Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA."— Transkript prezentace:

1

2 NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA SADY: Vybraná témata teorie tělesné výchovy ROČNÍK: 3.A, 3.B DATUM VZNIKU: listopad 2013 AUTOR: Mgr. Jiří Willner

3  Materiál je určen pro první vyučovací hodinu tělesné výchovy tříd 3. ročníku středních škol a čtyřletých gymnázií, dále pro 7. ročník osmiletých gymnázií.  Některé materiály mohou být využity také v druhém ročníku osmiletých gymnázií a sedmých třídách základních škol.  Časová náročnost teoretické části je minut  Interaktivní studijní materiál je zaměřen na téma rozvoj koordinace.  V prezentaci je rozváděno téma pohybové schopnosti.  Odborné texty jsou doplňovány hodícími se obrázky.  V závěrečné části je uvedeno procvičování teoretických poznatků s následným řešením.  Hlavní nabídka je členěna tematicky do jednotlivých políček.  Při kliknutí na dané políčko je text hypertextově odkázán na příslušné téma.  Text je rolován po odstavcích, případně po jednotlivých odrážkách (dle potřeby k výuce).  Jednotlivé obrázky jsou číslovány s odkazem na patřičnou část textu.  Procvičování je realizováno formou data-projektoru.  Případná praktická část výuky je realizována v tělocvičně.

4 ÚVOD ČLENĚNÍ KOORDINACE ROZVOJ KOORDINACE OTÁZKY K PŘEZKOUŠENÍ

5  Aby mohl motor fungovat, musí do sebe vše správně zapadat (GIF)  Často je nazývána také jako schopnost obratnostní  Jedná se o schopnost řídit a regulovat pohyb ve smyslu jeho přesnosti (1-2) Zpět

6  Činnost analyzátorů, tj. zrak, sluch, dále také proprioreceptory (analyzátory ve svalech, kloubech a šlachách) (3-4)  Činnost jednotlivých funkčních systémů, tj. systém oběhový a dýchací (zajišťují přísun energetických zdrojů do svalů a buněk) (5)

7  Nervosvalová koordinace, tj. programové vybavení (mozek prostřednictvím nervů dává informace do svalů) (6)  Psychologické procesy, tj. vůle, pozornost a motivace (7)

8  Obecná koordinace – umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci (9)  Speciální koordinace – umožňuje provádět rozličné pohyby v daném sportu rychle a bez chyb (10)

9  Schopnost spojování pohybu (např. sestava v gymnastice) (11)  Schopnost orientační (bojové sporty, míčové hry) (12)  Schopnost rozlišení polohy a pohybu jednotlivých částí těla (lukostřelba, golf) (13)  Schopnost přizpůsobování (lyžování obecně) (14)

10  Schopnost reakce (starty při sprintech) (14)  Schopnost rovnováhy (sestava na kladině) (15)  Schopnost rytmická (běh, veslování) (16)  Učenlivost a docilita (trénink krasobruslení) (17) Zpět

11 - Překážkové dráhy (18) - Akrobatická cvičení (19) - Cvičení na nářadí (20) - Rovnovážná a balanční cvičení (21) - Cvičení s náčiním i bez něj (22)

12 - Základní prostředek pro rozvoj koordinace, jehož obsahem jsou různá cvičení jednoduššího nebo složitějšího provedení - Často využíváme akrobatického cvičení, dále přelézání, podlézání, překonávání překážek atd. - Mohou mít podobu závodní (na čas, soutěž dvojic či trojic) nebo dovednostní, kde je podstatou plnění různých úkolů na stanovištích

13 Cvičení jednotlivců - kotoul vpřed, vzad, výskok, obrat, stoj na rukou, ze stoje na rukou do kotulu vpřed, přemet stranou, vpřed a vzad, salto vpřed, vzad Cvičení dvojic a trojic - kotoul vzad přes záda partnera - trojice stojí vedle sebe, oba krajní drží prostředního za předloktí, ten provede salto vzad Cvičení na nářadí - Hrazda – výmyk, svis střemhlav - Kruhy – toporné kroužení celým tělem v zavěšení - Přeskoky a odrazy - přeskoky bedny

