Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa."— Transkript prezentace:

1 ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa TémaMěření rychlosti Název VY_32_INOVACE_7_24_mereni_rychlosti Určení7. ročník AutorMgr. Tomáš Bobál VytvořenoKvěten 2013 Anotace Určeno pro výuku a domácí přípravu žáků. Žák se seznámí s měřením rychlosti.

2  Při měření okamžité rychlosti musíme vycházet z velmi krátkých časových okamžiků a tím i velmi krátkých drah.  U dopravních prostředků využíváme tachometry, které rychlost ukazují podle toho, jak se otáčí kolo auta, tramvaje…  Ze známého průměru kola a počtu otáček za sekundu lze určit okamžitou rychlost dopravního prostředku. Měření rychlosti

3  Jakou dráhu ujede cyklista, když se kolo otočí třikrát?  3. 1,8 m = 5,4 m  5,4 m ujede za 1 s.  Proto je jeho rychlost 5,4 m/s. Měření rychlosti Přední kolo jízdního kola má obvod 1,8 m (můžeme změřit krejčovským metrem). Při jízdě po rovině se otočí třikrát za sekundu. Jakou rychlostí jede cyklista? Když měníme pneumatiky u auta (např. letní za zimní), může se stát, že je obvod zimní pneumatiky např. menší než letní. Tachometr, může ukazovat nepřesný údaj. Cyklista jede rychlostí 5,4 m/s = 19,44 km/h.

4  Radary pracují na základě Dopplerova principu.  Ten známe: Když se k nám blíží houkající sanitka velkou rychlostí, slyšíme vyšší tón, než když se od nás vzdaluje.  Čím vyšší rychlostí se sanitka pohybuje, tím je změna tónu výraznější.  Policejní radary nevyužívají zvuk, ale rádiové vlny. Měření rychlosti Okamžitá rychlost se měří tachometry. Údaj na tachometru závisí na počtu otáček kola za určitou dobu. Policie využívá k rychlosti měření vozidel radary.

5  Jak se ale měří rychlost lodí, letadel, či jiných těles, která se nepohybují na kolech?  Jedna z možností je využití vrtulky, čím rychleji se těleso pohybuje, tím se vrtulka rychleji otáčí.  Toho můžeme využívat i při měření rychlosti větru: Přístroj se jmenuje anemometr. Měření rychlosti Rychlost větru se měří anemometry, které jsou vybavené speciálními vrtulkami roztáčenými větrem. Anemometr měří rychlost větru také na naší školní meteostanici. Anemometr měří rychlost větru také na naší školní meteostanici.

6 Měření rychlosti Rychlost měří i přístroje GPS pro určování polohy, které pomocí satelitů určují v krátkých časových úsecích polohu a počítají rychlost.

7 Použité zdroje: 1.RAUNER, Karel, Václav HAVEL, Jitka PROKŠOVÁ a Miroslav RANDA. NAKLADATELSTVÍ FRAUS. Fyzika 7: učebnice pro základní školy a víceletá gymnázia. 1. Plzeň: Fraus, ISBN MICROSOFT CORPORATION. Obrázky a jiný obsah [online] [cit ]. Dostupné z: 3.DONQUICHOT. VW_Passat_Tacho.JPG. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2006 [cit ]. Dostupné z: 4.WHISKY, Charly. Dopplerfrequenz.gif. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2007 [cit ]. Dostupné z: 5.KÜHN, Stefan. Anemometer.jpg. In: Wikipedia: the free encyclopedia [online]. San Francisco (CA): Wikimedia Foundation, 2004 [cit ]. Dostupné z: Měření rychlosti


Stáhnout ppt "ŠkolaZákladní škola Zlín, Nová cesta 268, příspěvková organizace Vzdělávací oblastČlověk a příroda Vzdělávací oborFyzika 7 Tematický okruhPohyb tělesa."

Podobné prezentace


Reklamy Google