Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6. Téma : Indická náboženství Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Co nepatří do dějin starověkého Egypta? Podtrhni! zikkurat hliněná destička faraón řeka Nil hieroglyfy Sumerové 1) 3) 2) 4)

3 5) Ve kterém pohoří pramení Indus a Ganga? _____________________ Kam se vlévají? __________________________________________ Na mapě vyznač města: Harappa Mohendžo - daro

4 6) Starověká Indie - v povodí řek Indus a Ganga, Indický poloostrov (jížní Asie) - teplé a suché podnebí, pravidelné jarní záplavy - pěstování pšenice, ječmene, bavlny, luštěnin, rýže Rozhodněte, ke kterým obrázkům patří popisky. Krajina v povodí Gangy. 7) Vrcholky Himalájí.Pobřeží Bengálskéhozálivu. 8)

5 9) př.n.l. vznikají nejstarší městské státy: Harappa, Mohendžo - daro př.n.l. do Indie pronikají indoevropské kmeny Árjů, společnost se začíná dělit na kasty Bůh Ganesh. Velké uši symbolizují schopnost slyšet všechny starosti. Sloní hlava symbolizuje moudrost. Do velkého břicha se vejdou všechny starosti. Bůh je skromný, jezdí na malé myšce.

6 Hinduismus - nejstarší z dnešních světových náboženství (15.stol. př.n.l.) - vyznává 30 milionů bohů Duše je nesmrtelná, pokud se člověk bude chovat během svého života dobře postoupí v příštím životě na vyšší místo ve společnosti, pokud ne, může se narodit i jako zvíře. - víra v reinkarnaci (znovuvtělování) 10)

7 - nejdůležitější z bohů je „svatá trojice“ (Brahma, Višnu, Šiva) 10) - náboženské spisy – Védy - duchovní učitel - Guru 11)

8 12) Koupel v řece Ganze - má očistit tělo i duši, do řeky se sype i popel zemřelých lidí v naději, že budou vysvobozeni z věčného převtělování 13) 14) Pro Evropana je „úsměvné“, že se tato naprosto nehygienická, špinavá voda prodává v krásně tepaných vázičkách jako léčivý elixír.

9 15) Buddhismus - vznikl v 5. stol. př.n.l. - zakladatel Buddha („osvícený“) – vlastním jménem Siddhártha Gautama - neuznává žádná božstva - odsuzuje zabíjení zvířat a vedení válek - základem je tzv. osmidílná stezka, která vede k dosažení NIRVÁNY (osvobození)

10 Vytvořte si vlastní mandalu. Její tvorba má prý uklidňující účinky Její tvorba má prý uklidňující účinky Mandala – magický útvar, používá se při meditacích. Spojení kruhu (nebe) a čtverce (člověk). 16)

11 17) - Buddhismus se rozšířil hlavně do jížní a jihovýchodní Asie (Tibet, Čína, Korea, Thajsko…)

12 Doplňte chybějící text. Kolébkou indické civilizace se stala oblast mezi řekami _______ a _________. Lidé, kteří se u řeky usazovali, se původně živili _____________. V povodí řeky __________ vzniká první vyspělá starověká indická civilizace. Její název zní _______________________. _________________ a _______________ jsou velká indická náboženství.

13 Použité zdroje: Literatura: LINHART, J., at al. Dějepis 6: Pravěk a starověk. 1. vydání. Plzeň: Fraus, s. ISBN ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 23. října 2010] 2) URL: [cit. 23. října 2010] 3) URL: [cit. 23. října 2010]URL:< 4) URL: [cit. 23. října 2010] 5) KOUCKÁ, Ivana. Dějepis vydání. Olomouc: Prodos, s ) URL: [cit. 23. října 2010] 7)URL: [cit. 23. října 2010] 8) URL: [cit. 23. října 2010]URL:<>[cit 9) URL: [cit 23. října 2010]URL:<>[cit 10) URL: [cit. 23. října 2010] 11) URL: [cit. 23. října 2010] 12) URL: [cit. 23. října 2010] 13) URL: [cit. 23. října 2010] 14) URL: [cit. 23. října 2010] 15) URL: [cit. 23. října 2010]

14 16) URL: [cit. 23. října 2010] 17) URL: [cit. 23. října 2010]


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."

Podobné prezentace


Reklamy Google