Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8."— Transkript prezentace:

1 Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 8. Téma : Barokní architektura v Čechách Autor : Mgr. Monika Konečná

2 Doplň tajenku: pérola ………………. 1) Panovnický rod vládnoucí v českých zemích od roku ) Umělecký sloh 14. – 17. století. 2) Obraz znázorňující Pannu Marii s Ježíškem. 4) Nástěnná malba zhotovená na vlhké omítce.. 5) Zakladatel moderní pedagogiky: Jan Amos… 6) Stoupenci římskokatolické církve. 7) Sídelní kostel biskupa.

3 1) Baroko - z port. pérola barroca – perla nepravidelného tvaru - umělecko - kulturní směr, který vládl v Evropě mezi roky vznik v Itálii, nejsilněji se projevilo v katolických zemích Opakujeme: Jaký umělecký směr předcházel baroku? Poznáš některé z jeho typických staveb? Poznáš některé z jeho typických staveb? 4) 1) 2) 3)

4 Hlavní znaky: 1) obrat k Bohu – reakce na utrpení a beznaděj třicetileté války 2) zhroucení víry v lidský rozum – cit převládl nad rozumem 3) snaha zachytit kontrast – bolest a bída člověka ve srovnání s nádherou a velkolepostí boží „Co Bůh? Člověk? Kdokolivěk? Co já? Co ty? Bože svatý? Já hřích, pych, lest: tys sláva, čest. Já hnis, vřed, puch: tys čistý duch.“ ( Bedřich Bridel: Co Bůh? Člověk?, 1658) 5)

5 Architektura - stavby měly reprezentovat katolickou církev, církevní architektura - znaky: velká zdobnost, okázalost, dynamické a zakřivené linie, stěny pokryty výrazným štukem, fresková výzdoba, monumentalita (velkolepost), kopule, bohatá výzdoba kolem oken 6) 7)

6 Poznáš významné barokní památky v ČR? Svatý Kopeček u Olomouce 8) Jaroměřice nad Rokytnou 11)

7 Kostel sv. Mikuláše v Praze na Malé Straně 11) Valdštejnský palác. 10) Architekti: bratři Dientzenhoferové C. Lurago

8 Další prvky barokní architektury akant – ornamentální rostlinný motiv balustráda – zábradlí vytvořené z ozdobných sloupků giganti – sochy obrů podpírající balkon nebo stojící na sloupech brány 14) 12) 13)

9 Selské baroko - lidová architektura, která se uplatnila převážně v jížních Čechách během 19. století (Písecko, Vodňansko, Třeboňsko) 15) Barokní gotika - stavby kombinují barokní i gotické prvky (např. architekt: J.B.Santini, kostel sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře) 16)

10 Opakujeme. Kde vzniklo baroko? a) Itálie b) Francie c) Anglie Ve kterém století vzniklo baroko? a) 17b) 18c) 16 Co nepatří mezi znaky barokní architektury? a) chrličeb) balustrádac) akant Jaké stavby řadíme mezi barokní? a) Karlštejnb) Valdštejnský palácc) Belveder

11 Použité zdroje: Literatura: LOHOUTKOVÁ, H. – KOMSAVÁ, M. Dějepis na dlani. 2. vydání. Olomouc: Rubico, s. ISBN Obrázky: 1) URL: [cit. 21. září 2010] 2) URL: [cit. 21. září 2010] 3) URL: [cit. 21. září 2010] 4) URL: [cit. 21. září 2010] 5) URL: [cit. 21. září 2010] 6) URL: [cit. 21. září 2010] 7) URL: [cit. 21. září 2010] 8) URL: [cit. 21. září 2010] 9) URL: [cit. 21. září 2010] 10) URL: [cit. 21. září 2010] 11) URL: [cit. 21. září 2010] 12) URL: [cit. 21. září 2010] 13) URL: [cit. 21. září 2010] 14) URL: [cit. 21. září 2010] 15) URL: [cit. 21. září 2010] 16) URL: [cit. 21. září 2010]


Stáhnout ppt "Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/02.0041 Předmět : Dějepis Ročník : 8."

Podobné prezentace


Reklamy Google