Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Multimediální systémy 1 Multimediální systémy Přednáška I
2
Multimediální systémy 2 Velké množství různých informací - nové technologie a nové nástroje na zpracování informací Technický vývoj - nové počítačové rozhraní, které zkvalitňují komunikaci prostřednictvím nových mediálních forem. Multimédia oslovují téměř všechny naše smysly.
3
Multimediální systémy 3 Význam pojmu „multimédiá“ Multi pochází z latinského slova multus a znamená víc, mnoho. Média je množné číslo od latinského slova medium. Toto slovo má mnoho významů, mezi jinými např. střed, prostředek. Multimédia – víc prostředků (kolik? – minimálně 2) (kolik? – minimálně 2)
4
Multimediální systémy 4 Základní elementy multimédií a jejich úloha Mediální elementy jsou stavebními kameny každé multimediální aplikace. •text •obraz •zvuk •animace •animace •video
5
Multimediální systémy 5 Úloha základních elementů multimédií Statická media, jsou vytvořena z časově nezávislých informačních jednotek. Můžou být prezentována v různém čase a v různém pořadí, přičem význam (smysl, obsah) zůstává nezměněn. •textová informace •obrazová informace
6
Multimediální systémy 6 Úloha základních elementů multimédií U dynamických medií prezentace vyžaduje plynulé přehrávání v čase. Časová závislost mezi informačními jednotkami je součástí informace samotné. Pokud se změní čas, anebo sekvence jednotek, změní sa i význam (smysl, obsah) prezentace. Dynamická médiá se nazývají také časově- závislá média. zvuková informace •animace •animace •video
7
Multimediální systémy 7 Úloha základních elementů multimédií Časová závislos t Mediáln í elementy Up ř esn ění Statick á Text Písmo, čísla, speciální znaky, řídící znaky vytvořené v textovém editoru. Grafika Čáry, kružnice, polygony, stíny, barevná výplň (textury), tělesa a 3D objekty vytvořené v grafickém programu. Obraz Statické obrázky, vytvořené jako matice malých (barevných, černobílých/šedých, jednobarevných) obrazových elementů, anebo zachycené a digitalizované z reálneho světa, anebo vytvořené speciálním programem na kreslení-grafickým/obrazovým editorem.
8
Multimediální systémy 8 Úloha základních elementů multimédií Časová závislos t Mediáln í elementy Up ř esnen í Dynamick á Zvuk Hlas, hudba, s peciáln í efekty, šum a n ebo j iný zvuk zachy c ený z reáln é ho sv ě ta, a n ebo vytvo ř ený v počítači pomoc í programu na komponov á n í hudby. Anim a c e Sled statických obrázk ů vytvo ř ený v počítači pomoc í animačn íh o programu a prezentovaných za sebou tak, aby vytvá ře li dojem pohybu. Video Sled statických obrázk ů zachy c ených v reáln ém sv ě t ě kamerou.
9
Multimediální systémy 9 Úloha základních elementů multimédií - Text Text je historicky nejstarší formou komunikace mezi člověkem a počítačem. Spolu s TV vysíláním a filmem nejčastější forma komunikace mezi lidmi (knihy, noviny, dopisy, elektronická pošta, SMS). Text se dá definovat jako uspořádaná množina srozumitelných znaků a formátovacích informací zobrazujících myšlenkový pochod svého autora.
10
Multimediální systémy 10 Úloha základních elementů multimédií - Text Text, resp. informace v textové formě, má v multimediálních aplikacích důležitou úlohu, protože: má vysokou informační hodnotu, ulehčuje orientaci a komunikaci, zvyšuje srozumitelnost. Podíl textu se liší podle typu aplikace (naučná encyklopedie využívá text podstatně víc než např. obrázkový slovník pro předškoláky).
11
Multimediální systémy 11 Úloha základních elementů multimédií - Text Pro tvůrce aplikací je důležité rozeznat dvojí funkci textu - obsahovou a komunikační. Obsahová funkce textu vyjadřuje obsahovou a jazykovou správnost textu, i jeho srozumitelnost a prěhlednost. Komunikační funkce textu umožňuje „rozhovor“ mezi uživatelem a aplikací. Komunikace probíhá několika formami: příkazy, upozornění, výběr volby z menu, pomocné texty, poznámky, či doporučení, jak v komunikaci pokračovat.
12
Multimediální systémy 12 Úloha základních elementů multimédií - Obraz Obrazová informace dodává názornost, poutavost a zvyšuje psychologický účinek : zvyšuje tok informací, vyjadřuje pocity, umožňuje vyjádřit složité představy, „vypráví“ příběh.
