Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava."— Transkript prezentace:

1 ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava

2 mystické náboženství bez boha cca do přelomu letopočtu filosofie vyrůstající z hinduistických kořenů, poté náboženství deistického typu (rituály, Buddha uctíván jako bůh) asi věřících BUDDHA = osvícený, každý může dojít osvícení, stát se buddhou Siddhártha Gautama – první osvícený, Buddha v Thajsku, Tibetu a Bhútánu státní náboženství, posledních 40 let populární také v Číně, VB, USA

3 REINKARNACE = každá lidská bytost je touhou připoutána k cyklu zrození-život-smrt, narodit se může v různých úrovních existence (také jako zvíře nebo rostlina) KARMA = součet dobrých/špatných skutků, čistota karmy určuje kvalitu další inkarnace NIRVÁNA = „chlad“, cíl duchovní cesty, vysvobození duše z reinkarnačního cyklu a její „rozplynutí v chladu“ hlavní hodnoty: NENÁSILÍ, MOUDROST, SOUCIT Kdo úspěšně půjde v Buddhových stopách, bude sám osvícen

4 Siddhártha Gautama, princ z královského rodu, narozen v květnu 560 př. n. l. v severovýchodní Indii během zemětřesení (matka Mája zemřela sedmý den po porodu) vychován tetou v přepychu a izolaci od běžných lidí, oženil se a měl syna (Ráhula) zatoužil poznat, jak žijí běžní lidé, vyšel z paláce a uviděl:  stáří (ničící paměť, sílu, krásu)  nemoc a bolest (utrpení)  smrt  štěstí potulného žebráka, jenž neměl nic v noci utekl z paláce, aby hledal pravdu nalezl ji při MEDITACI (3 fáze), byl osvícen  viděl všechny své minulé životy  viděl cyklus zrození-život-smrt + zákon, jenž ho ovládá  pochopil 4 základní pravdy

5

6 4 vznešené pravdy: UNIVERZÁLNOST UTRPENÍ, všichni jím procházejí PŮVOD LIDSKÉ STRASTI = touha (po životě, radosti, penězích) LÉČBA STRASTI = netoužit (kdo nedychtí, nebude zklamán) ZPŮSOB, JAK LÉČBU NALÉZT = „střední cesta“ mezi askezí a rozkošnictvím doporučenou „strategií“ je OSMIDÍLNÁ STEZKA

7 1.správné chápání 4 vznešených pravd 2.správný záměr mít rád všechny živé formy 3.správná řeč – čistá, ušlechtilá, správně zamýšlená 4.správné chování – ohleduplnost a laskavost ke všem tvorům 5.správné žití – nenásilí a nekonvertovat k jiným náboženstvím 6.správné úsilí o vyloučení špatných myšlenek 7.správná bedlivost vůči potřebám druhých 8.správná meditace – mír, klid, mír se světem i se sebou

8 různé praktiky prohlubování soustředění za účelem dosažení změněného stavu vědomí (stav, kdy je mysl zbavená všech myšlenek a otevírá se „božskému“) typická pro východní duchovní nauky (hinduismus, taoismus, buddhismus) evropskou obdobou je mystika více úrovní:  koncetrace  kontemplace  extáze více metod:  mantra (opakování jednoduchého verše)  koán – neřešitelná hádanka  dechové metody  zklidnění mysli – soustředění se na 1 trvající podnět

9

10 THÉRAVÁDOVÝ – osvícení může dosáhnout jedině mnich (je živen laiky, kteří tak investují do své karmy), Buddha byl člověk MAHÁJÁNOVÝ – i laik může dosáhnou osvícení, k cíli vede více cest, Buddha byl nadpřirozená bytost ZENOVÝ – učení beze slov, osobní zkušenost získaná probuzením a s ní spojené vnímání skutečné podstaty světa kolem nás, zen = tajemství o podstatě, absolutní realitě; koánové meditace

11 mniši a mnišky nemají citové vazby na osoby civilního světa, proto odcházejí do kláštera zpravidla v dětském věku klášter slouží zároveň jako škola mniši nesmějí:  účastnit se zábavy (ani zpěv a tanec)  spát v luxusních postelích  jíst mimo určenou dobu  používat parfémy nebo deodoranty  přijímat dary ze zlata a stříbra zbožnost:  meditace  modlitba a zpěv manter (užívání růžence)  oběti (dvětiny, světlo, kadidlo) buddhističtí mniši jsou známi politickými protesty sebeupálením (Tibet)

12

13 1.Co víte o Buddhovi? 2.Na jaké filosofii a jakých hodnotách staví buddhismus? 3.Jak jste porozuměli Buddhovu učení? 4.Co může buddhismus nabídnout současnému západnímu člověku? 5.Co je meditace? Máte s ní nějaké zkušenosti?

14 PARTRIDGE, CH. Lexikon světových náboženství. Praha: Slovart, WILKINSON, P. Ilustrovaný slovník náboženství. Praha: Slovart, HALÍK, T. Prolínání světů. Praha: nakladatelství Lidových novin, 2006.


Stáhnout ppt "ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_OBN_3_18 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/34.0938 Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava."

Podobné prezentace


Reklamy Google