Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

CO JE JEŠTĚ MATURITA?. Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 • – Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "CO JE JEŠTĚ MATURITA?. Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 • – Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě."— Transkript prezentace:

1 CO JE JEŠTĚ MATURITA?

2 Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 • – Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě chtělo na WC. A jelikož se mi to nechtělo držet celý poločas, vyrazil jsem. Při vykonávání potřeby se otočím a vedle mne stojí Tomáš „Nazdar“! zvolal jsem. Tomaš samou radostí přestal močit a šel mě obejmout. „Co ty tady říká?“ řekl. (Téma: „Svět je tuze malý a o náhody tu není nouze.“ Vypravování) • – Naše dílo je hotové. Doporučuji na konec naaranžovat na talíř a přítelkyni podávat s džusem. (Téma: Palačinky sladké i slané. Popis pracovního postupu) • – Byl jsem překvapený, moc se my tam nechtělo, ale jely jsme. Když jsme přijely kté zátočině a táta vyděl ten strom tak mu ukáply nějaké slzy, otočil se na mně, naokamžik se my podíval do očí a pak my dal obrovskou ránu. A nic jiného my neřekl. V té chvily jsem poznal, že mu nejsem lhostejný ani ve dvaceti letech a že mně má stále rád. Nepoznal jsem to jenom podle těch slz, ale hlavně podle té facky. Jsem velice rád, že mám takovyhle rodiče a nikdy bych je nevimněnil. (Téma: Podle čeho poznáte, že vás rodiče mají rádi? Úvahový text)

3 Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 • – Dobrý den, chtěla bych vám oznámit, že dovolenou kterou jsem si u vás objednala byla nejhorší v mém životě. Nevlídný personál nejsou člověku schopni pomoct. • – Neváhali jsme a šli proskoumat co nám nabýdnou. / A to je asi vše co by mě na dané téma napadlo. • – Rytuáli které se týkají duchovna což jsou modlitební rituáli, vnímání a přenášení sil meditací to jsou všechny tradiční dějství lidstva. Myslím si že lidstvo by mělo takovéto rituáli dodržovat a měli by se dědit z generace na generaci což se ve většině případů děje, protože jsou to děje které si nešem celá tisíciletí nešem a většina se jich neuchovalo.

4 I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ • Zrušením dvou úrovní došlo k neřešitelné situaci: Maturitní test i slohová práce, které mají mít vypovídací hodnotu pro náročné zaměstnavatele a vysoké školy, jsou prakticky nezvladatelné pro polovinu středoškolské populace. Tzv. nepodkročitelné minimum v praxi znamená, že maturitní test i slohová práce mají obtížnost nastavenu tak, že je bez větších obtíží zvládne průměrně nadaný osmák či deváťák.

5 I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ • Špatné řešení 1: • Ponechat státu jen maturitní test a přesunout sloh i ústní zkoušku kompletně do gesce škol. • Proč špatné? • – nelze akceptovat, že při státní zkoušce z jazyka maturant vůbec neotevře ústa a nenapíše jedinou větu; • – maturita je degradována na jednoduchou zkoušku, hraničící svou „obtížností“ s požadavky na základní školu; • – absolutně nelze zaručit objektivitu hodnocení na školách.

6 I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ • Špatné řešení 2 • Vrátit se ve státní části ke dvěma odděleným úrovním (model 2010, 2011) • Proč špatné? • – model je organizačně velmi náročný a drahý; • – maturanty nic nenutí vzít si vyšší úroveň, pokud ji nároční zaměstnavatelé a VŠ nepožadují; nepožadovali ji proto, že maturitní test VÚ byl zaměřen velmi úzce bohemisticky, nikoli šíře komunikačně; • – vyšší úroveň bylo nutno volit si en bloc, nikoli jen její část.

7 I. K celkovému maturitnímu modelu – analýza a návrhy ASČ • Schůdné řešení • 1. Zachovat komplexnost zkoušky, tj. garanci státu za kvalitu celé státní maturitní zkoušku; • 2. Zachovat princip dvou úrovní, ale podstatně ho zefektivnit administrativně, finančně i pedagogicky, mj. nabídnout prostupnost úrovní (maturant může zvolit podle požadavků zaměstnavatelů a VŠ nadstavbovou úroveň jen v jedné či dvou zkouškách); • 3. Vrátit centrální hodnocení maturitních slohů, jako je tomu u cizích jazyků. (Viz úryvky z reálných maturitních slohů 2012: takové práce budou při hodnocení na školách procházet.)

8 II. K obsahu maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury – analýza a návrhy ASČ • Maturitní test: základ všichni, nadstavba úlohy otevřené (částečně typu PISA), zaměřen i komunikačně, nikoli ryze bohemisticky; • Slohová práce: základ zvlášť, nadstavba zvlášť, píší se ve stejnou dobu a místnosti; útvary a zadání nadstavby odpovídají vyšší náročnosti slohové i odborné (v současné době nelze kvůli souměřitelnosti zadat současně stížnost úřadu na souseda a výklad přírodovědného problému); • Ústní zkouška: základ zvlášť, nadstavba zvlášť, avšak ve stejný den a na stejném místě; nadstavba = fakticky základ, ale na 30 dílech místo na 20, s jemnějším zadáním období a žánrů a širším literárněhistorickým kontextem. • Ústní zkouška se nahrává na audiomédium. • Při nedostatečné u slohové práce a ústní zkoušky se opakuje jen ta část, v níž maturant neuspěl, a lze si volit základ místo nadstavby. Pro uznání testu je třeba složit úspěšně základ.

9 II. K obsahu maturitní zkoušky z českého jazyka a literatury – analýza a návrhy ASČ • Hodnocení zkoušky: • - pouze prospěl-neprospěl (vypadá lidštěji než 4 = dostatečná) • - k tomu zvolená úroveň (základ-nadstavba) a dosažená procenta • Zaměstnavatelé a vysoké školy z toho naprosto bezpečně vyvodí, jakou kvalitu maturant při zkoušce vykázal.

10 III. Důsledky přesunu objektivně hodnotitelných položek zkoušky do škol a zrušení dvou úrovní – analýza ASČ • 1. Naprostá degradace maturitní zkoušky, její záměna za test, jenž bude buď směšně jednoduchý pro gymnazisty, nebo neřešitelný pro frekventanty SOU a řady SOŠ. • 2. Bude pokračovat trend upadajících vyjadřovacích schopností mladé generace, patrný už dnes, neboť zmizí jediný účinný nástroj prospěšného tlaku na učitele i žáky (na školy), aby se na SŠ řádně vyučoval jazyk a sloh. • 3. Jakákoli srovnatelnost maturitní zkoušky na různých školách bude zhola nemožná, objektivita nebude prakticky vůbec existovat.

11 IV. Maturitní model návrh ASČ v přehledu • STÁTNÍ ČÁST → český jazyk a literatura → maturitní test • → písemná slohová práce • → ústní zkouška • → cizí jazyk / matematika • Úroveň: základ nebo nadstavba v kterékoli části komplexní zkoušky • PROFILOVÁ ČÁST → povinně volitelný předmět 1, 2 • → nepovinné předměty 3, 4 • Úroveň: podle požadavků školy • → Vnitřní podoba profilové zkoušky • tradiční ústní zkouška před komisí • obhajoba klauzurní práce • maturitní test • praktická zkouška


Stáhnout ppt "CO JE JEŠTĚ MATURITA?. Ukázky z reálných maturitních slohových prací 2012 • – Koupil jsem jídlo a pití a odešel zpět k naší skupince. V tom se mi ještě."

Podobné prezentace


Reklamy Google