Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."— Transkript prezentace:

1 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Úvod. Porovnávání celých čísel.

2 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Přirozená čísla Slouží k vyjádření počtu prvků konečných neprázdných množin (počtu osob, zvířat, předmětů apod.) nebo pořadí prvků. 3 kočky 2 psi 5 zvířat

3 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla K obrazu každého přirozeného čísla na číselné ose existuje obraz souměrný podle obrazu čísla nula. Říkáme, že ke každému přirozenému číslu přiřazujeme číslo opačné. K číslu 4 existuje opačné číslo -4. Říkáme, že čísla 4 a -4 jsou čísla navzájem opačná K číslu 9 existuje opačné číslo -9. Říkáme, že čísla 9 a -9 jsou čísla navzájem opačná K číslu 2 existuje opačné číslo -2. Říkáme, že čísla 2 a -2 jsou čísla navzájem opačná.

4 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Celá čísla jsou čísla přirozená, Čísla na číselné ose vpravo od nuly se nazývají celá kladná čísla, Čísla přirozená čísla k nim opačná Čísla opačná k přirozeným a nula. Číslo nula čísla kladná vlevo od nuly celá záporná čísla. čísla záporná číslo nula

5 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Slouží k vyjádření změny počtu prvků a jejich porovnávání. Například změny stavu hladin řek, změny teplot vzduchu, změny výše konta v bance apod. čísla kladná číslo nula čísla záporná 1; 2; 3; 4; 5; 6; 7; … 0 -1; -2; -3; -4; -5; …

6 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Celá čísla Vzdálenost obrazu čísla na číselné ose od nuly se nazývá absolutní hodnota čísla. Protože se jedná o vzdálenost, je absolutní hodnota vždy číslo kladné nebo nula. Značí se  x . Vzdálenost pěti jednotek. Taktéž vzdálenost pěti jednotek.  5  =5  - 5  =5 Tedy:  x  =  -x  = x Příklad:  5  =  -5  = 5

7 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. 7 V následujících příkladech doplň správný znak nerovnosti. 0 Číslo 7 je číslo kladnéa kladná čísla leží vpravo od nuly. Číslo 7 je tedy větší než nula. > Každé kladné číslo je větší než nula.

8 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. -5 V následujících příkladech doplň správný znak nerovnosti. 0 Číslo -5 je číslo záporné a záporná čísla leží vlevo od nuly. Číslo -5 je tedy menší než nula. < Každé záporné číslo je menší než nula.

9 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. 3 V následujících příkladech doplň správný znak nerovnosti. 8 Obě čísla 3 i 8 jsou čísla kladná. Obraz čísla 8 však leží na číselné ose více vpravo. Číslo 8 je tedy větší než číslo 3. < Ze dvou kladných čísel je větší to, jehož obraz leží na číselné ose více vpravo.

10 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. -4 V následujících příkladech doplň správný znak nerovnosti. -9 Čísla -4 i -9 jsou čísla záporná. Obraz čísla -9 leží na číselné ose více vlevo. Číslo -9 je tedy menší než číslo -4. > Ze dvou záporných čísel je menší to, jehož obraz leží na číselné ose více vlevo.

11 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. Porovnávání celých čísel Směrem doprava leží na číselné ose čísla větší, směrem doleva menší. -7 V následujících příkladech doplň správný znak nerovnosti. 5 Číslo -7 je číslo záporné, zatímco číslo 5 je číslo kladné. Kladná čísla jsou na číselné ose vpravo od záporných. Tedy i obraz čísla 5 leží na číselné ose více vpravo než obraz čísla -7. Číslo 5 je tedy větší než číslo -7. < Každé kladné číslo je větší než číslo záporné.

12 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. K daným číslům urči čísla opačná. 14 -8 7 -26 55 123 -90 67 350 -99 62 71 0 -4 502 73 -32 3 -100

13 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - poprvé. Řešení: 14 -8 7 -26 55 123 -90 67 350 -99 62 71 0 -4 502 73 -32 3 -100 -14 8 -7 26 -55 -123 90 -67 -350 99 -62 -71 0 4 -502 -73 32 1 -3 100

14 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - podruhé. Urči absolutní hodnotu daných čísel. 6 -8 67 -206 55 1 -39 7 400 -919 2 -71 0 -5 -52 -73 -32 -501 23 -100

15 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - podruhé. Řešení: 6 -8 67 -206 55 1 -39 7 400 -919 2 -71 0 -5 -52 -73 -32 -501 23 -100 6 8 67 206 55 1 39 7 400 919 2 71 0 5 52 73 32 501 23 100

16 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Porovnej následující dvojice čísel. 6 -8 67 -206 55 1 -39 7 400 -919 2 -71 0 -5 -52 -73 -32 -501 23 -100 8 8 -77 -208 45 -2 -45 -17 450 1919 62 -31 0 -2 -52 73 132 -51 23 10

17 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení - potřetí. Řešení: 6 -8 67 -206 55 1 -39 7 400 -919 2 -71 0 -5 -52 -73 -32 -501 23 -100 8 8 -77 -208 45 -2 -45 -17 450 1919 62 -31 0 -2 -52 73 132 -51 23 10 < < > > > > > > < < < < = < = < < < = <

18 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – počtvrté. Uspořádej vzestupně čísla. Vzestupně znamená od nejmenšího po největší! -31; 2; -4; 5; 3; 0; -3; -7; 4; 6; -8; 9

19 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – počtvrté. Uspořádej vzestupně čísla - řešení: Vzestupně znamená od nejmenšího po největší! -31; 2; -4; 5; 3; 0; -3; -7; 4; 6; -8; 9 -31; -8; -7; -4; -3; 2; 0; 3; 4; 5; 6; 9

20 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – popáté. Normální stav hladiny řeky je dán výškou 150 cm. Zapište kladnými či zápornými čísly odchylky od normálního stavu hladiny: 156 cm 148 cm 167 cm 206 cm 135 cm 143 cm 139 cm 157 cm 201 cm 111 cm

21 Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze. A nyní něco na procvičení – popáté. Normální stav hladiny řeky je dán výškou 150 cm. Zapište kladnými či zápornými čísly odchylky od normálního stavu hladiny. Řešení: 156 cm 148 cm 167 cm 206 cm 135 cm 143 cm 139 cm 157 cm 201 cm 111 cm +6 -2 +17 +56 -15 -7 -11 +7 +51 -39


Stáhnout ppt "Dostupné z Metodického portálu www.rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogickým v Praze."

Podobné prezentace


Reklamy Google