Stáhnout prezentaci
Prezentace se nahrává, počkejte prosím
1
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Jiří Tesař
2
Vznik DF jako vědního oboru
Mladý obor ŕ1/2 20. stol V té době – výrazné změny ve školství Proces modernizace výuky fyziky Výrazný vliv JČSMF Navázala na metodiku fyziky (vytváření návodů pro učitele – pokusy, učebny,….) – bez teoretického základu
3
Didaktika F Aplikační pojetí
Předmět DF = aplikace pedagogiky a obecné didaktiky Fyzikální věda je druhotná Zkoumá se především výuka na různých stupních vzdělání Stanoveny požadavky na kvalifikaci
4
Didaktika F Integrační pojetí
Vychází z požadavku sepětí F vědy s výukou F Interdisciplinární charakter – vychází z F, M, Ps, Pg, sociologie, filosofie, historie, kybernetiky, techniky,….
5
Didaktika F Komunikační pojetí
Důraz na uspořádání informací (=fyzikálních poznatků) a proces jejich předávání a osvojení (=společenská komunikace) Zahrnuje v sobě integrační pojetí Je východiskem pro současné vymezení DF jako vědy
6
Předmět DF Je celý souvislý proces předávání a zprostředkování výsledků a metod fyzikálního poznávání do vědomí jednotlivců, kteří se na vzniku poznání nepodíleli, a tím i do společenského vědomí J. Fenclová
7
Didaktická komunikace fyziky
Přenos informací a učení ŕ funkce informativní, formativní = výuka fyziky ve škole, nikoli přenos přes společenskou praxi – aplikace Přesto důraz na metodické zpracování fyzikálních aplikací v běžném životě
8
Systém základních kategorií DF
Zahrnuje proces vzniku a předávání fyzikálních poznatků až na úroveň znalostí a dovedností Rozdělujeme je do 8 oblastí
9
Didaktika F ve struktuře vzdělávání
Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky
10
1) Vědecký systém fyziky
Obsahuje fyzikální poznatky, systém a metody současné F DF se zaměřuje na jeho sdělitelnost a možnosti přenosu do výuky Systém veličin, jednotek, matematické vyjádření, modelování, ….. Myšlenkové struktury fyzikálních poznatků
11
2) Didaktický systém fyziky
Smysl a pojetí výuky F Struktura cílů výuky F Obsah výuky F Proces výuky podle zvoleného výukového modelu Stěžejní oblast DF
12
3) Výukový projekt fyziky
Konkretizace didaktického systému Učební plán, osnovy, standardy, kompetence,….. Učebnice, metodické příručky, pomůcky Tvorba didaktických materiálů a teorií
13
4) Výuka fyziky Zahrnuje: Činnost učitele (=vyučování)
Činnost žáka (učení se) Obojí je ovlivněno podmínkami (výukový projekt, organizace a řízení, …) DF se zabývá vztahy mezi cíli, obsahy, metodami, organizací a prostředky výuky
14
5) Hodnocení výuky fyziky
Objektivní zhodnocení výsledků výuky v kterékoli její fázi Hodnocení celkových výsledků realizace didaktického systému a výukového projektu
15
6) Fyzikální vzdělávání a jeho uplatnění
Zkoumá celkové uplatnění fyzikálního vzdělávání v životě - jedince - celé společnosti
16
7) Příprava učitelů fyziky a jejich další vzdělávání
Aspekty ovlivňující kvalitu učitelů: Odborná příprava Didaktická příprava Pedagogická praxe Motivace Společenské ohodnocení Vlastní zkušenosti z výuky F na ZŠ a SŠ
17
8) Metodologie a historie didaktiky fyziky
Soustava poznatků o přístupech ke zkoumání procesu výuky Kontinuální vývoj disciplíny Vliv společenských změn a systému
18
Didaktika F ve struktuře vzdělávání
Vědecký systém F Didaktický systém F Výukový projekt F Učitel fyziky Vzdělávací systém Výuka F Fyzikální vzdělání společnosti Vzdělávání Hodnocení Didaktika fyziky
19
Výzkumné metody DF Empirické Shromažďování dat a jejich vyhodnocování
Pozorování (činnosti učitele a žáků) Metoda testování Metoda dotazníků
20
Výzkumné metody DF Teoretické
Didaktická analýza (zákonů a pojmů, učiva, učebnic, Didaktická syntéza (interpretace výsledků teoretických postupů i empirického šetření) Mezinárodní komparace Modelování (didaktický model, prognostický model, ….)
21
Aktuální úkoly DF Tvorba učebnic a metodických příruček
Tvorba standardů – rozpracování kompetencí Vytváření evaluačních kritérií Tvorba testů Příprava společné části maturity Užití VT při výuce Péče o talenty
22
Zakladatelé a další výzančné osobnosti DF v ČR
Emil Kašpar Josef Fuka Marta Chytilová Jitka Fenclová - Brockmayerová Emanuel Svoboda Ivo Volf
23
DF a příprava učitelů fyziky pro ZŠ a SŠ
DF +Pg, Ps, Praktikum školních pokusů a ped. praxe = profesionální část přípravy Teoretické vědomosti a praktické dovednosti pro výkon učitelského povolání Schopnost projektovat didaktický systém, Schopnost řídit výuku a hodnotit její průběh a vzniklé situace. Vytváří tvůrčí metodické postupy a přístupy Orientace ve výukových projektech a současných problémech českého školství
24
Základní školské dokumenty při výuce fyziky
RVP ŠVP Tématický plán pro ročníky Třídní výkaz Třídní kniha Žákovská knížka Dokumentace žáka
Podobné prezentace
© 2024 SlidePlayer.cz Inc.
All rights reserved.