Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilIvan Holub
1
„Ježíšova blahoslavenství dnes?“ O spirituální dimenzi sociálně pastoračního pracovníka
2
1.Úvodní otázky Blahoslavenství obvykle chápana mylně Blahoslavenství obvykle chápana mylně Historický kontext Matoušova evangelia Historický kontext Matoušova evangelia Literární začlenění do kontextu evangelia Literární začlenění do kontextu evangelia Základní struktura Základní struktura Základní obsah Základní obsah
3
2.“Blahoslavení chudí v duchu“: o (ne)závislosti na Transcendentnu Chudí: slabomyslní? Chudí: slabomyslní? - ptochos a penes - závislost V duchu: duch lidský nebo Duch svatý? V duchu: duch lidský nebo Duch svatý? - … a vdechl mu svého ducha Království nebeské jako přítomnost i prostor Království nebeské jako přítomnost i prostor Závislost na Bohu je je třeba objevit Závislost na Bohu je je třeba objevit
4
3.“Blahoslavení plačící“: o (ne)kultivaci vztahů k okolí Plačící Plačící - 2 hlavní důvody: smrt a hřích - oba předpokládají vztahy - vztah – otevřenost - zranitelnost Budou potěšeni Budou potěšeni - útěcha je dána vztahem tvor-Stvořitel Vztahy přinášejí zranitelnost, jednu z forem chudoby člověka, kterou s Bohem unese Vztahy přinášejí zranitelnost, jednu z forem chudoby člověka, kterou s Bohem unese
5
4.“Blahoslavení tiší“: o nepoužívání násilí Tiší – viz Ž 37,1-11 Tiší – viz Ž 37,1-11 - tichost jako silné nasměrování k Bohu - tichost jako základní požadavek NZ - tichost v Mt 11; 12 a 21 Dostanou zemi za dědictví Dostanou zemi za dědictví - synovský vztah - země jako symbol života Tichost jako základní postoj ke druhým Tichost jako základní postoj ke druhým
6
5.“Blahoslavení hladovějící a žíznící po spravedlnosti“: o potřebě kultivovat vlastní nitro Hladovějící a žíznící po spravedlnosti Hladovějící a žíznící po spravedlnosti - hlad a žízeň jako základní potřeby - biblická symbolika hladu a žízně Spravedlnost (Mt 5-7) jako Boží vůle vyjádřená Ježíšovým slovem Spravedlnost (Mt 5-7) jako Boží vůle vyjádřená Ježíšovým slovem Budou nasyceni – viz Ž 17,15; J 4,34 Budou nasyceni – viz Ž 17,15; J 4,34 Hlad a žízeň po spravedlnosti jako touha po vyšším životě, jemuž tedy patří první místo Hlad a žízeň po spravedlnosti jako touha po vyšším životě, jemuž tedy patří první místo
7
6.“Blahoslavení milosrdní“: o milosrdenství jako životním stylu Milosrdní Milosrdní - Žd 2,17; 4,15 - Mt 9,13; 12,7; 23,23 - Lk 10,25-37 Milosrdenství: vidět, soucítit, účinně pomoci Milosrdenství: vidět, soucítit, účinně pomoci Já potřebuji milosrdenství Boží, ty moje Já potřebuji milosrdenství Boží, ty moje Radikální závislost na milosrdenství Božím jako jedna z forem chudoby Radikální závislost na milosrdenství Božím jako jedna z forem chudoby Milosrdenství jako opak nadřazenosti Milosrdenství jako opak nadřazenosti
8
7.“Blahoslavení čistého srdce“: o potřebě jednoznačného nasměrování osobnosti Srdce jako střed intelektuálního, citového i volního života člověka Srdce jako střed intelektuálního, citového i volního života člověka „Čistý“ jako opak protibožského (démoni, malomocní, hroby a nečisté pokrmy?) „Čistý“ jako opak protibožského (démoni, malomocní, hroby a nečisté pokrmy?) „Čisté srdce“: střed člověka zaměřen k Bohu „Čisté srdce“: střed člověka zaměřen k Bohu Uzří Boha Uzří Boha Čistý člověk a jeho životní prostor Čistý člověk a jeho životní prostor
9
8.“Blahoslavení šiřitelé pokoje“: o vyzařování pokoje jako vrcholu spirituálního prožívání života „Kdo působí pokoj“ „Kdo působí pokoj“ - podmínky pokoje - překonání nepokoje - pokoj jako christologický pojem „Nazváni syny Božími“ „Nazváni syny Božími“ Působení pokoje jako výslednice prožívání předchozích blahoslavenství Působení pokoje jako výslednice prožívání předchozích blahoslavenství
10
9.“Blahoslavení pronásledovaní pro spravedlnost“: o překonání odmítnutí Pronásledování Pronásledování - přirozený důsledek života podle Krista - Kristův učedník má stejné „nepřátele“ jako Pán Blahoslavenství předpokládá všechna předešlá Blahoslavenství předpokládá všechna předešlá Blahoslavenství se neodvolává na eschatologickou budoucnost, ale platí v přítomnosti (podobně jako první) Blahoslavenství se neodvolává na eschatologickou budoucnost, ale platí v přítomnosti (podobně jako první)
11
10.Blahoslavenství: povinnost nebo pozvání? Zákon nebo Evangelium? Formulace z hlediska třetích částí Formulace z hlediska třetích částí Formulace z hlediska druhých částí Formulace z hlediska druhých částí Závěr: Boží působení (tj. třetí části) je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání (tj. druhých částí), a proto jsou blahoslavenství především evangeliem Závěr: Boží působení (tj. třetí části) je základem jak blahoslavenství, tak lidského jednání (tj. druhých částí), a proto jsou blahoslavenství především evangeliem
12
11. Aplikace blahoslavenství v Matoušově evangeliu Mt 5,21-48 Mt 5,21-48 Mt 18,15-17 Mt 18,15-17 …
13
12. Závěr kurzu a jeho hodnocení, zpětná vazba Děkuji za pozornost Děkuji za pozornost
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.