Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2016 Evropské fondy, jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti,

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2016 Evropské fondy, jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti,"— Transkript prezentace:

1 Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2016 Evropské fondy, jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti, schopnost jejich čerpání a jejich přínosy pro rozvoj regionů Petr Zahradník, Evropský hospodářský a sociální výbor, Brusel Poradce prezidenta Hospodářské komory České republiky

2 STRUKTURA Ekonomická deskripce; Role fondů EU v současném období a v blízké perspektivě; Očekávané a nenaplněné efekty; Strategie a doporučení

3 AKTUÁLNÍ EKONOMICKÁ KONSTELACE Česká ekonomika v evropském porovnání: -velmi slušný, nadprůměrný růst HDP; -dlouhodobě jedna z nejnižších měr nezaměstnanosti; -velmi slušná fiskální disciplína s tendencí zlepšování; -zdravost finančního sektoru; -v obecných rysech srovnatelné podmínky k podnikání; -jedna z nejbezpečnějších zemí Evropy

4 AKTUÁLNÍ EKONOMICKÁ KONSTELACE Výčet předností neznamená absenci nedostatků, problémů a rizik (z nejaktuálnějších dat je jím například meziroční propad investic o 4,4% ve druhém letošním čtvrtletí a od začátku roku dvouciferný propad ve vývoji stavební výroby); jejich vhodné uchopení a pokrytí může představovat dlouhodobé rozvojové příležitosti; Řada z nich je řešitelná i s pomocí evropských fondů

5 … ZVLÁŠTĚ, NEMÁME-LI ZÁVAŽNÉ STRUKTURÁLNÍ PORUCHY

6 JAKÉ PŘÍLEŽITOSTI MOHOU ŘEŠIT EVROPSKÉ FONDY V KONTEXTU KONFERENCE Zesílený důraz na investice: -přes vysoký poměr investic na HDP je jejich objem v přepočtu na obyvatele v porovnání s EU podprůměrný; -nadto, investice v souhrnu nevykazují vysokou návratnost (jinak by se jejich vysoká míra k HDP již daleko výrazněji promítla v konvergenčním vývoji); -navíc, dříve vyvážená a rovnoměrná teritoriální lokace investic je postupně nahrazována teritoriální koncentrací, což některé regiony staví do pozice investičně deprivovaných oblastí;

7 JAKÉ PŘÍLEŽITOSTI MOHOU ŘEŠIT EVROPSKÉ FONDY V KONTEXTU KONFERENCE Zesílený důraz na investice: -máme problémy s realizací nosných investic strategického charakteru v dopravě a energetice (k nimž máme přirozené předpoklady i zkušenosti a jejichž realizaci brání zbytečné vnitřní překážky)

8 JAKÉ PŘÍLEŽITOSTI MOHOU ŘEŠIT EVROPSKÉ FONDY V KONTEXTU KONFERENCE Problémy s rozvojem infrastruktury: -velmi sub-optimální rozvojová trajektorie; přes veškerá označení coby klíčová priority a velkorysé finanční možnosti (fondy EU), realita je hluboko za očekáváním; -to se týká především dopravní infrastruktury (zcela nedostatečné pokrytí dálnicemi a zajištění jejich přeshraniční propojenosti; železniční koridory ignorují vysokorychlostní dopravu; absence doprovodné infrastruktury);

9 JAKÉ PŘÍLEŽITOSTI MOHOU ŘEŠIT EVROPSKÉ FONDY V KONTEXTU KONFERENCE Problémy s rozvojem infrastruktury: -nevyužívání polohové renty; -příznivější obraz v případě energetické infrastruktury; radikální změny v energetickém tržním designu; -riziko „ujetí vlaku“ v případě digitalizace