13
Multimediální systémy 13 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Hudba - zvláštní psychologický i fyzický vplyv vplyv Využití hudby - psychoterapie, relaxace, rozvoj osobnosti, zesílení emotivního rozvoj osobnosti, zesílení emotivního účinku a pod. účinku a pod. Multimediální aplikace - kromě hudby více druhů zvuku. druhů zvuku.
14
Multimediální systémy 14 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Funkce: informační motivační estetická průvodní
15
Multimediální systémy 15 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Funkce informační Zvuk je nositelem informací, předmětem zkoumání a analýzy (studium hudby, zkoumání a analýzy (studium hudby, zpěvu, řeči), zpěvu, řeči), Zvukové efekty anebo zprávy pro uživatele upozorňují na významné události uživatele upozorňují na významné události
16
Multimediální systémy 16 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Funkce informační Vysvětlující hlasový komentár k obrázkům, textům a pod. poskytuje obrázkům, textům a pod. poskytuje informace lidem, kteří nechtějí informace lidem, kteří nechtějí anebo nemohou číst, anebo nemohou číst, Prezentuje jevy, které se nedají jinou formou efektivně zaznamenat formou efektivně zaznamenat (dialekt, koktání, atd.) (dialekt, koktání, atd.)
17
Multimediální systémy 17 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Funkce motivační zvuk motivuje a udržuje pozornost, např. dovoluje uživateli procvičit si jazykové dovoluje uživateli procvičit si jazykové schopnosti, schopnosti, Funkce estetická příjemná hudba správně naladí posluchače, lidský hlas vytváří bezprostřední lidský lidský hlas vytváří bezprostřední lidský kontakt, kontakt,
18
Multimediální systémy 18 Úloha základních elementů multimédií - Zvuk Funkce průvodní zachytává atmosféru okolí (hudební festival, burza,...), festival, burza,...), simuluje odpovídající užívatelské rozhraní (vysílání v leteckých rozhraní (vysílání v leteckých simulátorech), simulátorech), poskytuje víceré jazykové mutace a pod.
19
Multimediální systémy 19 Úloha základních elementů multimédií - Animace Počátky animace se vážou s kresleným filmem, který se objevil bezprostředně po objevu filmu na konci 19. století. Slovo animace pochází z latinského slova anima (duše, oživení), co znamená uvádění do pohybu něčeho, co je nehybné - jde jen o vytvoření určité iluze pohybu.
20
Multimediální systémy 20 Úloha základních elementů multimédií - Animace Založeno na principu lidského vnímaní obrazu, t.j. na setrvačnosti oka, které si uchovává obraz i během několika milisekund po tom, kdy se už přestal na sítnici promítat. V současnosti znovuzrození - počítačové technologie zjednodušují či mění postup jeho výroby. Nahrazují velké množství technik a metod na ulehčení tradiční ruční práce animátora.
21
Multimediální systémy 21 Úloha základních elementů multimédií - Animace Použití tam, kde je zapotřebí: - upoutat pozornost uživatele, - upoutat pozornost uživatele, - názorně demonstrovat dynamické děje, - zviditelnit mikro- a makrosvět, - změnit plynule jeden objekt na druhý s generováním mezipoloh (morphing), generováním mezipoloh (morphing), - deformovat objekty (warping, …), - vytvořit některé aplikace virtuální reality, - simulovat pohyb a pod. Speciální animační techniky se často používají na dotváření filmových záběrů.
22
Multimediální systémy 22 Úloha základních elementů multimédií - Video Video je v dnešní době nejmodernějším systémem, který využívá výhody obrazové a zvukové informace v úsilí o co nejefektivnější působení na diváka. Je prostředkem, který dovoluje vyjádřit složité poselství velmi rychlým, jasným a efektivním způsobem.
23
Multimediální systémy 23 Úloha základních elementů multimédií - Video Mnohonásobně zvyšuje názornost a výsledný dojem z multimediální výsledný dojem z multimediální aplikace. aplikace. Dokáže v krátkém čase vyjádřit to, co by jsme slovně opisovali několik minut. by jsme slovně opisovali několik minut. Možnost využít video v osobních počítačích byl jedním z velkých počítačích byl jedním z velkých mílníků ve vývoji multimedií. mílníků ve vývoji multimedií.
