Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Lomené algebraické výrazy Sčítání lomených výrazů

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Sčítání lomených výrazů provádíme podobně jako sčítání zlomků, kde lze podle jmenovatelů rozlišit čtyři základní typy příkladů 1) Stejní jmenovatelé 2) Různí jmenovatelé, jeden násobkem druhého 3) Různí jmenovatelé, navzájem nesoudělní 4) Různí jmenovatelé, navzájem soudělní

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Lomené výrazy se stejnými jmenovateli sčítáme tak, že sečteme jejich čitatele a jmenovatele opíšeme. Podobně postupujeme i při sčítání lomených výrazů. Sčítání zlomků

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a takto upravené lomené výrazy sečteme. Podobně postupujeme i při sčítání lomených výrazů. Sčítání zlomků

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a takto upravené lomené výrazy sečteme. Podobně postupujeme i při sčítání lomených výrazů. Sčítání zlomků

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Lomené výrazy s různými jmenovateli sčítáme tak, že jmenovatele převedeme na společného jmenovatele a takto upravené lomené výrazy sečteme. Podobně postupujeme i při sčítání lomených výrazů. Sčítání zlomků

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Nejprve určíme pomocí rozkladu společného jmenovatele. Sčítání lomených výrazů. Jak již bylo řečeno, při sčítání lomených výrazů potřebujeme především převést výrazy na společného jmenovatele. Společného jmenovatele výrazů musíme nejdříve zjistit. K tomu opět pomůže rozložení jmenovatelů na součin v základním tvaru. Příklad: Sečtěte Společný jmenovatel obsahuje všechny činitele z obou rozkladů, ale činitele, který se vyskytuje v obou jmenovatelích, vezmeme do společného jmenovatele pouze jednou.

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Nalezený společný jmenovatel je tedy x.(x+5).(x-5). Ve jmenovateli „přibyl“ člen (x-5), proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Ve jmenovateli „přibyl“ člen x, proto (aby došlo k rozšíření lomeného výrazu) musí tentýž člen „přibýt“ i v čitateli. Příklad: Sečtěte Nyní oba lomené výrazy rozšíříme na společného jmenovatele:

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů. Příklad: Sečtěte Nyní již oba lomené výrazy sečteme Ve výsledku lze ještě krátit x

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Sčítání lomených výrazů – příklady k procvičení. Sečtěte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Závěr Uvádění podmínek, pro které mají lomené výrazy smysl, jsou nezbytnou a nutnou součástí řešení, i když to v zadání příkladu nemusí být výslovně uvedeno!


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google