10 ROLE FONDŮ EU V SOUČASNÉ DOBĚ A BLÍZKÉ PERSPEKTIVĚ Akcelerace investičních aktivit; Důraz na výkonnost a výsledky; Důraz na návratnost; Schopnost čerpat je považována za samozřejmost Mid-term review Víceletého finančního rámce 2014 – 2020 Chystají se výrazné změny v pojetí využívání Rozpočtu EU (soulad s Junckerovým plánem; důraz nejen na výdajovou stranu, ale i na příjmovou)

11 INVENTURA OBDOBÍ 2007 - 2013 Horší než se čekalo; efekt není na první pohled zásadně patrný; Nutno přiznat, že finiš v letošním prvním pololetí přinesl alespoň částečnou záchranu (95% prostředků z období 2007- 2013 bylo vyčerpáno); Největší pokrok učiněn v případě OP Doprava ROPy: alokace na dopravní infrastrukturu v zásadě vyčerpána celá

12 INVENTURA OBDOBÍ 2007 - 2013 OP D: Proplacené prostředky v podstatě v pořádku; část však musela být řešena na úkor využití národních zdrojů (dodatečná a zbytečná fiskální zátěž v podmínkách největšího OP); letošní první pololetí přineslo záchranu před nejhorším; viditelné zvláště v podobě železničních koridorů, které však spíše pouze odstraňují dekády trvající zaostalost z minulosti, ale určitě neurčují evropský trend v dopravě (například totální absence projektů vysokorychlostní železnice); v případě dálnic nemůžeme hovořit ani o kvalitativní proměně, potřeba hledat náhradní projekty; přes jisté zvýšení pokrytí území dálnicemi zdaleka není patrný rozvoj, či scelení dálniční sítě, jako například v minulých obdobích v Portugalsku či Španělsku, nyní v Polsku či na Slovensku; nadto zcela chybí investice do doprovodné infrastruktury podél dálnic či k posílení dopravní multimodality; potenciál největšího OP v České republice k provedení kvalitativního up-grade systému dopravní infrastruktury optimálně využit nebyl, byť v některých regionech zásadně přispěl k propojení na celostátní dálniční síť;

13 INVENTURA OBDOBÍ 2007 - 2013 ROPy: Lichotivější obraz z pohledu čerpání i dosažených efektů, zvláště v případě silnic II. třídy (přibližně 15% z nich prošlo kvalitativní proměnou), velmi nízký podíl silnic III. třídy (přibližně jen necelá 3%; z důvodu jejich obrovského rozsahu; zřejmě správně; doba podpory oprav lokálních komunikací z evropských prostředků je pryč); Zcela zatím chybí jakékoliv vyhodnocení dopadů a výsledků (nikoliv ve smyslu počtu opravených či nově pořízených kilometrů, ale z pohledu využití zainvestované dopravní infrastruktury pro ekonomické účely v nejširším slova smyslu – především z pohledu pozitivního vlivu na nabídkovou stranu ekonomiky, zlepšení podmínek pro průmysl, služby, cestovní ruch apod.)

14 MEZIČAS OBDOBÍ 2014 - 2020 Velmi negativní; ve druhé polovině třetího roku sedmiletého období, tedy téměř ve třetině celého programovacího období není v oblasti nejen efektů (to by bylo dosti předčasné), ale ani čerpání není co hodnotit, což tedy nelze vyhodnotit vůbec pozitivně; OP D: vyhlášeno 11 výzev v celkovém objemu 115,7 mld. Kč; několik žádostí schváleno stav čerpání, proplacení = 0; IROP: o nic lepší: 5 výzev zaměřených na dopravu (asi 12,5 mld. Kč), jedna schválena (350 mil. Kč z celkové alokace IROP na dopravu ve výši 40 mld. Kč); Hodnotit zatím není co