24
Multimediální systémy 24 Úloha základních elementů multimédií - Video Video plní při použití v multimediální aplikaci následovné funkce : Demonstruje úlohy a činnosti, které je nemožné popsat slovem anebo pomocí nemožné popsat slovem anebo pomocí statických obrázků statických obrázků Dovoluje vstup do mikrosvěta a makrosvěta Prezentuje uživateli zručnosti, které se má naučit naučit Poskytuje sekvenční návod na vykonání určité činnosti složené z více kroků určité činnosti složené z více kroků
25
Multimediální systémy 25 Úloha základních elementů multimédií - Video Sprostředkuje události, na kterých se uživatel nemohl zúčastnit, uživatel nemohl zúčastnit, Poskytuje možnost pohledu do nitra objektů, objektů, Dovoluje získat zkušenost z „první ruky“ ze zážitků, které uživatel nemohl zažít, zážitků, které uživatel nemohl zažít, Poskytuje materiál pro další studium, poskytuje přímý kontakt s emocemi a poskytuje přímý kontakt s emocemi a pocity jistých lidí v jistých situacích. pocity jistých lidí v jistých situacích.
26
Multimediální systémy 26 Audiovizuální a multimediální dílo Multimediální aplikace - kombinace mediálních forem, které tvoří jeden kompaktní celek. Všechny tyto formy multimediálních informací je člověk schopen vnímat prostřednictvím svých smyslů. Vizuální informace - text, grafika, statické a pohyblivé obrázky. Zvukové informace - zvuk ve všech svých formách (hudba, řeč, šum) představuje informace, které vnímáme sluchem.
27
Multimediální systémy 27 Audiovizuální a multimediální dílo V případě vnímání počítačem vytvořeného světa ve virtuální realitě máme možnost zapojit další smysl, kterým je hmat (např. řízení pohybu pomocí datové rukavice). Zapojení více našich smyslů současně - umocňuje vnímaní, - umožňuje snadnější zapamatování informací a vyvolává pocit hlubšího zážitku. a vyvolává pocit hlubšího zážitku.
28
Multimediální systémy 28 Audiovizuální a multimediální dílo Klasické audiovizuální dílo - film, TV program, sekvence diapozitivů, program, sekvence diapozitivů, hudební relace, reklama a pod. hudební relace, reklama a pod. Neposkytuje uživateli možnost zásahu do průběhu děje!!!
29
Multimediální systémy 29 Audiovizuální a multimediální dílo Za multimediální dílo pokládáme aplikaci anebo dokument, charakterizovaný následujícími vlastnostmi: obsahujú dvě a více mediálních komponent, jsou integrovány, informace, kterými se zabývají, jsou v nich reprezentovány digitálně, reprezentovány digitálně, pomocí počítačového rozhraní poskytují uživateli možnost interaktivity, poskytují uživateli možnost interaktivity, vazby mezi jednotlivými částmi díla umožňují nelineární, tzv.hyper- přístup, umožňují nelineární, tzv.hyper- přístup, jsou řízeny počítačem.
30
Multimediální systémy 30 Audiovizuální a multimediální dílo Tyto vlastnosti se navzájem podmiňují, t.j. : - bez integrace by jsme nemohli mluvit o díle, jednotné aplikaci, o díle, jednotné aplikaci, - bez digitalizace informace by jsme nemohli zajistit vlastnost interaktivity, nemohli zajistit vlastnost interaktivity, - přístup k digitálním údajům a jejich konverzi na informace využitelné konverzi na informace využitelné uživateli můžeme zajistit zatím pouze uživateli můžeme zajistit zatím pouze pomocí počítačů pomocí počítačů - hyperpřístup bez možnosti interakce není možný není možný
31
Multimediální systémy 31 Multimédia a hypermédia Charakter díla - podle toho, která z uvedených vlastností převládá z uvedených vlastností převládá - proto někteří autoři striktně rozlišují mezi multimediálními aplikacemi multimediálními aplikacemi hypermediálními aplikacemi. hypermediálními aplikacemi.
32
Multimediální systémy 32 Multimédia a hypermédia Multimédiá - zvýrazňuje různorodost použitých mediálních elementů (např. databáze multimediálních údajů. Hypermédiá - zvýrazňuje možnost nelineárního, uživatelem řízeného přístupu k textu (hypertextové systémy) anebo obecněji k různorodým mediálním elementům (hypermediální systémy), ať už distribuovaným v rámci celosvětové či lokální sítě (např. World Wide Web jako hypermediální aplikace - služba v rámci Internetu) anebo v rámci jedné multimediální aplikace (např. multimediální encyklopedie a pod).
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.