Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"— Transkript prezentace:

1 DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_BI_KOD_31_GOLBALNI_PROBLEMY_ZNECISTENI_ATMOSFERY Autor Pavla Kodríková Tematický okruh EVVO Ročník 3. ročník, septima Datum tvorby Anotace Prezentace popisuje základní složky znečišťující atmosféru a jejich vliv na organismy Metodický pokyn Prezentace je určena jako výklad do hodiny i jako materiál k samostudiu Možnosti využití: promítání, práce jednotlivců nebo dvojic u PC Pokud není uvedeno jinak, použitý materiál je z vlastních zdrojů autora

2 Znečištění atmosféry a) Uveďte příklady látek vypouštěných do ovzduší a zdroje znečištění Oxid siřičitý Oxid uhličitý Oxid uhelnatý Oxidy dusíku Freony Popílek Prach ….. Spalovací elektrárny Průmyslové podniky Stavebnictví (prach) Automobily Teplárny Povrchová těžba surovin Požáry ……….

3 Emise – exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase
Dělení podle skupenství: …………………….. – saze Kapalné - ………………… …………………….. – SO2

4 Emise – exhaláty pocházející z konkrétního zdroje v konkrétním čase
Dělení podle skupenství: pevné – saze Kapalné – škodlivé mlhy (př. olejů od pneumatických nástrojů) plynné – SO2

5 Imise - http://www.wikiskripta.eu/index.php/Imise
Na uvedených www stránkách zjistěte rozdíl mezi emisí a imisí Emise – u zdroje znečištění Imise – působí na životní prostředí, vzniká z emisí, které reagují se složkami vzduchu i navzájem Imise má ………………. koncentraci než emise. nižší Imise může působit ve velkých vzdálenostech od vzniku emise

6 smog Smoke = kouř Fog = mlha
Charakterizujte smog Směs pevných, kapalných a plynných částic rozptýlených ve vzduchu

7 a) Letní smog = oxidační fotochemický losangeleský

8 Na této web adrese pročtěte údaje o přízemním ozónu a shlédněte video o jeho vzniku. Odpovězte na následující otázky: Podmínky vzniku: Hlavní škodlivina v ovzduší:

9 Na této web adrese pročtěte údaje o přízemním ozónu a shlédněte video o jeho vzniku. Odpovězte na následující otázky: Podmínky vzniku: - vysoká teplota vzduchu nad 25oC - oxidy dusíku působí jako katalyzátory (z výfukových plynů) Hlavní škodlivina v ovzduší: - přízemní ozón

10 http://www. ciste-klimkovice
Prohlédněte si na mapě ČR oblasti velkého výskytu Nox. S kterou činností člověka je zejména jeho vznik spjat? Automobily Těžký průmysl

11 Jakou úlohu má při vzniku letního smogu?
Na uvedené www stránce si prohlédněte rovnice objasňující účinek oxidů dusíku. Jakou úlohu má při vzniku letního smogu? Katalyzátor vzniku ozónu

12 Zjistěte na uvedené www stránce, jak přízemní ozón škodí? Bolesti hlavy, únava Nevolnost Kašel, dýchací potíže u lidí s komplikacemi DS Rozpadem ozónu vzniká atomární radikál O, který způsobuje nežádoucí oxidace sloučenin v těle

13 b) Zimní smog = redukční, londýnský, kyselý Obrázek na:
Na uvedené stránce odvoďte podmínky vzniku zimního smogu: Všimněte si data. Jaká činnost člověka převládá v nejvíce zasažených oblastech?

14 podmínky vzniku zimního smogu:
Zimní měsíce, kdy je při zemi chladný těžší vzduch – inverze. Oblasti velkých lidských sídel a průmyslových aglomerací. Proč? Vznik popílku, polétavého prachu, SO2

15 Tuhé částice způsobující znečištění atmosféry
Dým Kouř Popílek Aerosol prach Vyhledejte význam pojmů

16 Tuhé částice Dým – jemné částice (1 mikrometr), vznik – kondenzací látek vypařovaných za tepla nebo ch. reakcemi Kouř – jemné částice, vznik nedokonalým spalováním Popílek – větší částice ( 100 mikrometrů), vznik při spalování paliv Aerosol – jemné částice rozptýlené v plynu Prach – částice vzniklé mechanicky (drcení, mletí …) V praxi souhrnné označení polétavý prach

17 Škodlivost polétavého prachu
Hg, Pb, Cd As, kyanidy Radioaktivní látky Škodlivá struktura – azbest kaolín písek peří saze uhelný prach Na uvedené adrese je mapka polétavého prachu v ČR v roce 2011

18 Plyny a páry způsobující znečištění atmosféry
Vznik při spalování fosilních paliv Se vzdušným kyslíkem – oxidace na SO3 Skleníkový plyn SO3 Reakcí s mraky – vodní párou vznik kyseliny sírové

19 NO Při spalování fosilních paliv při vysokých teplotách, Vzdušným kyslíkem se oxiduje na NO2 NO2 Toxický Reakcí s vodní párou mraků vznik kyselin Skleníkový plyn

20 Kyselé deště http://vitejtenazemi. cenia. cz/vzduch/index. php
Obsahují kyselinu sírovou a kyselinu dusitou a dusičnou Zvyšují aciditu prostředí: poškození jehlic jehličnanů zvýšení acidity povrchové vody zvýšení acidity půdy, urychlení podzolizace

21 CO Vznik při nedokonalém spalování – zejména v motorech automobilů Toxický – vnitřní zadušení CO2 Vznik při dokonalém spalování Zvyšuje skleníkový efekt

22 CxHx Spalováním v motorech aut vznik aromatických uhlovodíků Podíl na fotochemickém smogu toxické Freony Z starších chladících zařízení a sprejů - Reaguje s ozónem ve stratosféře – vznik ozónových děr

23 Zdroje: LANÍKOVÁ, Jana; KISLINGER, František; ŠLÉGR, Jiří. Ekologie a ochrana životního prostředí pro gymnázia. Praha: Fortuna, 2002, ISBN EPA. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HORST [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: CITIZEN, Albhabet. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: Y1997XF11. [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:


Stáhnout ppt "DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL"

Podobné prezentace


Reklamy Google