Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Lomené algebraické výrazy Krácení lomených výrazů

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. S pojmem krácení jsme se seznámili již při početních operacích se zlomky. Krátit lomený výraz znamená vydělit čitatele i jmenovatele stejným výrazem, různým od nuly. Krácení znamená dělení čitatele i jmenovatele stejným číslem, různým od nuly. Podobně postupujeme i u lomených výrazů.

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. Tak tedy ještě jednou. Kraťte lomený výraz: Při krácení dochází k dělení. A jak již dlouho víme, nelze dělit nulou. Proto podobně jako výraz ve jmenovateli, který nesmí být roven nule, nesmí být roven nule ani výraz, kterým při krácení lomeného výrazu dělíme! U lomených výrazů nesmíte nikdy zapomenout na určení podmínek řešitelnosti (kdy má výraz smysl)! Je dobré s nimi proto začínat.

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. Jak zjistíme výraz, kterým při krácení dělit? Výraz, kterým se krátí? Zjistili jsme, že: Podíváme se ještě jednou na předcházející příklad, ale využijeme při tom znalosti rozkladu výrazu na součin. nebo A tato rovnost platí, je-li:

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. Z řešení předcházejícího příkladu je zřejmé, že abychom mohli krátit, musíme rozložit výrazy v čitateli i jmenovateli lomeného výrazu na součin v základním tvaru. Jak je vidět, tak ze součinového tvaru určíme mnohem snadněji i podmínky, pro které má výraz smysl. Lomený výraz má tedy smysl, pokud se x ≠ 0 a x ≠ -4. Za tohoto předpokladu můžeme krátit výrazem x+4, jelikož máme zajištěno, že není nulový (nulou nelze dělit!). Můžeme vytknout číslo 2 Můžeme vytknout člen 2x Vzorec

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. Zjistili jsme, že a tato rovnost platí, je-li Můžeme tedy krátit výrazem x+4, jelikož máme zajištěno, že není nulový (nulou nelze dělit!). A samozřejmě vykrátit můžeme i číslo 2.

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů. Rovnost mezi daným a upraveným výrazem platí, je-li x ≠ 0 a x ≠ y. Celý postup krácení si projdeme ještě jednou na jiném příkladu: Nejdříve rozložíme výraz do součinového tvaru. Vytkneme člen 2x Vytkneme člen 3x 2 Vytkneme číslo (-1) Využijeme komutativního zákona pro záměnu činitelů a sčítanců

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Krácení lomených výrazů – příklady k procvičení. Kraťte lomené výrazy a určete podmínky, kdy má smysl. Klikněte, pokud nebudete vědět, jak dál.

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A na závěr vyzkoušej, jak ti to jde. (http://www.zshorakhk.cz/tvorba/ucitele/LV/LV_kraceni.php)http://www.zshorakhk.cz/tvorba/ucitele/LV/LV_kraceni.php Test


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google