Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Pojem zlomek a jeho zápis.

2 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. kruh – jeden celek Kruh jsme rozdělili na čtyři stejné části – čtvrtiny. jedna čtvrtina tři čtvrtiny

3 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. kruh – jeden celek Kruh jsme rozdělili na sedm stejných částí – sedminy. pět sedmin tři sedmin y

4 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. pět osmin čtverec – jeden celek Čtverec jsme rozdělili na osm stejných částí – osminy. tři osminy

5 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zlomky Slouží k vyjádření části celku. Rozdělíme-li celek na stejné části, dostaneme zlomky. jedna polovina čtverec – jeden celek Čtverec jsme rozdělili na dvě stejné části – poloviny.

6 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. tři čtvrtiny zlomková čára čitatel (vyjadřuje počet dílů) jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Tři (stejné) díly ze čtyř (stejných) dílů, tj. tři čtvrtiny.

7 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. zlomková čára čitatel (vyjadřuje počet dílů) jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Pět (stejných) dílů ze šesti (stejných) dílů, tj. pět šestin. Zapiš zlomkem červenou část celku.

8 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis zlomků Matematický zápis zlomku tvoří tři části. zlomková čára čitatel (vyjadřuje počet dílů) jmenovatel (vyjadřuje, na kolik dílů je celek rozdělen) Pět (stejných) dílů z osmi (stejných) dílů, tj. pět osmin. Zapiš zlomkem žlutou část celku.

9 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zápis zlomků Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku.

10 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku. Pozor! A co takovýto zlomek? Takový zlomek nemá smysl, neboť jmenovatel nesmí být nula. (Jmenovatel vyjadřuje celkový počet dílů, na které je celek rozdělen, a rozdělit celek na nula dílů je nesmysl!)

11 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Zapiš zlomkem následující vybarvené části celku. Zápis celku zlomkem. Rovná-li se čitatel jmenovateli, jde o jeden celek.

12 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Zapište zlomkem vybarvenou část celku:

13 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - podruhé. Vybarvěte zapsanou část celku:

14 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Doplňte chybějícího čitatele či jmenovatele tak, aby zlomek vyjadřoval jeden celek:

15 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - počtvrté. Otevřete následující odkaz a znázorněte požadovaný zlomek: Pomůcka, jak na to (klikejte): Urči počet dílků, na které má být celek rozdělen – jmenovatele. Klikni do tolika políček, kolik jich má být vybráno dle čitatele. Klikni pro kontrolu správnosti. Klikni pro nový příklad.

16 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - popáté. Otevřete následující odkaz a zapište zlomkem, jaká část celku je znázorněna: Pomůcka, jak na to (klikejte): Zapiš zlomkem vybarvenou část celku. Klikni pro kontrolu správnosti. Klikni pro nový příklad – zlomek.

17 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - pošesté. Otevřete následující odkaz a zapište zlomkem, jaká část celku je znázorněna: Pomůcka, jak na to (klikejte): Doplň čitatele zlomku tak, aby vyjadřoval vybarvenou část celku. Zmáčkni ENTER pro kontrolu správnosti. Klikni pro nový příklad – zlomek.

18 Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Pozor na druhý používaný zápis zlomku. Někdy se místo zlomkové čáry tak, jak jsme ji prozatím psali, používá čára lomená (lomítko).


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google