Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

BUDDHISMUS 1. BUDDHA ≠ vlastní jméno = titul = „Osvícený“ také nazýván: Šakjamuni aj. Siddhárta Gótama *563 př.n.l. v Lumbiní †483 př.n.l. v Kušináře.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "BUDDHISMUS 1. BUDDHA ≠ vlastní jméno = titul = „Osvícený“ také nazýván: Šakjamuni aj. Siddhárta Gótama *563 př.n.l. v Lumbiní †483 př.n.l. v Kušináře."— Transkript prezentace:

1 BUDDHISMUS 1

2 BUDDHA ≠ vlastní jméno = titul = „Osvícený“ také nazýván: Šakjamuni aj. Siddhárta Gótama *563 př.n.l. v Lumbiní †483 př.n.l. v Kušináře 2

3 Siddhárta Gótama otec Šuddhódana matka Máhajama teta Mahápradžapatí narození: – první zázrak 3

4 Siddhárta Gótama setkání s nemocí, stářím, smrtí, mnichem odchod od rodiny u 2 jógínů askese 5 žáků upouští od askese 5 žáků odchází 4

5 Siddhárta Gótama nají se medituje pokušení 5

6 Buddha nají se medituje pokušení Osvícení: – druhý zázrak kázání: „roztočení kola“ – třetí zázrak 6

7 Buddha kazatelská činnost mnišské obce smrt v kruhu mnichů: maháparinirvána: – čtvrtý zázrak pohřeb žehem - stúpy 7

8 Buddhovo učení Čtyři vznešené pravdy: Toto je pravá strast Toto je pravá příčina Toto je pravé ustání Toto je pravá stezka 8

9 Buddhovo učení Mniši, toto je první ušlechtilá pravda o strasti: Zrození je strast, stárnutí je strast, nemoc je strast, smrt je strast, spojení s tím, co je nemilé, je strast, odloučení od toho, co je milé, je strast, nedosažení svého přání je strast, zkrátka pět skupin ulpívání je strast. 9

10 Buddhovo učení Mniši, toto je druhá ušlechtilá pravda o vzniku strasti: Je to ono toužení, jež vede k opětovnému bytí, které ve spojení s rozkoší a vášní nachází potěšení zde či jinde, totiž toužení po smyslných požitcích, toužení po bytí a toužení po nebytí. 10

11 Buddhovo učení Mniši, toto je třetí ušlechtilá pravda o ustání strasti: Je to bezezbytkové vymizení a ustání právě tohoto toužení, jeho opuštění, zanechání, osvobození se od něj a neulpívání na něm. 11

12 Buddhovo učení Mniši, toto je čtvrtá ušlechtilá pravda o cestě, vedoucí k zániku strasti: Je to právě tato ušlechtilá osmičlenná stezka: správný názor, správné rozmýšlení, správná řeč, správné jednání, správné živobytí, správné úsilí, správné uvědomění, správné soustředění. 12

13 Buddhovo učení Vše je strast… strast - dukkha pomíjivost – anitja – 5 faktorů lpění na bytí: – tělo, vnímání, cit, vůle, vědomí ne-já – anattá – já se skládá z ne-já – podstatou všeho je prázdno 13

14 Buddhovo učení Příčinou strasti je touha… žízeň, touha - tanhá touha, ale i jakýkoliv zaujatý vztah lpí a tím roztáčí kolo samsary 14

15 Buddhovo učení Strast může ustat ustáním touhy… přijetím dvou předcházejících pravd vyhasnutí touhy – nelpět – zastavení kola samsary – vstup do nirvany ≠ věčný život ≠ zánik = „vyhasnutí“: mír, ani bytí ani nebytí… 15

16 Buddhovo učení Do nirvány vede osmidílná stezka poznání etika – neubližovat, nekrást, nelhat, varovat se sexuálních výstřelků, neužívat omamné látky meditace – zpřítomnění pozornosti (na sebe), pohroužení (na jediný předmět, až ke stavu spásy) 16

17 Tři útočiště Neboli tři klenoty (šaranamgamana): „Utíkám se k…“ Buddha: učitel Dharma: učení a jeho aplikace Sangha: vyučování, mnišská obec 17

18 Tři útočiště Neboli tři klenoty (šaranamgamana): „Utíkám se k…“ Buddha: učitel Dharma: učení a jeho aplikace – Tripitaka (Vinaja, Sutranta, Adhidharma) Sangha: vyučování, mnišská obec 18

19 Tři útočiště Neboli tři klenoty (šaranamgamana): „Utíkám se k…“ Buddha: učitel Dharma: učení a jeho aplikace Sangha: vyučování, mnišská obec – dualita: mniši/mnišky a laikové (upásaka) 19

20 Dějiny buddhismu císař Ašóka (vláda ): – sjednotitel Indie – konvertita – ideální stát (zásada neubližování, podpora všech věr…) – buddhistická misie: Srí Lanka šíření buddhismu: Zadní Indie, Tibet, Čína, Vietnam, Japonsko… 1207: zánik posledního kláštera v Indii (islám) 20

21 Dějiny buddhismu od 16. století: střetávání s křesťanstvím od 19. století: bádání o buddhismu – Daisecu Suzuki – Thomas W.R. Davids, Hermann Oldenberg – Arthur Schopenhauer – Allan B. McGregor (1902: první evropský mnich) buddh.misie v Evropě, v USA… Ambédkar: neobuddhismus v Indii 21

22 Podoby buddhismu historické proměny buddhismu: základem osoba a učení Buddhy různé akcenty otázka kontinuity a kritérií 22

23 Podoby buddhismu 1.Šrávakajána (hínajána) 2.Mahájána 3.Vadžrajána 23

24 Podoby buddhismu Šrávakajána („vůz posluchačů“) dříve: „hínajána“ („malý vůz“) konzervativní: jen pálijský kánon mnišská cesta ideálem: arhat (osvícený jedinec) théraváda („učení řádových starších“) – kult, magie, lidovost, lepší existence na světě 24

25 Podoby buddhismu Mahájána („velký vůz“) od 1.st.př.Kr.: spása dostupná mnoha zachování mnišských pravidel ale v učení: dvojí pravda – doslovný význam Buddhovy nauky – hlubší význam ideálem: bódhisattva (budoucí buddha, kazatel pro druhé) 25

26 Podoby buddhismu Mahájána („velký vůz“) filosofické školy: – šúnjaváda – jógáčára 26

27 Podoby buddhismu Vadžrajána („diamantový vůz“) „mantrajána“ (cesta svatých průpovědí) neboli tantrický buddhismus spojení rituálu, praktik, meditace (mandaly) ideálem: siddha (mág) nešaktická tantra šaktická tantra (tantrická jóga) 27

28 Podoby buddhismu Tibetský buddhismus kombinace všech tří vozů magie i meditace 14. dalajláma 28

29 Podoby buddhismu Meditativní buddhismus čchan = zen (=meditativní pohroužení) uprostřed života prozření = satori kóan ideálem: róši 29

30 Podoby buddhismu Buddhismus víry buddhismus Čisté země – amidismus šin-buddhismus Amitábha/Amida spása skrze víru v jeho zásluhy 30

31 Buddhismus a křesťanství Bůh Prázdnota Spása Nirvána Ne-já Meditace a modlitba Buddha a Kristus 31


Stáhnout ppt "BUDDHISMUS 1. BUDDHA ≠ vlastní jméno = titul = „Osvícený“ také nazýván: Šakjamuni aj. Siddhárta Gótama *563 př.n.l. v Lumbiní †483 př.n.l. v Kušináře."

Podobné prezentace


Reklamy Google