Google