Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6. Téma : Indická náboženství Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Co nepatří do dějin starověkého Egypta? Podtrhni!
1) zikkurat řeka Nil Sumerové 3) hliněná destička hieroglyfy faraón 2) 4)

3 Ve kterém pohoří pramení Indus a Ganga? _____________________
Kam se vlévají? Na mapě vyznač města: Harappa Mohendžo - daro 5)

4 v povodí řek Indus a Ganga, Indický poloostrov (jížní Asie)
Starověká Indie v povodí řek Indus a Ganga, Indický poloostrov (jížní Asie) teplé a suché podnebí, pravidelné jarní záplavy pěstování pšenice, ječmene, bavlny, luštěnin, rýže Rozhodněte, ke kterým obrázkům patří popisky. Vrcholky Himalájí. Pobřeží Bengálskéhozálivu. Krajina v povodí Gangy. 7) 8) 6)

5 3000 př.n.l. vznikají nejstarší městské státy: Harappa,
Mohendžo - daro 2000 př.n.l. do Indie pronikají indoevropské kmeny Árjů, společnost se začíná dělit na kasty Bůh Ganesh. 9) Velké uši symbolizují schopnost slyšet všechny starosti. Sloní hlava symbolizuje moudrost. Do velkého břicha se vejdou všechny starosti. Bůh je skromný, jezdí na malé myšce.

6 - nejstarší z dnešních světových náboženství (15.stol. př.n.l.)
Hinduismus - nejstarší z dnešních světových náboženství (15.stol. př.n.l.) - vyznává 30 milionů bohů - víra v reinkarnaci (znovuvtělování) Duše je nesmrtelná, pokud se člověk bude chovat během svého života dobře postoupí v příštím životě na vyšší místo ve společnosti, pokud ne, může se narodit i jako zvíře. 10)

7 - nejdůležitější z bohů je „svatá trojice“ (Brahma, Višnu, Šiva)
- náboženské spisy – Védy - duchovní učitel - Guru 10) 11)

8 má očistit tělo i duši, do řeky se sype i popel zemřelých lidí
Koupel v řece Ganze má očistit tělo i duši, do řeky se sype i popel zemřelých lidí v naději, že budou vysvobozeni z věčného převtělování 13) 12) Pro Evropana je „úsměvné“, že se tato naprosto nehygienická, špinavá voda prodává v krásně tepaných vázičkách jako léčivý elixír. 14)

9 zakladatel Buddha („osvícený“) – vlastním jménem Siddhártha Gautama
Buddhismus - vznikl v 5. stol. př.n.l. zakladatel Buddha („osvícený“) – vlastním jménem Siddhártha Gautama - neuznává žádná božstva 15) odsuzuje zabíjení zvířat a vedení válek základem je tzv. osmidílná stezka, která vede k dosažení NIRVÁNY (osvobození)

10 Vytvořte si vlastní mandalu. Její tvorba má prý uklidňující účinky 
Mandala – magický útvar, používá se při meditacích. Spojení kruhu (nebe) a čtverce (člověk). 16)

11 Buddhismus se rozšířil hlavně do jížní a jihovýchodní Asie
(Tibet, Čína, Korea, Thajsko…) 17)

12 Doplňte chybějící text.
Kolébkou indické civilizace se stala oblast mezi řekami _______ a _________ . Lidé, kteří se u řeky usazovali, se původně živili _____________. V povodí řeky __________ vzniká první vyspělá starověká indická civilizace. Její název zní _______________________ . _________________ a _______________ jsou velká indická náboženství.

13 Použité zdroje: Literatura: Obrázky:
LINHART, J., at al. Dějepis 6: Pravěk a starověk. 1. vydání. Plzeň: Fraus, s. ISBN ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN Obrázky: 1) URL:<http://www.archeologie.webzdarma.cz/sfinga.jpg>[cit. 23. října 2010] 2) URL:<http://www.turistika.cz/foto/11478/3360/mid_ jpg>[cit. 23. října 2010] 3) URL:<http://izismile.com/img/img2/ /nefertity_uk_03.jpg>[cit. 23. října 2010] 4) URL:<http://nd01.jxs.cz/401/526/e91fc3c3c9_ _o2.jpg>[cit. 23. října 2010] 5) KOUCKÁ, Ivana. Dějepis vydání. Olomouc: Prodos, s. 51. 6) URL: <http://www.turisimo.cz/assets/country/indie/nizina.jpg>[cit. 23. října 2010] 7)URL:<http://www.treking.cz/treky/gharwalsky-himalaj5.jpg>[cit. 23. října 2010] 8) URL:<http://www.pantok.cz/indie/images/kanniyakumari.jpg>[cit. 23. října 2010] 9) URL:<http://www.ganeshspa.cz/images/supplements/ganesh.jpg>[cit 23. října 2010] 10) URL:<http://harekrsna.cz/cvs/files/images/reinkarnaceb_0.jpg>[cit. 23. října 2010] 11) URL:<http://www.volny.cz/j.volesky/indie/030.jpg>[cit. 23. října 2010] 12) URL:<http://www.volny.cz/j.volesky/indie/037.jpg>[cit. 23. října 2010] 13) URL:<http://www.kompas.estranky.cz/img/picture/313/ganga_5t.jpg>[cit. 23. října 2010] 14) URL:<http://www.volny.cz/j.volesky/indie/127.jpg>[cit. 23. října 2010] 15) URL:<http://theunexplainedmysteries.com/images/buddha_big.jpg>[cit. 23. října 2010]

14 16) URL:<http://mandalky. sweb. cz/mandaly/mandala46. jpg>[cit
16) URL:<http://mandalky.sweb.cz/mandaly/mandala46.jpg>[cit. 23. října 2010] 17) URL:<http://leccos.com/pics/pic/buddhismus-_mapa_rozsireni.jpg>[cit. 23. října 2010]


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."

Podobné prezentace


Reklamy Google