Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie."— Transkript prezentace:

1 Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie k rozvoji motivace po vítězství Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.

2 Mentální energie Má-li hráč jasno ve sportovních záměrech, má jasno v respektování závazků a přínosů k dosažení cílů, které si stanovil. Pomocí osobního odblokování a formování sebedůvěry uvolňuje impulsy k mentálním změnám. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 2

3 Koučovací otázky k uvolňování mentální energie pro hráče 1) Existuje přístup, který ti umožňuje realizovat vizi výkonnostního rozvoje? 2) Jsi schopen vytvořit myšlenku, která povede při hře k účinnému jednání? 3) Pozoruješ ve svém mentálním postoji při hře úspěch? 4) Máš jasno ve výběru své osobní vize jako sportovce? 5) Jsi schopen mobilizovat snahu k realizaci výkonnostního cíle? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 3

4 Emoční energie Jak hráč stimuluje citovost se odráží v jeho sebedůvěře. Přijetí vlastních pocitů vypovídá o emoční energii a podporuje osobní motivaci. Emoční energie posiluje využití osobní emoční inteligence. Hráč si potřebuje připravit prostor pro dobré vztahy v týmu. „Pohoda“ hráče kolísá jako „barometr“. Jak barometr pohody v duši funguje? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 4

5 Čísla jsou hodnocení ukazatelů na škále 1 – 10. Využij známkovací stupnici 0 – 10, ve které 0 znamená dno a 10 optimální stav. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 5 Ukazatel pohody v duši 12345678910 Mám hodnotné cíle. Cítím se dobře a plný síly. Mám schopnosti, abych uspěl. Jsem uznáván za to, co dělám. Svůj život mám pod kontrolou. Udržuji rovnováhu mezi osobním a sportovním životem. Celkem Tabulka pohody v duši

6 1) Jsi zapálenější pro zápas nebo trénink? 2) Jaká je hloubka tvé osobní motivace? 3) Jaká je míra tvé touhy po vítězství? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 6 Koučovací otázky k uvolňování emoční energie pro hráče

7 Tělesná energie Tělesná empatie po prohraném zápase, neboli co pociťujeme po prohraném zápase? Cvičení k samostatné relaxaci pro hráče –Hráč pohodlně sedí se zavřenýma očima a seznamuje se s vlastním fyzickým napětím, které u něho vyvolal prohraný zápas. Sleduje své aktuální fyzické pocity a zjišťuje, jaký je jeho aktuální fyzický stav. Určuje vlastní bolestivý pocit po prohře (kritický moment) a zastaví se. Nikam nespěchá. Vnímá proudění tělesné energie v sobě sama. Pozoruje negativní pocit ve svém těle (zlost z prohry) a zjišťuje, ve které části těla se negativní pocit nachází nebo převládá (žaludek, nohy, ruce, záda, břicho, hlava). –TICHO! Hráč hlavu vypne, aby v ní negativní pocity zbytečně neproudily. Negativní pocity se budou pak „slévat“ méně intenzivně. S aktuálním fyzickým stavem buď zůstane beze změny (přestání) nebo po spánku negativní pocity samy odezní a napětí povolí. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 7

8 Koučovací otázky po prohraném zápase Existuje ve tvém těle prohra po zápase jako pocit? Ve kterém místě svého těla prohru po zápase nejvíce cítíš? Dokázal bys prohru jako pocit poznat a popsat? Jak prohra po zápase jako pocit ve tvém těle funguje? Jak se ve vlastním těle dostáváš do míst, kde se cítíš dobře a co při tom pozoruješ? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 8

9 Tělesná empatie po několika zápasech za sebou Nelze-li potřebu vítězství v turnaji okamžitě naplnit, pak lze praktikovat postupné uvolňování a naplnění potřeby zvítězit přijde později. Vítězství přijde v dalším zápase, proto je nutné se před dalším utkáním zklidnit. Jedná se o klid uvnitř vlastního těla a mysli, o klid sám se sebou. TICHO - a pak se soustředit. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 9

