Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/"— Transkript prezentace:

1 projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/02.0055 Datum : 10. 1. 2014 Téma : Savci Název : Šimpanz učenlivý Ročník : 2.-5. Autor : Mgr. Dagmar Rolencová

2 ANOTACE Materiál je určen jako doplněk učiva doplněk učiva Přírodovědy 5. ročníku – podnebné pásy, případně ČaJS 3. ročník – obratlovci.

3 ŠIMPANZ UČENLIVÝ Pan troglodytes

4 ZAŘAZENÍ V ŽIVOČIŠNÉ ŘÍŠI Říše: živočichové Kmen: strunatci Podkmen: obratlovci Třída: savci Řád: primáti Čeleď: hominidi Rod: šimpanz Druh: šimpanz učenlivý

5 VÝSKYT  Tropické deštné pralesy.  Lesnaté savany.  Křovinatá krajina.  Horské lesy do 3000 m. n. m.  Západní a Střední Afrika.

6 POPIS  Nejbližší příbuzný člověka.  Člověku nejpodobnější.  Délka 65 – 100 cm, váha 45 – 75 kg,  Výška 120 – 170 cm.  V zajetí se dožije i 50 let.  Horní končetiny jsou delší.  Pohybuje se i 45km/h. silné nadočnicové oblouky úzké a pohyblivé pysky téměř holé a odstálé uši protistojný palec obličej: mláďata růžový dospělý černý srst černá, hnědočerná

7 ŽIVOT V PŘÍRODĚ  Aktivní ve dne.  Žije v tlupách – 60 i více jedinců.  Tlupy se rozčleňují na menší skupiny.  Samci spolu ve skupině bojují o postavení.  Členové skupiny si vzájemně vyjadřují sympatie, nadřazenost, přátelství, úctu apod.  Vzájemně pečují o svoji srst – zklidňuje a upevňuje hierarchii.  Vysoko ve větvích si staví hnízda – spletena z větví a vystlána měkkým materiálem..

8 POTRAVA Při vyhledávání potravy využívají svoji inteligenci. Hledají energeticky výhodnou stravu i za cenu větší námahy při jejím získávání. Pamatují si kdy a kde vhodnou potravu najdou. Využívají jednoduché prostředky k získání potravy – např. kámen k rozbití ořechů. Potravu tvoří: byliny, plody, semena, pupeny termiti, mravenci, uloví i mladého paviána či antilopu.

9 ROZMNOŽOVÁNÍ  Samec a samice se liší velikostí a hmotností.  Březost trvá asi 240 dní.  Rodí se většinou 1 mládě o hmotnosti 2 kg.  Matka mládě kojí 2 – 4 roky.  Mládě se drží srsti na břiše.  V 5 měsících umí sedět.  V 1 roce se učí běhat. Mládě a avokádo Hra mláďat

10 KOMUNIKACE  Nervový systém podobný člověku.  Nedokáže ovládat hlasivky, proto není schopen řeči.  Dorozumívá se posunky, dokáže se naučit i znaky znakové řeči.  Při setkání si vyjadřují náklonost – poplácání, pusa, podání ruky. Čištění zubů

11 PRACOVNÍ LIST 1. Šimpanz obývá: a) Evropu 4. Ořech si rozbijí: a) o hlavu b) Afriku b) kamenem c) Austrálii c) nožem 2. Hnízda si staví: a) v trávě 5. Dokáže se naučit: a) mluvit b) v korunách stromů b) psát c) v křoví c) znakovat 3. Žije: a) samotářsky 6. Živí se: a) masem b) v párech b) rostlinami c) v tlupách c) masem i rostlinami

12 CITACE Slide 2: BRUYERE, Delphine. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006-12-09_Chipanzees_D_Bruyere.JPG http://commons.wikimedia.org/wiki/File:2006-12-09_Chipanzees_D_Bruyere.JPG Slide 3: MONTO, Tiia. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimpanzee_sitting.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimpanzee_sitting.jpg Slide 4: PODZEMNIK. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:African_continent-cs.svg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:African_continent-cs.svg Slide 5: BARDROCK. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pan_troglodytes_in_Blair_Drummond_Safari_Park.JP G http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pan_troglodytes_in_Blair_Drummond_Safari_Park.JP G Slide 6: POST, Klaus. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimpanzees.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Chimpanzees.jpg Slide 7: IKIWANER. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gombe_Stream_NP_Jungtier_fressend.jpg

13 CITACE Slide 8: IKIWANER. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gombe_Stream_NP_Mutter_kletternd.jpg http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Gombe_Stream_NP_Mutter_kletternd.jpg Slide 9: SCHRAUF, Cornelia a kol. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_Chimpanzee_uses_cuboid_tool_in_ the_lab.png SCHRAUF, Cornelia a kol. wikimedia.org [online]. [cit. 13.2.2014]. Dostupný na WWW: http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Common_Chimpanzee_uses_cuboid_tool_in_the_lab.png


Stáhnout ppt "Projekt spolufinancován ze státní rozpočtu ČR a Evropským sociálním fondem Název projektu: Živá příroda ve škole Číslo projektu : CZ.1.07/1.1.20/"

Podobné prezentace


Reklamy Google