Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilŠtěpánka Hrušková
1
Management Je umění řízení, působení na určitou soustavu (např.společnost) a ovládání její činnosti Tento název může také označovat skupinu vedoucích pracovníků
2
Funkce manažera: Plánování Organizování Výběr a rozmisťování pracovníků Vedení lidí Kontrola
3
A. Plánování Stanovíme cíle Určíme cesty jejich dosažení (varianty) Jednu variantu vybereme a ta bude náš plán Plány: dlouhodobé střednědobé krátkodobé Metoda řízení podle cílů (MBO) pomáhá sladit různé zájmy jednotlivých úrovní řízení.
4
B. Organizování Při organizování vytváříme relativně trvalé vztahy, pravomoci a odpovědnosti. Výsledkem je organizační struktura firmy. Druhy organizačních struktur: Hledisko formálnosti (formální, neformální) Hledisko sdružování činností ( funkcionální, výrobková, ostatní) Hledisko rozhodovací pravomoci (liniová, štábní, liniově štábní, cílově programová) Hledisko centralizace (centralizovaná, decentralizovaná) Hledisko počtu řídících úrovní (ploché, úzké) Hledisko časového trvání (dočasné, trvalé)
5
C. Výběr, rozmisťování a hodnocení pracovníků Zajištování vhodných pracovníků Zvyšování kvalifikace, rekvalifikace Pracovní kariéra manažera Hodnocení pracovníků Systém odměňování hmotné odměny – přímé a nepřímé nehmotné odměny Tresty
6
D. Vedení lidí Teorie X a Y Maslowova motivační teorie
7
Teorie X a Y dva extrémy chování podřízených Teorie X: -průměrný pracovník nemá své zaměstnání rád -základním rysem je lenost a snaha práci se vyhnout -vedoucí ho musí stále popohánět → direktivní, autokratické řízení → od pracovníka se očekává přesné plnění rozkazů, nikoliv samostatná aktivní práce Teorie Y: -pracovník chce v práci najít svou seberealizaci -aktivně se účastní na práci a řízení -vedoucí je pouze rádce a koordinátor → demokratický až liberální styl řízení → participace účastníků na řízení
8
Motivace Je důležitou součástí vedení lidí. Má za úkol sladit osobní zájem a pracovní úsilý pracovníka s potřebami kolektivu, dílny, provozu, firmy,atd. Teorie zaměřené na poznání příčin motivace (Maslowova teorie hierarchie lidských potřeb) Teorie zkoumající průběh motivačního procesu Maslowova teorie -zkoumá hierarchii lidských potřeb jako hlavního motivátoru našeho konání -při přerodu z jedné motivační úrovně na úroveň vyšší je nezbytné dostatečně uspokojit potřeby nižší úrovně, jinak se ztratí motivační efekt
9
Maslowova pyramida potřeb
10
E. Kontrola Zjištění odchylek od žádaného stavu. Kontrolní procesy: V předvýrobních etapách, ve výrobě, v povýrobních etapách Vrcholové kontrolní procesy, operativní kontrolní procesy Pravidelné, nepravidelné Interní, externí Preventivní, průběžné, následné
11
Fáze kontrolního procesu: Stanovení cíle kontroly Stanovení hodnocených kritérií Samotná kontrola a porovnání s kritérii Vyhodnocení a přijetí závěrů Realizace závěrů
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.