Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
ZveřejnilAntonín Šmíd
1
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani Stát versus kraje, ministři versus hejtmani Ing. Evžen Tošenovský, hejtman Moravskoslezského kraje a předseda Asociace krajů České republiky 19. března 2008, Vysoká škola Ekonomická v Praze
2
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani A. Historie regionálního členění v Čechách a na Moravě, věčný spor o moc a vliv mezi centrem a krajem. B. Vznik krajů jako objektivní vývoj, nebo výsledek politických zájmů? C. Vývoj pozice nových krajů na české scéně, jak politické tak ekonomické. D. Jak se mění vztahy hejtmanů k vládě a k ministrům. E. Co se dá očekávat do budoucna – kraje trpěné či milované ?
3
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani A. Historie regionálního členění v Čechách a na Moravě, věčný spor o moc a vliv mezi centrem a krajem. 10. století různé formy samosprávného řízení, hledání způsobu správy území někde nad či mezi městy 14. století Čechy členěny na dvanáct krajů, na Moravě zůstala pouze Slezská knížectví 15. století existují hejtmani, především z vojenských důvodů 17. století volba hejtmanů vždy provázena konfliktem - prosazování zájmů krále a „svobodných knížat“ 18. století po Bílé hoře hejtmani podřízeni zemským úřadům 19. století vznikají centrálně řízené kraje s volenými orgány a definovanou státní správou
4
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani Hejtmani zajišťovali:správu daní, vojenské záležitosti, živnostenské záležitosti, soudní záležitosti. Shrnutí: velmi silně centralizovaná moc, protože hejtmani vykonávali moc panovníka přes decentralizaci správy fakticky došlo k silné centralizaci vlády věčný spor - krajské uspořádání neustále provází konflikt centrálního řízení s krajským A. Historie regionálního členění v Čechách a na Moravě, věčný spor o moc a vliv mezi centrem a krajem.
5
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani A. Historie regionálního členění v Čechách a na Moravě, věčný spor o moc a vliv mezi centrem a krajem. Začátek 20. století vznik žup a dlouhé debaty o tom, jak by měly fungovat = neúspěšný pokus bez výsledku Po roce 1948 vznik krajských národních výborů první volby do KNV byly v roce 1954 Postupně se z krajských národních výborů stal dvojkolejný řídící orgán, který pod přísným stranickým dohledem naplňoval řídící úlohu strany.
6
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani A. Historie regionálního členění v Čechách a na Moravě, věčný spor o moc a vliv mezi centrem a krajem. Proč po roce 1989 nebyly využity stávající krajské národní výbory? úřady postavené na zcela jiných politických principech nástroj centrálního řízení ekonomiky pro reformu ekonomiky nutnost velké centralizace rozhodování nemožnost rychlé reformy samotných úřadů
7
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani B. Vznik krajů jako objektivní vývoj, nebo výsledek politických zájmů? Rok 1990 zánik krajských národních výborů postupně vzniká 73 okresních úřadů a mnoho detašovaných ministerských úřadů V roce 1992-3 začíná dlouhá politická debata o zřízení vyšších územně samosprávných celků. Velký mýtus - debata o „krajích“ měla odborný základ. Základní zájem - vytvoření dalšího politického silového kolbiště.
8
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani B. Vznik krajů jako objektivní vývoj, nebo výsledek politických zájmů? V roce 2000 vznik 14 krajů včetně Prahy Kompetence postupně přesunuté na kraje: střední školství silnice 2. a 3. tříd sociální ústavy převedené z okresních úřadů dopravní agenda krizové řízení kultura – muzea, galerie a divadla regionální rozvoj zdravotnická zařízení
9
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani B. Vznik krajů jako objektivní vývoj, nebo výsledek politických zájmů? Paradoxy politiky: vítězem voleb v roce 2000 opoziční ODS – odpůrce krajského zřízení neúspěch vládní ČSSD - tvůrce krajského zřízení žádný hejtman ze Sociální demokracie – 8 ODS, 5 KDU-ČSL tvorba prvního rozpočtu připravována vládou s absolutní opoziční strukturou v krajích Vláda ČSSD společně připravovala pozice pro EU-fondy. Další volby (2004) = ještě výraznější výsledek ODS – 12 ODS, 1 KDU-ČSL.
10
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani C. Vývoj pozice nových krajů na české scéně, jak politické tak ekonomické. Zásadní výhody hejtmanů: je jich pouze 13 + primátor hl. m. Prahy zvolením se stávají velmi svobodnými hráči na politické scéně, mají jednoduchý přístup do médií stávající generace hejtmanů byla donucena dobře se naučit správní systém hejtmani spolu velmi dobře kooperují, protože si nekonkurují, a to ani uvnitř politických stran = když se shodnou, mohou být velmi nepříjemnou opozicí spojují je společně prožité těžké roky s opoziční vládou
11
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani D. Jak se mění vztahy hejtmanů k vládě a k ministrům. Vztah krajů k vládě vždy určuje postoj premiéra. Vždy se projevuje určité konkurenční napětí politických hráčů. Ještě nikdo plně nepochopil, jak takticky využít postavení hejtmanů. S každou vládou byly vztahy velmi rozdílné, k dobru všech vlád je nutno připsat, že nikdy nedošlo k zásadně dramatickému vyhrocení vztahů. Platí, že ministr, který měl zkušenosti s politikou před vstupem na ministerský post, výrazně lépe komunikuje s hejtmany.
12
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani E. Co se dá očekávat do budoucna – kraje trpěné či milované? Historie od počátku 10. století ukazuje, že ať to byl středověký panovník nebo novodobý premiér, tak se s kraji potýkal. Trocha věštění: nebude se dít nic dramatického, pouze se pořád povedou asi nikdy nekončící debaty o rozdělení rozpočtu kraje budou vždy ve zvláštním politickém napětí uvnitř stran i v politickém rybníce kraje nebudou nějak ve velké oblibě ani u obcí ani u vlád kraje budou spíše politicky trpěné, i když jsou překvapivě pozitivně vnímány veřejností Evropa nebude Evropou regionů, ty v ní budou sehrávat stávající zvláštní nedefinované postavení
13
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani Závěr: Až některý premiér uzavře pakt s hejtmany, bude to ohromná politická síla.
14
Stát vs. kraje, ministři vs. hejtmani Děkuji za pozornost! Evžen Tošenovský
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.