Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně.

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně."— Transkript prezentace:

1 Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně zaplatit za toto auto měsíčně, když se tvůj měsíční výdělek pohybuje kolem 50 000 Kč. Jsi svobodný(á) a tvé měsíční nezbytné náklady(výdaje) jsou 25000 Kč. Auto si koupíš samozřejmě na Leasing a doba splatnosti je 10 let. Zkus odhadnout cenu tohoto automobilu, když víš, že je levnější než 10 milionů Kč.

2 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.2 Co už víme? Všechno na světě má svou cenu. Vše je jen otázka nabídky. Koupit si lze téměř vše. Ono se neříká nadarmo, že ty nejlepší věci jsou zadarmo. (Chinaski) Ke kterému tvrzení se přikloníš, 1, nebo 2 a proč?

3 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.3 Co si řekneme nového? Jak vzniká cena? Jaké druhy cen se používají? Různé způsoby tvorby ceny. Vliv nabídky a poptávky na cenu.

4 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.4 Hra na trh s jablky 1)Rozdělte se na 2 skupiny – obchodníci x pěstitelé 2)Každý obchodník dostane limit v Kč na dané kolo. Tj. za kolik maximálně může nakoupit jablka. Jsi-li obchodník, zapiš si svůj limit v daném kole do druhého sloupce tabulky. Každý obchodník má samozřejmě představu, za kolik korun bude schopen jablka ve svém obchodě prodávat spotřebitelům(zákazníkům). 3)Roli spotřebitele (zákazníka) hraji já (učitel). Tedy každému obchodníkovi důvěrně sdělím, za kolik korun od něj na konci hry vykoupím každé jablko, které obchodník v daném kole koupil. Jsi-li obchodník, zapiš si výkupní cenu v daném kole do třetího sloupce tabulky. 4)Každému pěstiteli sdělím limit, tj. jak velkou zásobu jablek má tento pěstitel na prodej v daném kole. Jsi-li pěstitel, zapiš si svůj limit (počet jablek na prodej) do druhého sloupce tabulky. Každému pěstiteli sdělím důvěrně za kolik korun od něj na konci hry vykoupím každé jablko, které pěstitel v daném kole neprodá. 5)Každý pěstitel si rozmyslí cenu, za kterou chce prodávat jablka (cenu za ks), tuto cenu napíše na kartičku, kterou položí na svůj prodejní pult (lavici).

5 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.5 Hra na trh s jablky 6) Na můj pokyn se obchodníci projdou po třídě a případně (pokud se jim ceny zdají výhodné) u jednoho nebo více pěstitelů provedou nákup. Pokud bude mít více obchodníků zájem o nákup u téhož pěstitele, postaví se do fronty a budou obslouženi v pořadí. Celková hodnota nákupu obchodníka v daném kole (počet jablek vynásobený cenou) samozřejmě nesmí přesáhnout limit, který jsem sdělil pro dané kolo. Do tučně orámovaného sloupce tabulky zapisuje obchodník své nákupy takto: cena x počet + cena x počet + ………… Pěstitel zapisuje své prodeje do tučně orámovaného sloupce takto: cena x (počet + počet + ………). 7) Kolo pokračuje do chvíle, kdy -buď už žádný obchodník nemá peníze, nebo není zájem o nákup jablek -nebo pěstitelé už nemají jablka na prodej Nastane-li jedna z těchto dvou možností, vykoupím od pěstitelů a obchodníků jablka za slíbené výkupní ceny. Jsi-li obchodník, zapiš je do předposledního sloupce. Do posledního potom součet tohoto výdělku a částky, která ti případně zbyla na účtu. Jsi-li pěstitel, zapiš si do předposledního sloupce tabulky výdělek z výkupu jablek, která jsi během kola neprodal, a do posledního součet tohoto výdělku a výdělku z prodeje jablek obchodníkům během kola. Vítězem se stává, ten, který má v posledním sloupci nejvyšší částku.

6 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.6 Tvorba ceny, druhy cen Tvorba ceny: 1)kalkulací – výše nákladů + zisk (marže) 2)průzkumem u konkurence – nižší než konkurence tzv. konkurenční cena 3)průzkumem poptávky – obchodník si zjistí zájem spotřebitelů. Čím vyšší poptávka – tím vyšší cena a opačně Druhy cen: 1)aukční – Cena stanovená k aukčnímu prodeji zboží tzv. vyvolávací 2)burzovní – Cena, za kterou se obchodovalo určité zboží (komodita) nebo cenné papíry v daný den na určité burze. 3)dumpingová – Cena je nižší než vynaložené náklady (dotovaná). Obchodník netvoří zisk, jeho zájmem je zničit konkurenci. Někdy jsou výrobky prodávány pod cenou, ale obchodník vydělává na drahých doplňcích či službách, bez kterých je zboží bezcenné. 4)smluvní – Cena sjednaná (oboustranně odsouhlasená) prostřednictvím kupní nebo jiné smlouvy 5)tržní – Cena, která představuje rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou 6)nákupní – Cena, za kterou zboží nakoupil obchodník od dodavatelů. Z ní se potom tvoří cena prodejní – připočtením zisku(marže) + např. DPH. 7)kilogramová – Cena vyjadřující, za kolik se prodává 1 kilogram výrobku

7 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.7 Reflexe Vysvětli, jaká tvorba ceny byla použita ve hře: Trh s jablky? O jaký druh ceny se jednalo v téže hře?

8 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.8 CLIL cena – price konkurence – competition spotřebitel – consumer pěstitel – cropper obchodník – merchant

9 Elektronické učební materiály - II. stupeň Finanční gramotnost 1.9 Zdroje  http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe http://office.microsoft.com/cs-cz/images/?CTT=6&ver=14&app=powerpnt.exe  http://slovnik.seznam.cz/en-cz/word/?q=Cashflow&id=pFFQS6y0toc http://slovnik.seznam.cz/en-cz/word/?q=Cashflow&id=pFFQS6y0toc  M. SKOŘEPA, E. SKOŘEPOVÁ, Finanční a ekonomická gramotnost pro základní školy a víceletá gymnázia, manuál pro učitele, 1. vyd.,Scienta, spol.s.r.o., 2008, ISBN 978-80-86960-40-1. Kapitola 6.1, str. 126.


Stáhnout ppt "Elektronické učební materiály – II. stupeň Finanční gramotnost Autor: Mgr. Roman Havlíček 1.1 Cena Napiš na malý lísteček, kolik jsi ochoten(na) maximálně."

Podobné prezentace


Reklamy Google