10 Tělesná empatie po několika zápasech za sebou CVIČENÍ: Stavte zeď proti nepohodě aneb Odpadkový koš jako osobní ventil! Chcete podat maximální výkon a vyhnout se neúspěchu? Cílem každého hráče v týmu je postavit zeď proti vlastní nepohodě. Úkolem a osobním vkladem je zastavit vlastní nepohodu tak, že negativní pocity, které prožíváš během tréninku nebo po prohraném zápase napíšeš na připravené lístky. Bylo-li negativních pocitů více, vyber z nich tři nejvýznamnější. Napsáním negativních pocitů na lístky „vyčistíš prostor“ v týmu. Při odchodu z tělocvičny/šatny popsané lístky s negativními pocity vhoď do koše. Do týmu tak preventivně nepustíš negativní vlivy, které mohou pokazit pozitivní atmosféru, klid a pohodu, kterou tým potřebuje při koncentraci na další zápas v turnaji. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 10

11 Koučovací otázky po několika zápasech za sebou 1) Co pozoruješ ve fyzické kondici při motivaci k výkonu? 2) Jak poznáváš a zvládáš mechanismy ve vlastním těle? 3) Jak koordinuješ při hře vlastní horní a dolní končetiny? 4) Jak pracuješ se svým tělem, aby ti dobře fungovalo a sloužilo? 5) Jak ovlivňuje tvoje představa o těle tvou herní inteligenci? Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 11

12 Tělesná empatie pro nový zápas Hráč potřebu vítězství v sobě má a je schopen vítězství propojit sám se sebou. Cvičení:1) Zpomal a poslouchej své tělo. 2) Jdi se ve svém těle do míst, ve kterých se cítíš dobře a kde cítíš podporu. 3) Pojmenuj své herní činnosti v herních situacích podle vzorce P - S - S (Problém – Situace – Smysl). Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 12

13 Koučovací otázky v přípravě na nový zápas Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D. 13 1) Jak posloucháš své tělo, abys poznal napětí a dávkoval energii? 2) Jak je tvé tělo připraveno uspokojit potřebu vítězství? 3) Jak udržuješ osobní rovnováhu? 4) Jak trénuješ odolnost k výkonu? 5) Našel sis „vlastní prostor“, kde bys mohl dobře trénovat a hrát?

14 Pro trenéry Trenér mobilizuje mentální, emoční a tělesnou energii hráčů (HLAVA, SRDCE, BŘICHO) k rozvoji motivace pro vítězství. Hledá možnosti, jak může tým uspět a motivuje hráče k společnému postupu. Spojuje motivaci týmu s herní inteligencí hráčů a s individuální a kolektivní dynamikou týmu. Individuální dynamika Týmová dynamika Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.14 METODA - STRATEGIE - ŘÍZENÍ TÝMU - CÍL

15 Trenér si formuje celistvý pohled na hráče týmu a uplatňuje strategii vítěz-vítěz. Hlava říká: „Chci?“ Srdce se ptá: „Mám na to chuť?“ Břicho odpovídá: „Mohu!“ Mysl (hlava), city (srdce) a tělo (břicho) jsou propojené a neodlučitelné. Mgr. Dagmar Svobodová, Ph.D.15 Závěr

16 Zdroje informací Česká obec sokolská http://www.sokol.eu/ Česká asociace koučů http://www.cako.cz/cs/ Asociace integrativních koučů http://www.asociacekoucu.com/ EMCC Czech Republic http://www.emccouncil.org/cz/cs/ ICF Czech Republic http://www.coachfederation.cz/


Stáhnout ppt "Jak uvolňovat mentální, emoční a tělesnou energii v koučování jednotlivců a týmů HLAVA = mentální energie SRDCE = emoční energie BŘICHO = tělesná energie."

Podobné prezentace


Reklamy Google