Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 6. Téma : Athénský stát za Solóna Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Správně spoj. Opakování řecká mytologie. nejvyšší řecký bůh bohyně lásky vládce moří bůh války vládce podsvětí bohyně lovu a zvěře bůh ohně a kovářůZeus Hádes Poseidon Afrodita Áres Artemis Hefaistos 1) 2)

3 Athény - rozkládají se na poloostrově Attika - podle legendy založil město Kekrops – napůl člověk a napůl had 4) - název odvozen od bohyně moudrosti Athény Bohové chtěli, aby město získalo název podle boha, který mu přinese ten nejcennější dar – v soupeření vyhrála Athéna, která městu darovala olivovník (dodnes symbol Řecka). V Athénách byla bohyně moudrosti velmi uctívána a byla jí zde vystavěna řada chrámů.

4 3) Vyznač na mapě: AthényPeloponéský poloostrov Egejské mořeIstanbulSpartaČerné moře

5 - dominantou Athén je Akropolis (opevněné návrší, náboženské, politické a kulturní centrum) - Parhtenón – chrám bohyně Athény 5) 6)

6 - Dionýsovo divadlo pod Akropolí – nejstarší známé divadlo na světě (až diváků) 7) Kdo byl Dionýsos?

7 - jeden z nejvýznamnějších řeckých městských států - forma vlády = demokracie (demos = lid, kratein = vládnout), vláda lidu, na vládě se podílí všichni plnoprávní občané Ostrakismus = střepinový soud, nedostatek athénské demokracie. Jednou za určitou dobu napsal každý na střepinu jméno toho, kdo je podle něj nebezpečný pro demokracii a vhodil ji do nádoby. Kdo dostal nejvíc hlasů, byl na deset let vyhnán z Athén. 8)

8 Solón - 6. stol. př.n.l., zavedl nové zákony - vykoupil všechny Athéňany, kteří byli prodáni do otroctví do ciziny - zrušil zákon, podle něhož se za dluhy ručilo vlastním tělem - zmírnil poplatky, které museli platit rolníci ze svých polí - vyvazoval syny z povinnosti živit staré rodiče, pokud je nedali učit řemeslu - zavedl nový systém měr a vah a dal razit stříbrné mince - obyvatelstvo rozdělit do 4 tříd podle výše majetku - zakázal ředit víno vodou Dodnes platí úsloví „Nalijme si čistého vína“!!!

9 Vzdělání - škola byla jen pro chlapce, dívky se učily pečovat o domácnost - hlavním předmětem bylo čtení, protože všechny zákony byly vytesány do kamene a každý Athéňan musel být schopen tyto zákony přečíst - psalo se na voskové tabulky, jejichž povrch se mohl vyhladit a znovu použít k psaní - dalším důležitým předmětem byla hudba, neboť hudba byla součástí každé slavnosti a oslavy 9)

10 Použité zdroje: Literatura: LINHART, J., at al. Dějepis 6: Pravěk a starověk. 1. vydání. Plzeň: Fraus, s. ISBN ČAPKA, F. – LUNEROVÁ, J. Dějepis I: Člověk a společnost pracovní sešit. 1. vydání. Praha: Scientia, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 23. října 2010] 2) URL: [cit. 23. října 2010] 3)URL: [cit. 23. října 2010]URL:< 4) URL: [cit. 23. října 2010] 5) URL: [cit. 23. října 2010] 6)URL: [cit. 23. října 2010] 7) URL: [cit. 23. října 2010]URL:<>[cit 8)URL: [ cit 23. října 2010]URL:<>[ cit 9)URL: [cit 23. října 2010]URL:<>[cit


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 6."

Podobné prezentace


Reklamy Google