15 DŮRAZ NA VÝSLEDEK A VÝKONNOST POROSTE -Posílený přístup založený na výkonnosti a orientovaný na výsledky, jež přispívá k vyvážení s tradičním pojetím nakládání ze zdroji Rozpočtu EU a respektuje zavedení nových prvků, které odrážejí současné a budoucí potřeby financí EU; -Nastínění potřeby zlepšení dostupnosti dat a managementu s nimi k zajištění objektivního ocenění reálných přínosů; -Zahrnutí určité evaluace kvality regulatorního rámce pro alokaci výdajů Rozpočtu EU; -Vnímání rozpočtové politiky EU jako ne nutně se vztahující izolovaně k příslušnému roku, ale jako kontinuální proces, který vyžaduje souvislou reflexi (follow-up) projevující se v rozpočtové politice EU ve střednědobém období; -Vnímání z pohledu úzkých vazeb mezi Rozpočtem EU a novým paradigmatem makroekonomické politiky EU -Vnímání jako významné platformy pro doporučení hospodářské politiky, aplikovaná a zavedená v praxi financování EU (Investiční plán pro Evropu; pozvolná změna v charakteru financování v EU: od dotací k návratnosti a výkonnosti; změna obsahových priorit pro financování)

16 EFEKTY: kvalitativní analýza -Socio-ekonomické dopady: průmět investic do dopravní infrastruktury do základních makroekonomických veličin (České republiky jako celku i regionálně); pokud makroekonomicky významné investice (v součtu 200 mld. Kč + národní financování) nevykáží odpovídající dopad na hospodářský růst ve střednědobém období, je zde něco špatně; zatím se projevil silný poptávkový stimul, který je však pomíjivý (viz vývoj inženýrského stavitelství v prvním pololetí roku 2016); -Konkurenceschopnost: dopad na ziskovost podnikatelského sektoru a atraktivnost pro investiční rozhodnutí (propojenost s podnikatelskými zónami a ekonomickými centry; multimodalita); -Polohová renta České republiky a její využití; mezinárodní doprava; -Dopravní dostupnost, obslužnost, bezpečnost; zvýšení komfortu v dopravě; -Ekologie

17 STRATEGIE A DOPORUČENÍ -Doprava, ani mobilita nejsou explicitně zmíněny mezi 10 jsoucími prioritami Evropské komise v období 2014 – 2019; nicméně jsou integrální součástí řady z nich; -Poslední nosný strategický dokument: 2011 White Paper on Transport: Roadmap to a Single European Transport Area; listopad 2015 konference Evropské komise na vysoké úrovni po čtyřech letech; -Stále prudce otevřené nůžky mezi prioritami tohoto dokumentu a realitou řešenou v České republice; -Priority komisařky Bulc: jednotný dopravní trh, sociální agenda v dopravě, udržitelná doprava, inteligentní doprava, přístup orientovaný na služby

18 AKTUÁLNÍ PRIORITY V ČESKÉ REPUBLICE -Pravidla jsou daná a karty rozdané do konce dekády; potřeba naučit se podle nich hrát, co možná nejrychleji; -Odstranění překážek: EIA, vnímat trh (aktuální vývoj stavební výroby jako indikátor sentimentu v inženýrském stavitelství; 2015: roh hojnosti, nyní radikální redukce); zdroje jsou (zatím), překážky jsou jiné než finanční: kvalitní veřejná správa, zdravý rozum a schopnost strategického myšlení, jehož závěry se dodrží a realizují); poučení z období 2007 – 2013 a vyvarování se chyb; vnímat okolí, abychom se nestali dopravní periferií ve středu kontinentu a umět ve svůj prospěch vyhodnotit aktuální priority EU (priority = zdroje) a využít naší velmi příznivé ekonomické kondice, zdravého finančního trhu a relativně nízké zadluženosti

19 Děkuji Vám za pozornost !!! pzahradnik@email.cz


Stáhnout ppt "Mezinárodní konference: Střední Morava – křižovatka dopravních a ekonomických zájmů Luhačovice, září 2016 Evropské fondy, jako zdroj zvyšování konkurenceschopnosti,"

Podobné prezentace


Reklamy Google