14  Při těchto cvičení je důležitá záchrana a dopomoc  Cvičení provádíme na suchém a neklouzavém povrchu, nářadí nesmí po d jíždět  Cvičit lze bez nářadí a nebo s ním  Např. s kladinou popř. obrácenou lavičkou, balanční deskou, plným míčem, nebo s využitím balancestepu (21,23,24)

15  V počátku je cvičení určeno pro rozvoj koordinace  Po zvládnutí je rozvíjena reakce a rychlost jednotlivého pohybu  Cvičení zahrnuje různé odrazy a skoková cvičení, dále cvičení s míčem,cvičení s malými míčky (tenisáky), nebo cvičení se švihadlem (25-27) Zpět

16 1. Definuj stručně koordinační schopnost? Definuj stručně koordinační schopnost? 2. Co koordinaci zajišťuje? Co koordinaci zajišťuje? 3. Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? Pro koordinaci jsou důležité jaké analyzátory? 4. Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? Jaký je rozdíl mezi obecnou a speciální koordinací? 5. Uveď alespoň tři součásti koordinace? Uveď alespoň tři součásti koordinace? 6. Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? Čím vším lze rozvíjet koordinační schopnost? 7. Uveď alespoň dva balanční cviky? Uveď alespoň dva balanční cviky? 8. Uveď alespoň dva cviky s náčiním či bez něj? Uveď alespoň dva cviky s náčiním či bez něj? Zpět

17  Schopnost řídit a regulovat pohyb. Zpět

18  Činnost analyzátorů, činnost jednotlivých funkčních systémů, nervosvalová koordinace, psychické procesy. Zpět

19  Zrak, sluch a činnost proprioreceptorů. Zpět

20  Obecná koordinace se liší od speciální tím, že umožňuje provádět mnoho motorických dovedností, bez ohledu na sportovní specializaci. Zpět

21  Schopnost spojování pohybu, orientační schopnost a schopnost přizpůsobování. Zpět

22  Rovnovážný stoj na balanční podložce, váha na kladině. Zpět

23  Přeskoky švihadla v různých obměnách, vyhození a chycení míče v různých obměnách. Zpět

24  Překážkové dráhy, akrobatická cvičení, dále cvičení na nářadí, rovnovážná a balanční cvičení nebo cvičení s náčiním i bez něj. Zpět

25  DOVALIL, J. a kol. Výkon a trénink ve sportu. 3. vyd. Praha: Olympia, ISBN  PERIČ, T. Sportovní příprava dětí. 2. vyd. Praha: Grada, ISBN  GIF - UTZONBIKE. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.1 - MCELHINNEY, Phil. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.2 - PECHER, Eckhard. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.3 - KESKIN, Deniz. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.4 - NEUROMECHANICS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.5 - SANSCULOTTE, Deniz. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.6 - LOOIE496. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.7 - WIKIMOL. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: r.jpg  Obrázek č.8 - ALBY wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:

26  Obrázek č.9 - ELI. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.10 - SKUBIK. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.11 - ALEX EX. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.12 - ADMACDO. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.13 - VOYAGER. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.14 - RUDOLPHOUS. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:  Obrázek č.15 - ALBY wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW:http://en.wikipedia.org/wiki/File:Dorina_Böczögő,_balance_beam,_2013.jpg  Obrázek č.16 - JOEBRUNTON. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: ng  Obrázek č.17 - CARMICHAEL, David W. wikipedia [online]. [cit ]. Dostupný na WWW: HK_Trophy.jpg  Obrázek č – vlastní zdroje autora


Stáhnout ppt "NÁZEV ŠKOLY: Gymnázium Lovosice, Sady pionýrů 600/6 ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.5.00/34.1073 NÁZEV MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_4C_05_Rozvoj koordinace TÉMA."

Podobné prezentace


Reklamy Google